Povolání
Finanční ředitel
Odborný směr: |
Management |
Odborný podsměr: |
nezařazeno do odborného podsměru |
Kvalifikační úroveň: |
Magisterský studijní program (NSP 7) |
Platové rozmezí: |
36 000 Kč - 110 000 Kč |
Alternativní názvy
Ekonomický ředitel, Financial Manager, Financial Director, Manažer finančního oddělení, CFO, Chief Financial Officer
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
103318
Datum zveřejnění
31. 3. 2017
Datum poslední aktualizace
22. 11. 2017
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Stanovování finanční strategie, hospodářského plánu a finančního rozpočtu organizace v součinnosti s ostatními univerzálními celky organizace.
- Stanovování strategie získávání a alokace zdrojů.
- Nastavení procesů a řízení aktivit v rámci finančního řízení společnosti.
- Optimalizace aktiv, pasiv a daňové zátěže, řízení cash-flow.
- Zajišťování efektivnosti hospodaření organizace.
- Analyzování finančních ukazatelů podnikového controllingu.
- Sledování rizik, jejich hodnocení a nastavení opatření k jejich odvrácení nebo minimalizaci.
- Zajišťování aktuálních zpráv o stavu finančních zdrojů a výsledcích podnikového hospodaření.
- Poskytování finančních analýz, prognózování a doporučení pro rozhodování managementu organizace.
- Reprezentování organizace na jednáních s obchodními partnery a dalšími subjekty auditorskými, daňovými a účetními orgány.
- Spolupráce s ostatními univerzálními celky organizace.
- Vedení, motivace, hodnocení a kontrola výkonu podřízených pracovníků v rámci svěřeného celku organizace.
Příklady činností ze soukromého sektoru
Příklady činností nejsou vyčerpávající a žádným způsobem závazné, nejsou podkladem pro určování zaručené mzdy. Jsou zařazeny do 12-ti stupňové škály (viz obecná charakteristika tarifních stupňů ).
Text příkladu | Tarifní stupeň |
---|---|
Řízení útvarů účetnictví, controllingu, financování a risk managementu. | 99 |
Příprava a kontrola plnění finančního rozpočtu, rozvahy, finančních plánů. | 99 |
Kontrola nákladů a efektivního využívání prostředků. | 99 |
Zpracování finančních analýz ve vztahu k výkonnosti společnosti, finančních zpráv. | 99 |
Optimalizace daní, odvodů, poplatků. | 99 |
Příprava podkladů pro dozorčí radu, výroční zprávu, audit nebo kontrolu ze strany státní správy. | 99 |
Komunikace s daňovými úřady a bankami. | 99 |
Řízení, motivování a monitorování výkonu finančního oddělení. | 99 |
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Magisterský studijní program v oboru hospodářská politika a správa | KKOV | 6202T | nejvhodnější |
Magisterský studijní program v oboru ekonomika a management | KKOV | 6208T | vhodná |
Bakalářský studijní program v oboru hospodářská politika a správa | KKOV | 6202R | vhodná |
Kompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Posouzení a schvalování finančních koncepcí organizace | ||||||||
Posouzení politiky a finanční strategie činnosti finančních systémů organizace, včetně prodejů, kalkulací, rozpočtů a daní | ||||||||
Zpracování rozpočtu, finančních plánů organizace a cenové politiky firmy včetně kontroly jejich dodržování | ||||||||
Vytváření finančního plánu útvaru | ||||||||
Posuzování a hodnocení efektivnosti hospodaření a výkonnosti svěřeného úseku | ||||||||
Řízení finančních investic organizace s využitím investování na kapitálových trzích jak v tuzemsku, tak i v zahraničí | ||||||||
Zpracovávání finančních analýz a doporučení pro rozhodování managementu organizace | ||||||||
Předkládání návrhů opatření ke zlepšení finanční situace společnosti | ||||||||
Zpracovávání včasných, aktuálních a přesných zpráv o stavu finančních zdrojů a výsledcích podnikového hospodaření | ||||||||
Analýza vývoje vnitropodnikových a vnějších ekonomických podmínek a ekonomických i finančních ukazatelů | ||||||||
Navrhování metod ke snížení rizik vzniku nedobytných pohledávek (omezení dodávek, blokace dodávek, změny způsobu úhrad apod.) | ||||||||
Kontrola a hodnocení kvality a výsledků práce podřízených pracovníků | ||||||||
Koordinace a řízení spolupráce s ostatními úseky organizace v oblasti pravidel finančního systému organizace | ||||||||
Řízení a koordinace procesu tvorby cen v organizaci | ||||||||
Organizace práce, řízení a motivace zaměstnanců | ||||||||
Zastupování organizace při jednání s finančními úřady, a to zejména při řešení daňových přeplatků a nedoplatků, při odstraňování pochybností správce daně prokazováním a obhajobou všech skutečností uvedených v daňových přiznáních a použitých postupech |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
finanční plánování | ||||||||
ekonomický (finanční) management, controlling | ||||||||
principy hospodaření podnikatelského subjektu, hospodářský výsledek | ||||||||
daňová soustava ve vztahu k účetnictví | ||||||||
ukazatele ekonomické efektivnosti investic a projektů | ||||||||
finanční analýzy, výpočty a vyhodnocování ekonomických ukazatelů, ekonomické bilance | ||||||||
postupy tvorby kalkulací, rozpočtů, ekonomické rozvahy | ||||||||
oceňování finančních rizik, teorie finančního rizika | ||||||||
finanční právo | ||||||||
ekonomie | ||||||||
management rizik | ||||||||
management pro top manažery | ||||||||
strategické řízení organizace | ||||||||
personální management | ||||||||
komerční právo, smluvně-závazkové vztahy, obchodní společnosti, obchodní zákoník | ||||||||
pracovní právo, pracovně právní vztahy, sociální zabezpečení, zákon o zaměstnanosti | ||||||||
systém řízení BOZP ve firmě |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Počítačová způsobilost | |||
Způsobilost k řízení osobního automobilu | |||
Numerická způsobilost | |||
Ekonomické povědomí | |||
Právní povědomí | |||
Jazyková způsobilost v češtině | |||
Jazyková způsobilost v angličtině |
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Informační a datová gramotnost | ||||
Prohlížení, vyhledávání a filtrování dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Správa dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Hodnocení dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Komunikace a spolupráce | ||||
Netiketa | ||||
Spolupráce prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Sdílení prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Interakce prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Tvorba digitálního obsahu | ||||
Autorská práva a licence | ||||
Integrace a přepracování digitálního obsahu | ||||
Tvorba digitálního obsahu | ||||
Bezpečnost | ||||
Ochrana životního prostředí | ||||
Ochrana zdraví a duševní pohody | ||||
Ochrana osobních dat a soukromí | ||||
Ochrana zařízení | ||||
Řešení problémů | ||||
Kreativní využívání digitálních technologií | ||||
Identifikace potřeb a výběr vhodných technologií | ||||
Řešení technických problémů | ||||
Identifikace nedostatků v digitálních kompetencích |
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Efektivní komunikace | |||||
Vedení lidí (leadership) | |||||
Objevování a orientace v informacích | |||||
Zvládání zátěže | |||||
Aktivní přístup | |||||
Celoživotní učení | |||||
Plánování a organizování práce | |||||
Řešení problémů | |||||
Samostatnost | |||||
Výkonnost | |||||
Flexibilita | |||||
Kreativita | |||||
Kooperace (spolupráce) | |||||
Ovlivňování ostatních |
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek. Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných norem (tj. zákoníku práce a zákona o ochraně veřejného zdraví a prováděcích předpisů k nim).
Konkrétní pracovní podmínky a z toho vyplývající zdravotní způsobilost k výkonu povolání se vždy vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli a jeho pracovním podmínkám a mohou se odlišovat. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Duševní zátěž | ||||
Pracovní doba, směnnost | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Zraková zátěž | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Uvádí přehled onemocnění či postižení, která vylučují nebo omezují výkon práce. U každé jednotky práce se posuzuje, zda pro ni existují onemocnění či postižení, která jsou omezujícím nebo vylučujícím faktorem pro výkon povolání nebo specializaci povolání. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií popsaných v jednotce práce.
Zdravotní způsobilost je v NSP hodnocena odborníky a posudkovými lékaři (zdravotní tým). Některé obory, skupiny povolání či konkrétní povolání jsou upraveny vlastní legislativou, jejíž požadavky nelze převést do stávajícího systému hodnocení zdravotní způsobilosti. V tomto případě nejsou zdravotní způsobilosti v NSP uvedeny vůbec, nebo jsou pouze informativní a jejich závazné stanovení se řídí příslušnou legislativou, popř. je při definování nutná spolupráce s oborovým posudkovým lékařem (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor ČR, Armáda ČR apod.).
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je orientační. Výkon povolání je vždy závislý na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Závažná endokrinní onemocnění.
- Poruchy vidění.
- Duševní poruchy.
- Poruchy chování.
- Závažná psychosomatická onemocnění.
- Epilepsie a jiná záchvatová onemocnění.
- Závažná nervová onemocnění.
Onemocnění vylučující výkon povolání/specializace povolání
- Prognosticky závažné poruchy vidění.
- Závažné duševní poruchy, těžké poruchy chování.
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2019 celkem
Řídící pracovníci v oblasti financí (kromě finančních a pojišťovacích služeb) (CZ-ISCO 1211)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 70 462 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 32 118 Kč do 192 961 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 54 022 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 37 027 Kč do 89 592 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Ekonomičtí a finanční náměstci (ředitelé) (CZ-ISCO 12111)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 82 708 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 34 770 Kč do 239 599 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 68 300 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 44 645 Kč do 109 680 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Řídící pracovníci v oblasti ekonomiky a financí (kromě finančních a pojišťovacích služeb) (CZ-ISCO 12112)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 55 938 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 24 180 Kč do 156 859 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 50 636 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 35 729 Kč do 78 867 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2018
Řídící pracovníci v oblasti financí (kromě finančních a pojišťovacích služeb) (CZ-ISCO 1211)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | 36 570 Kč | 93 011 Kč | 129 486 Kč | 246 726 Kč | 44 513 Kč | 69 668 Kč | 74 248 Kč | 109 317 Kč |
Středočeský kraj | 43 277 Kč | 98 791 Kč | 119 782 Kč | 213 912 Kč | 28 784 Kč | 44 292 Kč | 47 689 Kč | 74 995 Kč |
Jihočeský kraj | 43 089 Kč | 74 439 Kč | 91 694 Kč | 158 622 Kč | 32 464 Kč | 46 266 Kč | 48 939 Kč | 70 231 Kč |
Plzeňský kraj | 31 039 Kč | 74 570 Kč | 82 946 Kč | 144 591 Kč | 41 896 Kč | 52 364 Kč | 57 810 Kč | 79 199 Kč |
Karlovarský kraj | 43 979 Kč | 79 647 Kč | 83 244 Kč | 129 858 Kč | 38 297 Kč | 47 119 Kč | 50 896 Kč | 68 389 Kč |
Ústecký kraj | 43 966 Kč | 81 866 Kč | 100 219 Kč | 181 006 Kč | 34 112 Kč | 47 638 Kč | 55 077 Kč | 85 532 Kč |
Liberecký kraj | 54 078 Kč | 80 935 Kč | 102 468 Kč | 170 676 Kč | 39 140 Kč | 49 318 Kč | 51 897 Kč | 68 586 Kč |
Královéhradecký kraj | 30 948 Kč | 67 368 Kč | 78 706 Kč | 142 549 Kč | 34 710 Kč | 47 150 Kč | 52 029 Kč | 74 154 Kč |
Pardubický kraj | 44 214 Kč | 63 114 Kč | 79 674 Kč | 164 733 Kč | - | - | - | - |
Kraj Vysočina | 27 418 Kč | 72 923 Kč | 87 680 Kč | 146 569 Kč | 36 713 Kč | 49 621 Kč | 51 569 Kč | 67 501 Kč |
Jihomoravský kraj | 35 862 Kč | 64 612 Kč | 83 714 Kč | 144 357 Kč | 36 697 Kč | 53 194 Kč | 55 900 Kč | 78 395 Kč |
Olomoucký kraj | 29 955 Kč | 54 323 Kč | 67 120 Kč | 145 846 Kč | 34 729 Kč | 51 172 Kč | 55 302 Kč | 72 860 Kč |
Zlínský kraj | 35 030 Kč | 64 815 Kč | 76 446 Kč | 159 498 Kč | 33 735 Kč | 51 441 Kč | 51 060 Kč | 70 791 Kč |
Moravskoslezský kraj | 29 842 Kč | 71 851 Kč | 82 173 Kč | 141 206 Kč | 37 583 Kč | 49 144 Kč | 55 182 Kč | 83 814 Kč |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.