Povolání
Generální ředitel
Odborný směr: |
Management |
Odborný podsměr: |
nezařazeno do odborného podsměru |
Kvalifikační úroveň: |
Magisterský studijní program (NSP 7) |
Platové rozmezí: |
31 000 Kč - 112 000 Kč |
Alternativní názvy
Výkonný ředitel, Plant Manager, Chief Executive Officer, General Manager, Head Manager, Managing Director, Director General, Executive Director , Ředitel společnosti , Ředitel velké a střední organizace
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
30658
Datum zveřejnění
31. 3. 2017
Datum poslední aktualizace
22. 11. 2017
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Stanovení a rozhodování o dlouhodobých strategických cílech organizace.
- Formulování vize, tvorba a implementace celkové strategie organizace.
- Dohled nad plánováním, koordinací a kontrolou všech procesů organizace.
- Komplexní dohled a zodpovědnost za chod a rozvoj organizace v souladu ke stanoveným strategickým cílům a vztahu k vlastníkům organizace.
- Schvalování finančních rozpočtů organizace a rozhodování o rozdělení hospodářského výsledku.
- Rozhodování o předkládaných návrzích portfolia výrobků a služeb.
- Rozhodování o předkládaných návrzích obchodní a marketingové strategie organizace.
- Rozvoj vztahů s klíčovými partnery.
- Rozhodování o realizaci investic, rozvojových aktivitách a nových projektů.
- Vytváření podmínek pro kontinuální zlepšování produktivity.
- Definování a rozvoj firemní kultury.
- Řízení, koordinace, motivace a kontrola výsledků práce vrcholového managementu.
- Reprezentování organizace u odborné i laické veřejnosti, v médiích, na jednáních se stálými obchodními partnery, potenciálními zákazníky, státními institucemi a dalšími subjekty.
Příklady činností ze soukromého sektoru
Příklady činností nejsou vyčerpávající a žádným způsobem závazné, nejsou podkladem pro určování zaručené mzdy. Jsou zařazeny do 12-ti stupňové škály (viz obecná charakteristika tarifních stupňů ).
Text příkladu | Tarifní stupeň |
---|---|
Hodnocení obchodních a finančních výsledků společnosti a plánování nápravných opatření. | 99 |
Sledování vývojových trendů v oblasti činnosti organizace a identifikace nových obchodních příležitostí. | 99 |
Rozhodování o restrukturalizaci a jiných významných změnách organizace. | 99 |
Jednání s vlastníky organizace, zastupování organizace na veřejnosti, jednání s odbory a veřejnými institucemi. | 99 |
Rozhodování o realizaci fúzí, akvizic a klíčových investic a inovací. | 99 |
Uzavírání různých forem partnerství s jinými organizacemi a institucemi. | 99 |
Koordinace a kontrola činností vrcholového managementu. | 99 |
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Magisterský studijní program v oboru ekonomika a management | KKOV | 6208T | nejvhodnější |
Magisterský studijní program ve skupině oborů ekonomie | KKOV | 62xxT | vhodná |
Magisterský studijní program | KKOV | xxxxT | vhodná |
Kompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Koncipování strategických plánů a podnikatelských záměrů organizace pro delší časové období v rámci jejího celkového řízení | ||||||||
Posuzování a schvalování finančních rozpočtů organizace a rozhodování o rozdělení hospodářského výsledku | ||||||||
Posuzování finančních a dalších analýz a zpráv o činnosti a naplňování stanovených cílů velké nebo střední organizace | ||||||||
Posuzování a rozhodování o obchodní a marketingové politice organizace v rámci jejího celkového řízení | ||||||||
Posuzování a rozhodování o nasměrování inovačních a vývojových procesů organizace v rámci jejího celkového řízení | ||||||||
Reprezentace organizace na jednáních s obchodními partnery a dalšími subjekty v rámci celkového řízení organizace | ||||||||
Řízení vrcholového managementu organizace, koordinování výsledků práce |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
ekonomický (finanční) management, controlling | ||||||||
integrované systémy řízení | ||||||||
management velkých podniků a společností | ||||||||
management rizik | ||||||||
management kvality | ||||||||
procesní řízení | ||||||||
projektový management | ||||||||
řízení změn | ||||||||
krizový management | ||||||||
komerční právo, smluvně-závazkové vztahy, obchodní společnosti, obchodní zákoník | ||||||||
management pro top manažery | ||||||||
personální management | ||||||||
finanční plánování | ||||||||
strategické řízení organizace | ||||||||
environmentální management |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Počítačová způsobilost | |||
Numerická způsobilost | |||
Ekonomické povědomí | |||
Právní povědomí | |||
Jazyková způsobilost v češtině | |||
Jazyková způsobilost v angličtině |
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Informační a datová gramotnost | ||||
Prohlížení, vyhledávání a filtrování dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Správa dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Hodnocení dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Komunikace a spolupráce | ||||
Netiketa | ||||
Spolupráce prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Sdílení prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Interakce prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Tvorba digitálního obsahu | ||||
Autorská práva a licence | ||||
Integrace a přepracování digitálního obsahu | ||||
Tvorba digitálního obsahu | ||||
Bezpečnost | ||||
Ochrana životního prostředí | ||||
Ochrana zdraví a duševní pohody | ||||
Ochrana osobních dat a soukromí | ||||
Ochrana zařízení | ||||
Řešení problémů | ||||
Kreativní využívání digitálních technologií | ||||
Identifikace potřeb a výběr vhodných technologií | ||||
Řešení technických problémů | ||||
Identifikace nedostatků v digitálních kompetencích |
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Efektivní komunikace | |||||
Vedení lidí (leadership) | |||||
Objevování a orientace v informacích | |||||
Zvládání zátěže | |||||
Aktivní přístup | |||||
Plánování a organizování práce | |||||
Řešení problémů | |||||
Samostatnost | |||||
Výkonnost | |||||
Flexibilita | |||||
Kreativita | |||||
Kooperace (spolupráce) | |||||
Ovlivňování ostatních |
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek. Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných norem (tj. zákoníku práce a zákona o ochraně veřejného zdraví a prováděcích předpisů k nim).
Konkrétní pracovní podmínky a z toho vyplývající zdravotní způsobilost k výkonu povolání se vždy vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli a jeho pracovním podmínkám a mohou se odlišovat. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Duševní zátěž | ||||
Pracovní doba, směnnost | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Zraková zátěž | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Uvádí přehled onemocnění či postižení, která vylučují nebo omezují výkon práce. U každé jednotky práce se posuzuje, zda pro ni existují onemocnění či postižení, která jsou omezujícím nebo vylučujícím faktorem pro výkon povolání nebo specializaci povolání. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií popsaných v jednotce práce.
Zdravotní způsobilost je v NSP hodnocena odborníky a posudkovými lékaři (zdravotní tým). Některé obory, skupiny povolání či konkrétní povolání jsou upraveny vlastní legislativou, jejíž požadavky nelze převést do stávajícího systému hodnocení zdravotní způsobilosti. V tomto případě nejsou zdravotní způsobilosti v NSP uvedeny vůbec, nebo jsou pouze informativní a jejich závazné stanovení se řídí příslušnou legislativou, popř. je při definování nutná spolupráce s oborovým posudkovým lékařem (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor ČR, Armáda ČR apod.).
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je orientační. Výkon povolání je vždy závislý na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Závažná endokrinní onemocnění.
- Poruchy vidění.
- Onemocnění oběhové soustavy s funkčním omezením.
- Chronická onemocnění dýchacích cest a plic s těžší poruchou funkce.
- Duševní poruchy.
- Poruchy chování.
- Závažná psychosomatická onemocnění.
- Epilepsie a jiná záchvatová onemocnění.
- Závažná nervová onemocnění.
- Nemoci pohybového systému, omezující pohyblivost a svalovou sílu.
Onemocnění vylučující výkon povolání/specializace povolání
- Těžká, prognosticky závažná onemocnění oběhové soustavy.
- Prognosticky závažné poruchy vidění.
- Závažné duševní poruchy, těžké poruchy chování.
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2019 celkem
Nejvyšší představitelé společností a institucí (kromě politických, zájmových a příbuzných organizací) (CZ-ISCO 1120)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 67 906 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 25 380 Kč do 282 808 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 66 194 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 37 943 Kč do 103 443 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Nejvyšší představitelé velkých společností a institucí (CZ-ISCO 11201)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 170 029 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 47 598 Kč do 486 450 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 72 794 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 48 693 Kč do 111 867 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Nejvyšší představitelé středních společností a institucí (CZ-ISCO 11202)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 91 788 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 24 838 Kč do 263 605 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 63 021 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 31 138 Kč do 94 781 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2018
Nejvyšší představitelé společností a institucí (kromě politických, zájmových a příbuzných organizací) (CZ-ISCO 1120)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | 27 831 Kč | 108 174 Kč | 177 046 Kč | 408 709 Kč | 55 851 Kč | 93 100 Kč | 96 197 Kč | 135 886 Kč |
Středočeský kraj | 20 911 Kč | 96 328 Kč | 120 827 Kč | 286 925 Kč | 45 468 Kč | 61 375 Kč | 61 937 Kč | 76 806 Kč |
Jihočeský kraj | 44 658 Kč | 108 462 Kč | 160 186 Kč | 331 935 Kč | 42 200 Kč | 57 627 Kč | 63 417 Kč | 97 218 Kč |
Plzeňský kraj | 28 657 Kč | 79 052 Kč | 123 120 Kč | 248 231 Kč | 40 648 Kč | 66 700 Kč | 71 130 Kč | 91 769 Kč |
Ústecký kraj | - | - | - | - | 45 622 Kč | 66 203 Kč | 71 537 Kč | 107 462 Kč |
Liberecký kraj | 69 160 Kč | 85 310 Kč | 169 754 Kč | 409 201 Kč | 12 693 Kč | 36 936 Kč | 42 440 Kč | 73 161 Kč |
Královéhradecký kraj | - | - | - | - | 36 997 Kč | 54 727 Kč | 58 346 Kč | 77 035 Kč |
Pardubický kraj | - | - | - | - | 33 065 Kč | 46 890 Kč | 50 945 Kč | 78 353 Kč |
Kraj Vysočina | 37 098 Kč | 79 538 Kč | 116 546 Kč | 222 281 Kč | 35 806 Kč | 68 003 Kč | 70 123 Kč | 112 237 Kč |
Jihomoravský kraj | 18 546 Kč | 51 781 Kč | 87 945 Kč | 174 802 Kč | 39 724 Kč | 66 033 Kč | 70 444 Kč | 108 666 Kč |
Olomoucký kraj | 30 770 Kč | 80 070 Kč | 108 842 Kč | 167 308 Kč | - | - | - | - |
Zlínský kraj | 33 742 Kč | 80 782 Kč | 120 786 Kč | 201 284 Kč | 42 326 Kč | 57 051 Kč | 62 479 Kč | 92 165 Kč |
Moravskoslezský kraj | 16 611 Kč | 75 155 Kč | 105 939 Kč | 230 849 Kč | 45 686 Kč | 63 781 Kč | 70 080 Kč | 102 705 Kč |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.