Povolání
Interkulturní pracovník
Odborný směr: |
Sociální služby |
Odborný podsměr: |
nezařazeno do odborného podsměru |
Kvalifikační úroveň: |
Odborné specializace, pomaturitní vzdělání (NSP 5) |
Platové rozmezí: |
27 000 Kč - 44 000 Kč |
Alternativní názvy
Interkulturní asistent
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
102750
Datum zveřejnění
31. 3. 2017
Datum poslední aktualizace
22. 11. 2017
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Poskytování asistence, včetně komunitního tlumočení, při jednání mezi migranty a veřejnými institucemi, nevládními organizacemi.
- Poskytování asistence při řešení sociálních problémů migrantů.
- Zprostředkování komunikace a napomáhání při překonávání jazykové a sociokulturní bariéry s cílem zajistit porozumění všech jednajících stran
- Poskytování základního sociálního a právního poradenství v oblasti pobytu cizinců v českém a cizím jazyce.
- Mapování potřeb a problémů migrantů a komunity v příslušné lokalitě.
- Zprostředkování kontaktu mezi majoritou a migranty.
- Podporování přátelského soužití majority a migrantů.
- Pomoc při odbourávání předsudků a negativních stereotypů mezi migranty a majoritou.
- Napomáhání prevenci a pozitivnímu řešení konfliktů mezi migranty a majoritou.
- Vytváření integrační strategie a projektů k začlenění jednotlivce a komunity do společnosti ve spolupráci s dalšími odborníky.
- Vedení příslušné dokumentace.
Příklady činností ze veřejného sektoru
Příklady činností a jejich stupeň hodnocení vycházejí převážně z nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, popřípadě podle nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a jsou zařazeny do 16 stupňů platových tříd. Výjimku tvoří zatřídění prací v oblastech regulovaných samostatnou legislativou, které se řídí vždy dle její platné verze (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR apod.). V těchto oblastech je zatřídění prací uvedené v NSP pouze orientační.
Text příkladu | Platová třída |
---|---|
Poskytování tlumočení z češtiny do jiného jazyku a naopak migrantům při jednání s veřejnými institucemi. | 9 |
Poskytování asistence migrantům při jednání s úřady. | 8 |
Organizace komunitních aktivit na podporu přátelského soužití mezi migranty a majoritou. | 8 |
Organizace osvětových interkulturních workshopů. | 8 |
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) v oboru sociální práce a sociální pedagogika | KKOV | 7532M | nejvhodnější |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) v oboru sociální činnost | KKOV | 7541M | nejvhodnější |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) ve skupině oborů právo, právní a veřejnosprávní činnost | KKOV | 68xxM | nejvhodnější |
Sociální činnost | RVP | 75-41-M/01 | nejvhodnější |
Právo, právní a veřejnosprávní činnost | RVP | 68-xx-M/xx | nejvhodnější |
Sociální činnost | RVP | 75-41-L/51 | nejvhodnější |
Vyšší odborné vzdělání ve skupině oborů právo, právní a veřejnosprávní činnost | KKOV | 68xxN | vhodná |
Vyšší odborné vzdělání v oboru sociální politika a sociální práce | KKOV | 6731N | vhodná |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou v oboru gymnázium | KKOV | 7941K | vhodná |
Gymnázium | RVP | 79-41-K/41 | vhodná |
Kompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Vedení povinné dokumentace | ||||||||
Orientace v příslušné legislativě | ||||||||
Orientace ve specifických potřebách cílové skupiny migranti v kontextu migrační reality ve světě a integrační politiky v ČR a EU | ||||||||
Používání základních metod sociální práce | ||||||||
Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů klientů s migrantským původem | ||||||||
Orientace v základních dokumentech tematizujících lidská práva | ||||||||
Orientace v hodnotovém kontextu interkulturní práce | ||||||||
Ovládání principů kulturně kompetentní interkulturní práce a schopnost přijmout opatření vedoucí k rovnému přístupu k právům | ||||||||
Reflexe lidských práv v interkulturních kontextech | ||||||||
Tlumočení odpovídající gramatickým pravidlům a pravidlům výslovnosti daného jazyka | ||||||||
Zprostředkování účinné komunikace při jednání mezi migranty a veřejnými institucemi a dalšími subjekty | ||||||||
Efektivní komunikace při jednání v interkulturním prostředí | ||||||||
Poskytování základního poradenství v českém a cizím jazyce v oblasti pobytu cizinců | ||||||||
Prevence a řešení konfliktů zejména mezi migranty a majoritou, podpora sousedského soužití a sociokulturní soudržnosti společnosti |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
správní právo, správní řád | ||||||||
právo pobytové a azylové | ||||||||
nespecifikovaný cizí jazyk | ||||||||
občan a společnost | ||||||||
lidská práva | ||||||||
metody sociální práce | ||||||||
sociální právo | ||||||||
problematika migrace, integrace | ||||||||
interkulturní výchova | ||||||||
interkulturní komunikace | ||||||||
interkulturní mediace | ||||||||
postupy vyhledávání klientů s migrantským původem v nepříznivé sociální situaci, analýz jejich potřeb a způsobů jednání v příslušných komunitách | ||||||||
poradenství, možnosti a postupy pomoci pro klienty s migrantským původem v nepříznivé nebo krizové sociální situaci |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Počítačová způsobilost | |||
Ekonomické povědomí | |||
Právní povědomí | |||
Jazyková způsobilost v češtině | |||
Jazyková způsobilost v angličtině | |||
Jazyková způsobilost v dalším cizím jazyce |
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Efektivní komunikace | |||||
Kooperace (spolupráce) | |||||
Flexibilita | |||||
Uspokojování zákaznických potřeb | |||||
Samostatnost | |||||
Řešení problémů | |||||
Celoživotní učení | |||||
Ovlivňování ostatních |
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek. Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných norem (tj. zákoníku práce a zákona o ochraně veřejného zdraví a prováděcích předpisů k nim).
Konkrétní pracovní podmínky a z toho vyplývající zdravotní způsobilost k výkonu povolání se vždy vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli a jeho pracovním podmínkám a mohou se odlišovat. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Duševní zátěž | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Zraková zátěž | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Pracovní doba, směnnost |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Uvádí přehled onemocnění či postižení, která vylučují nebo omezují výkon práce. U každé jednotky práce se posuzuje, zda pro ni existují onemocnění či postižení, která jsou omezujícím nebo vylučujícím faktorem pro výkon povolání nebo specializaci povolání. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií popsaných v jednotce práce.
Zdravotní způsobilost je v NSP hodnocena odborníky a posudkovými lékaři (zdravotní tým). Některé obory, skupiny povolání či konkrétní povolání jsou upraveny vlastní legislativou, jejíž požadavky nelze převést do stávajícího systému hodnocení zdravotní způsobilosti. V tomto případě nejsou zdravotní způsobilosti v NSP uvedeny vůbec, nebo jsou pouze informativní a jejich závazné stanovení se řídí příslušnou legislativou, popř. je při definování nutná spolupráce s oborovým posudkovým lékařem (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor ČR, Armáda ČR apod.).
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je orientační. Výkon povolání je vždy závislý na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Duševní poruchy.
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2019 celkem
Specialisté v sociální oblasti (CZ-ISCO 2635)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 28 101 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 21 561 Kč do 37 834 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 34 773 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 26 739 Kč do 44 186 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2018
Specialisté v sociální oblasti (CZ-ISCO 2635)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | 20 538 Kč | 24 068 Kč | 26 831 Kč | 35 674 Kč | 28 715 Kč | 36 408 Kč | 38 552 Kč | 51 508 Kč |
Středočeský kraj | 21 201 Kč | 27 831 Kč | 31 018 Kč | 45 029 Kč | 24 884 Kč | 31 835 Kč | 32 287 Kč | 39 607 Kč |
Jihočeský kraj | - | - | - | - | 26 256 Kč | 33 292 Kč | 34 963 Kč | 45 592 Kč |
Plzeňský kraj | 24 702 Kč | 28 972 Kč | 30 583 Kč | 37 526 Kč | 27 865 Kč | 36 267 Kč | 36 202 Kč | 44 793 Kč |
Karlovarský kraj | 21 018 Kč | 25 194 Kč | 27 291 Kč | 35 880 Kč | 26 442 Kč | 34 306 Kč | 34 074 Kč | 40 095 Kč |
Ústecký kraj | 19 717 Kč | 29 555 Kč | 30 582 Kč | 39 826 Kč | 24 337 Kč | 33 081 Kč | 33 283 Kč | 40 700 Kč |
Liberecký kraj | - | - | - | - | 22 708 Kč | 31 602 Kč | 32 004 Kč | 41 748 Kč |
Královéhradecký kraj | - | - | - | - | 25 060 Kč | 32 047 Kč | 31 951 Kč | 38 195 Kč |
Pardubický kraj | - | - | - | - | 23 395 Kč | 32 023 Kč | 31 647 Kč | 38 987 Kč |
Kraj Vysočina | - | - | - | - | 25 237 Kč | 32 774 Kč | 32 827 Kč | 39 932 Kč |
Jihomoravský kraj | 23 618 Kč | 29 659 Kč | 32 383 Kč | 58 678 Kč | 25 199 Kč | 33 640 Kč | 33 748 Kč | 42 844 Kč |
Olomoucký kraj | - | - | - | - | 26 640 Kč | 34 377 Kč | 34 963 Kč | 44 557 Kč |
Zlínský kraj | 26 727 Kč | 31 559 Kč | 33 258 Kč | 44 740 Kč | 26 875 Kč | 32 482 Kč | 32 662 Kč | 39 040 Kč |
Moravskoslezský kraj | 22 437 Kč | 26 891 Kč | 26 943 Kč | 31 323 Kč | 24 333 Kč | 33 231 Kč | 33 020 Kč | 40 714 Kč |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.