povolání
Nákupčí informačních a komunikačních technologií
Odborný směr: |
Informační technologie |
Odborný podsměr: |
nezařazeno do odborného podsměru |
Kvalifikační úroveň: |
Bakalářský studijní program; Vyšší odborné vzdělání (NSP 6) |
Alternativní názvy
Obchodník s ICT produkty a službami, Pracovník řídící dodávky externích produktů a služeb do organizace, Manažer dodavatelských vztahů IT oddělení
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
102602
Datum zveřejnění
31. 3. 2017
Datum poslední aktualizace
26. 3. 2024
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Tvorba strategie sourcingu.
- Výběr nejvhodnějších dodavatelů pro jednotlivé ICT služby.
- Analýza požadavků na nové aplikace a technologie z pohledu možností jejich nákupu.
- Analýzy zásob ICT produktů/zařízení na skladě a náhradních dílů.
- Analýzy počtu licencí používaného software a výběr nejvhodnějšího modelu licencování.
- Analýzy současné i perspektivní nabídky na trhu informačních a komunikačních technologií.
- Nákup produktů a služeb informačních a komunikačních technologií.
- Řízení a kontrola poprodejního servisu.
- Uzavírání smluv na produkty a služby a jejich dodatků - dohod o poskytované úrovni služeb (SLA). Jejich následná průběžná kontrola.
- Příprava, organizace a realizace výběrových a poptávkových řízení v oblasti ICT.
- Řízení dodavatelsko-odběratelských vztahů a projektů dodávky ICT produktů a služeb dle koncepce jejich zajištění (strategie sourcingu).
- Aktualizace stávajících kontraktů.
- Řešení reklamací, řešení sporů s dodavatelem.
- Interní audity průběhu projektů dodávky ICT produktů a služeb, vyhodnocování efektivity nákladů.
- Budování a řízení partnerství s uživateli ICT v podniku.
Příklady činností ze veřejného sektoru
Příklady činností a jejich stupeň hodnocení vycházejí převážně z nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, popřípadě podle nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a jsou zařazeny do 16 stupňů platových tříd. Výjimku tvoří zatřídění prací v oblastech regulovaných samostatnou legislativou, které se řídí vždy dle její platné verze (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR apod.). V těchto oblastech je zatřídění prací uvedené v NSP pouze orientační.
| Text příkladu | Platová třída |
|---|---|
| Tvorba koncepce programového pořizování a obnovy majetku. | 13 |
| Tvorba koncepce investování. | 13 |
| Zpracovávání analytických a metodických materiálů v oblasti majetkové. | 12 |
| Stanovování hlavních směrů rozvoje, koordinace a metodické usměrňování programového pořizování a obnovy majetku. | 12 |
| Tvorba koncepce obchodního nebo podnikatelského zaměření organizace. Koordinace marketingových strategií. | 12 |
| Koordinace a stanovování koncepčních záměrů rozsáhlých investičních činností včetně koordinace všech účastníků. | 12 |
| Hospodaření a nakládání s vybranými věcmi, majetkovými právy a jinými majetkovými hodnotami v rozsahu stanoveném právním předpisem. | 11 |
| Zpracovávání marketingových prognóz a příprava marketingové strategie. | 11 |
| Koordinace přípravy a realizace investic, zpracovávání investičních záměrů, koordinace finančního zajišťování investic. | 11 |
| Ekonomické analýzy spojené s nákupy nových prostředků, cenová a kvalitativní srovnání. | 9 |
| Zajišťování obchodní agendy organizace a její koordinace s ostatními úseky činnosti. | 9 |
| Provádění průzkumů a analýz trhu a navrhování obchodních opatření. | 9 |
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
| Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
|---|---|---|---|
| Bakalářský studijní program v oboru aplikovaná informatika | KKOV | 1802R | nejvhodnější |
| Bakalářský studijní program v oboru systémové inženýrství a informatika | KKOV | 6209R | nejvhodnější |
| Informační technologie | RVP | 26-47-N/xx | nejvhodnější |
| Bakalářský studijní program v oboru inženýrská informatika | KKOV | 3902R | vhodná |
| Bakalářský studijní program v oboru aplikované vědy v inženýrství | KKOV | 3901R | vhodná |
| Bakalářský studijní program v oboru ekonomika a management | KKOV | 6208R | vhodná |
Kompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Zpracovávání strategických plánů a vizí informačních technologií v rámci řízení fungování informačního systému organizace | ||||||||
| Detailní orientace na ICT trhu, v oblasti jednotlivých produktů i služeb | ||||||||
| Posuzování a porovnávání ekonomické výhodnosti pořizovaných produktů a služeb | ||||||||
| Příprava, organizace a realizace výběrových a poptávkových řízení v oblasti ICT | ||||||||
| Interní audity ICT produktů a služeb | ||||||||
| Projednávání a uzavírání objednávek s obchodními partnery | ||||||||
| Reprezentace zájmů organizace na jednáních s obchodními partnery a dalšími subjekty |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| management obecně | ||||||||
| projektový management | ||||||||
| management rizik | ||||||||
| analýzy uživatelských požadavků, podmínek, prostředí | ||||||||
| vlastnosti informačních systémů | ||||||||
| projektování informačních systémů | ||||||||
| sociální psychologie | ||||||||
| marketing obecně | ||||||||
| průzkum trhu | ||||||||
| informatika |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
| 1 | 2 | 3 | |
|---|---|---|---|
| Počítačová způsobilost | |||
| Způsobilost k řízení osobního automobilu | |||
| Numerická způsobilost | |||
| Ekonomické povědomí | |||
| Právní povědomí | |||
| Jazyková způsobilost v češtině | |||
| Jazyková způsobilost v angličtině |
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
| 1 | 2 | 3 | 4 | |
|---|---|---|---|---|
| Informační a datová gramotnost | ||||
| Prohlížení, vyhledávání a filtrování dat, informací a digitálního obsahu | ||||
| Správa dat, informací a digitálního obsahu | ||||
| Hodnocení dat, informací a digitálního obsahu | ||||
| Komunikace a spolupráce | ||||
| Netiketa | ||||
| Spolupráce prostřednictvím digitálních technologií | ||||
| Sdílení prostřednictvím digitálních technologií | ||||
| Interakce prostřednictvím digitálních technologií | ||||
| Tvorba digitálního obsahu | ||||
| Autorská práva a licence | ||||
| Integrace a přepracování digitálního obsahu | ||||
| Tvorba digitálního obsahu | ||||
| Bezpečnost | ||||
| Ochrana životního prostředí | ||||
| Ochrana zdraví a duševní pohody | ||||
| Ochrana osobních dat a soukromí | ||||
| Ochrana zařízení | ||||
| Řešení problémů | ||||
| Kreativní využívání digitálních technologií | ||||
| Identifikace potřeb a výběr vhodných technologií | ||||
| Řešení technických problémů | ||||
| Identifikace nedostatků v digitálních kompetencích | ||||
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
|---|---|---|---|---|---|
| Interpersonální kompetence | |||||
| Kompetence k efektivní komunikaci | |||||
| Kompetence ke kooperaci | |||||
| Kompetence k orientaci na zákazníka a uspokojování zákaznických potřeb | |||||
| Kompetence k ovlivňování a rozvíjení ostatních | |||||
| Kognitivní kompetence | |||||
| Kompetence k objevování a orientaci v informacích | |||||
| Výkonové kompetence | |||||
| Kompetence k plánování a organizování práce | |||||
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
| 1 | 2 | 3 | 4 | |
|---|---|---|---|---|
| Zraková zátěž | ||||
| Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
| Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
| Duševní zátěž | ||||
| Zátěž teplem | ||||
| Zátěž chladem | ||||
| Zátěž hlukem | ||||
| Zátěž vibracemi | ||||
| Zátěž prachem | ||||
| Zátěž chemickými látkami | ||||
| Zátěž invazivními alergeny | ||||
| Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
| Zátěž ionizujícím zářením | ||||
| Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
| Celková fyzická zátěž | ||||
| Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
| Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
| Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
| Práce ve výškách | ||||
| Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
| Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
| Pracovní doba, směnnost |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Duševní poruchy a poruchy chování
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2024 celkem
Specialisté v oblasti prodeje a nákupu informačních a komunikačních technologií (CZ-ISCO 2434)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 95 673 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 52 645 Kč do 194 992 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2024
Specialisté v oblasti prodeje a nákupu informačních a komunikačních technologií (CZ-ISCO 2434)
| Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
| Hlavní město Praha | 58 627 Kč | 102 698 Kč | 124 389 Kč | 212 366 Kč | - | - | - | - |
| Jihomoravský kraj | 49 289 Kč | 90 596 Kč | 93 340 Kč | 138 762 Kč | - | - | - | - |
ESCO
Klasifikace ESCO (European Skills, Competences, and Occupations) popisuje a třídí dovednosti, kompetence, kvalifikace a povolání relevantní pro trh práce Evropské unie a pro vzdělávání a odbornou přípravu. ESCO je k dispozici ve 27 jazycích, což uchazečům o zaměstnání a zaměstnavatelům umožňuje lépe komunikovat o dovednostech, kompetencích, kvalifikaci a pracovních místech v jakémkoli evropském jazyce. Cílem klasifikace ESCO je podporovat pracovní mobilitu v celé Evropě a vytvořit tak integrovanější a účinnější trh práce. Nabízí totiž „společný jazyk“ v oblasti povolání a dovedností, který mohou různé zúčastněné strany používat v otázkách zaměstnanosti, vzdělávání a odborné přípravy. Klasifikaci vytvořila Evropská komise – Generální ředitelství pro zaměstnanost, sociální věci a sociální začleňování, ve spolupráci se zúčastněnými stranami a s Evropským střediskem pro rozvoj odborného vzdělávání (Cedefop). Iniciativa ESCO je součástí strategie Evropa 2020.
| Kód podskupiny | Název podskupiny v ESCO | URL - podskupiny v ESCO |
|---|---|---|
| 2434 | Specialisté v oblasti prodeje informačních a komunikačních technologií | http://data.europa.eu/esco/isco/C2434 |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.