§ Regulované povolání
Učitel I. stupně základní školy
| Odborný směr: | Povolání vyřazená z kategorického třídění pro svoji neaktuálnost | 
| Kvalifikační úroveň: | Magisterský studijní program (NSP 7) | 
| Platové rozmezí: | 43 000 Kč - 59 000 Kč | 
Alternativní názvy
Pedagog, Učitel, Primary School Teacher, Teacher of the first stage of basic school, Učitel primárního vzdělávání
Regulované povolání
Ano
Předpis regulující výkon povolání:
Povolání je vykonáváno v souladu se zákonem č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a vyhláškou č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků.
ID jednotky práce
30012
Datum zveřejnění
30. 9. 2008
Datum poslední aktualizace
7. 1. 2025
Charakteristika
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
| Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost | 
|---|---|---|---|
| Učitelství pro 1. stupeň základní školy | AKVO/AKSO | 7503T047 | nejvhodnější | 
| Učitelství pro 1. stupeň ZŠ a pedagogika | AKVO/AKSO | 7503T059 | nejvhodnější | 
| Magisterský studijní program v oboru učitelství pro základní školy | KKOV | 7503T | vhodná | 
| Učitelství pro 1. stupeň ZŠ - speciální pedagogika mladšího školního věku | AKVO/AKSO | 7503T052 | vhodná | 
| Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika | AKVO/AKSO | 7506T026 | vhodná | 
| Učitelství pro 1. stupeň základních škol - speciální pedagogika | AKVO/AKSO | 7503T132 | vhodná | 
Legislativní požadavky na způsobilost k výkonu povolání
Nezbytné (tj. povinné) požadavky na kvalifikační způsobilost osoby k výkonu povolání – tj. požadavky upravující vstup do povolání/specializace povolání. Tyto požadavky vycházejí z konkrétního legislativního předpisu.
povinné - Pedagogická způsobilost podle zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonůKompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Třídnictví a vedení školní administrativy, výkaznictví | ||||||||
| Motivování k zájmu o učivo, samostatné činnosti a podpora zvídavosti a spolupráce | ||||||||
| Vyučování formou příkladů, problémových situací, vedení k vlastnímu objevování, organizace samostatné činnosti žáků (studentů) | ||||||||
| Provádění výkladu nové látky a její přizpůsobení schopnostem žáků | ||||||||
| Diagnostika vzdělávacích potřeb a možností žáků (studentů) | ||||||||
| Výchovné vedení žáků (studentů) a spoluvytváření klima třídy | ||||||||
| Zadávání, opravování a hodnocení písemných a domácích prací žáků (studentů) | ||||||||
| Vedení výuky se zřetelem na speciální vzdělávací potřeby žáků (studentů) | ||||||||
| Vedení prezenční, kombinované nebo distanční výuky | ||||||||
| Ověřování a hodnocení výsledku učení, poskytování zpětné vazby pro hodnocení a sebehodnocení žáka (studenta) | ||||||||
| Volba vhodných výukových metod a organizační formy výuky | ||||||||
| Získávání a využívání různých ověřených zdrojů informací včetně digitálních | ||||||||
| Monitoring procesu učení žáků (studentů) a jejich pokroků | ||||||||
| Kontrola dodržování školního řádu a pravidel chování a soužití ve třídě | ||||||||
| Rozpracování vyučovacích témat a úkonů do příprav pro jednotlivé vyučovací hodiny | ||||||||
| Spolupráce s výchovným poradcem | ||||||||
| Vedení třídních schůzek a další spolupráce a komunikace s rodiči | ||||||||
| Tvorba dlouhodobých i krátkodobých plánů výuky, příprava na výuku | ||||||||
| Spolupráce na tvorbě a úpravách školního vzdělávacího programu, tematických plánů | 
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| vývojová psychologie | ||||||||
| pedagogická psychologie | ||||||||
| vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných | ||||||||
| školská legislativa | ||||||||
| zásady bezpečnosti zdraví a prevence úrazů | ||||||||
| obecná didaktika pro primární vzdělávání | ||||||||
| metodika počátečního čtení a psaní | ||||||||
| didaktiky jednotlivých vzdělávacích oblastí | ||||||||
| obecná pedagogika | ||||||||
| teorie výchovy | ||||||||
| didaktické prostředky a pomůcky | 
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
| 1 | 2 | 3 | |
|---|---|---|---|
| Jazyková způsobilost v angličtině | |||
| Jazyková způsobilost v češtině | |||
| Právní povědomí | |||
| Ekonomické povědomí | |||
| Numerická způsobilost | |||
| Počítačová způsobilost | 
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
| 1 | 2 | 3 | 4 | |
|---|---|---|---|---|
| Informační a datová gramotnost | ||||
| Prohlížení, vyhledávání a filtrování dat, informací a digitálního obsahu | ||||
| Hodnocení dat, informací a digitálního obsahu | ||||
| Správa dat, informací a digitálního obsahu | ||||
| Komunikace a spolupráce | ||||
| Interakce prostřednictvím digitálních technologií | ||||
| Sdílení prostřednictvím digitálních technologií | ||||
| Spolupráce prostřednictvím digitálních technologií | ||||
| Netiketa | ||||
| Tvorba digitálního obsahu | ||||
| Tvorba digitálního obsahu | ||||
| Integrace a přepracování digitálního obsahu | ||||
| Autorská práva a licence | ||||
| Bezpečnost | ||||
| Ochrana zařízení | ||||
| Ochrana osobních dat a soukromí | ||||
| Ochrana zdraví a duševní pohody | ||||
| Ochrana životního prostředí | ||||
| Řešení problémů | ||||
| Řešení technických problémů | ||||
| Identifikace potřeb a výběr vhodných technologií | ||||
| Kreativní využívání digitálních technologií | ||||
| Identifikace nedostatků v digitálních kompetencích | ||||
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
|---|---|---|---|---|---|
| Osobnostní kompetence | |||||
| Kompetence k celoživotnímu vzdělávání | |||||
| Kompetence k flexibilitě | |||||
| Kompetence ke kreativitě | |||||
| Kompetence ke zvládání stresu a zátěže | |||||
| Interpersonální kompetence | |||||
| Kompetence k efektivní komunikaci | |||||
| Kompetence ke kooperaci | |||||
| Kompetence k ovlivňování a rozvíjení ostatních | |||||
| Kompetence k sebepoznání a porozumění druhým | |||||
| Kompetence k vedení lidí | |||||
| Kognitivní kompetence | |||||
| Kompetence k analytickému myšlení | |||||
| Kompetence ke koncepčnímu myšlení | |||||
| Kompetence k objevování a orientaci v informacích | |||||
| Výkonové kompetence | |||||
| Kompetence k aktivnímu přístupu | |||||
| Kompetence k plánování a organizování práce | |||||
| Kompetence k řešení problémů | |||||
| Kompetence k samostatnosti | |||||
| Kompetence k výkonnosti | |||||
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Poznámka:
Zdravotní způsobilost pro výkon povolání je stanovena podle zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhlášky č. 79/2013 Sb., o pracovnělékařských službách a některých druzích posudkové péče.
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2024 celkem
Učitelé na 1. stupni základních škol (CZ-ISCO 2341)
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 51 117 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 43 387 Kč do 58 956 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Učitelé na 1. stupni základních škol (kromě v přípravných třídách základních škol) (CZ-ISCO 23411)
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 51 167 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 43 467 Kč do 58 975 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2024
Učitelé na 1. stupni základních škol (CZ-ISCO 2341)
| Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do | 
| Hlavní město Praha | - | - | - | - | 45 359 Kč | 53 918 Kč | 54 432 Kč | 62 969 Kč | 
| Středočeský kraj | - | - | - | - | 43 867 Kč | 51 383 Kč | 52 034 Kč | 59 875 Kč | 
| Jihočeský kraj | - | - | - | - | 43 890 Kč | 51 332 Kč | 51 404 Kč | 58 198 Kč | 
| Plzeňský kraj | - | - | - | - | 44 381 Kč | 53 037 Kč | 52 808 Kč | 60 291 Kč | 
| Karlovarský kraj | - | - | - | - | 43 526 Kč | 52 980 Kč | 52 258 Kč | 59 805 Kč | 
| Ústecký kraj | - | - | - | - | 43 713 Kč | 52 932 Kč | 52 714 Kč | 60 751 Kč | 
| Liberecký kraj | - | - | - | - | 43 761 Kč | 51 989 Kč | 52 089 Kč | 59 285 Kč | 
| Královéhradecký kraj | - | - | - | - | 43 256 Kč | 50 764 Kč | 50 919 Kč | 57 943 Kč | 
| Pardubický kraj | - | - | - | - | 43 297 Kč | 50 717 Kč | 50 884 Kč | 58 430 Kč | 
| Kraj Vysočina | - | - | - | - | 43 767 Kč | 50 966 Kč | 51 049 Kč | 58 024 Kč | 
| Jihomoravský kraj | - | - | - | - | 43 394 Kč | 51 501 Kč | 51 729 Kč | 59 315 Kč | 
| Olomoucký kraj | - | - | - | - | 43 629 Kč | 51 118 Kč | 51 438 Kč | 59 041 Kč | 
| Zlínský kraj | - | - | - | - | 43 372 Kč | 50 446 Kč | 50 694 Kč | 57 838 Kč | 
| Moravskoslezský kraj | - | - | - | - | 43 455 Kč | 51 778 Kč | 51 651 Kč | 58 892 Kč | 
ESCO
Klasifikace ESCO (European Skills, Competences, and Occupations) popisuje a třídí dovednosti, kompetence, kvalifikace a povolání relevantní pro trh práce Evropské unie a pro vzdělávání a odbornou přípravu. ESCO je k dispozici ve 27 jazycích, což uchazečům o zaměstnání a zaměstnavatelům umožňuje lépe komunikovat o dovednostech, kompetencích, kvalifikaci a pracovních místech v jakémkoli evropském jazyce. Cílem klasifikace ESCO je podporovat pracovní mobilitu v celé Evropě a vytvořit tak integrovanější a účinnější trh práce. Nabízí totiž „společný jazyk“ v oblasti povolání a dovedností, který mohou různé zúčastněné strany používat v otázkách zaměstnanosti, vzdělávání a odborné přípravy. Klasifikaci vytvořila Evropská komise – Generální ředitelství pro zaměstnanost, sociální věci a sociální začleňování, ve spolupráci se zúčastněnými stranami a s Evropským střediskem pro rozvoj odborného vzdělávání (Cedefop). Iniciativa ESCO je součástí strategie Evropa 2020.
| Kód podskupiny | Název podskupiny v ESCO | URL - podskupiny v ESCO | 
|---|---|---|
| 2341 | Učitelé na základních školách | http://data.europa.eu/esco/isco/C2341 | 
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.