| Typ JP | ID | 
|---|---|
| WorkUnitTypeEnum.1 | 30012 | 
Učitel I. stupně základní školy realizuje vzdělávací a výchovnou činnost v rámci školního i mimoškolního vzdělávání zpravidla jednu třídu žáků, a to ve všech oblastech/předmětech, které tvoří obsah primárního vzdělávání, pro výuku zpracovává přípravu, a to v souladu se školním vzdělávacím programem a potřebami a možnostmi žáků identifikovanými na základě jejich diagnostiky, kterou provádí.
| Odborný směr: | Povolání vyřazená z kategorického třídění pro svoji neaktuálnost | 
| Kvalifikační úroveň: | Magisterský studijní program | 
| Alternativní názvy: | Pedagog, Učitel, Primary School Teacher, Teacher of the first stage of basic school, Učitel primárního vzdělávání | 
| Regulovaná jednotka práce: | Ano | 
| Předpis regulující výkon povolání: | Povolání je vykonáváno v souladu se zákonem č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a vyhláškou č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků. | 
| Mzdová sféra | Platová sféra | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| Kraj | Od | Medián | Do | Od | Medián | Do | 
| Hlavní město Praha | - | - | - | 45 359 Kč | 53 918 Kč | 62 969 Kč | 
| Středočeský kraj | - | - | - | 43 867 Kč | 51 383 Kč | 59 875 Kč | 
| Jihočeský kraj | - | - | - | 43 890 Kč | 51 332 Kč | 58 198 Kč | 
| Plzeňský kraj | - | - | - | 44 381 Kč | 53 037 Kč | 60 291 Kč | 
| Karlovarský kraj | - | - | - | 43 526 Kč | 52 980 Kč | 59 805 Kč | 
| Ústecký kraj | - | - | - | 43 713 Kč | 52 932 Kč | 60 751 Kč | 
| Liberecký kraj | - | - | - | 43 761 Kč | 51 989 Kč | 59 285 Kč | 
| Královéhradecký kraj | - | - | - | 43 256 Kč | 50 764 Kč | 57 943 Kč | 
| Pardubický kraj | - | - | - | 43 297 Kč | 50 717 Kč | 58 430 Kč | 
| Kraj Vysočina | - | - | - | 43 767 Kč | 50 966 Kč | 58 024 Kč | 
| Jihomoravský kraj | - | - | - | 43 394 Kč | 51 501 Kč | 59 315 Kč | 
| Olomoucký kraj | - | - | - | 43 629 Kč | 51 118 Kč | 59 041 Kč | 
| Zlínský kraj | - | - | - | 43 372 Kč | 50 446 Kč | 57 838 Kč | 
| Moravskoslezský kraj | - | - | - | 43 455 Kč | 51 778 Kč | 58 892 Kč | 
| Medián za ČR celkem | |||
|---|---|---|---|
| CZ-ISCO | Mzdová sféra | Platová sféra | |
| 2341 | Učitelé na 1. stupni základních škol | - | 51 117 Kč | 
| 23411 | Učitelé na 1. stupni základních škol (kromě v přípravných třídách základních škol) | - | 51 167 Kč | 
| Kód podskupiny | Název podskupiny v ESCO | URL - podskupiny v ESCO | 
|---|---|---|
| 2341 | Učitelé na základních školách | http://data.europa.eu/esco/isco/C2341 | 
| Nejvhodnější školní přípravu poskytují obory: | ||||
|---|---|---|---|---|
| Typ | Název | Kód | ||
| KKOVTypeEnum.2 | Učitelství pro 1. stupeň základní školy | 7503T047 | ||
| KKOVTypeEnum.2 | Učitelství pro 1. stupeň ZŠ a pedagogika | 7503T059 | ||
| Vhodnou školní přípravu poskytují také obory: | ||||
|---|---|---|---|---|
| Typ | Název | Kód | ||
| KKOVTypeEnum.1 | Magisterský studijní program v oboru učitelství pro základní školy | 7503T | ||
| KKOVTypeEnum.2 | Učitelství pro 1. stupeň ZŠ - speciální pedagogika mladšího školního věku | 7503T052 | ||
| KKOVTypeEnum.2 | Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika | 7506T026 | ||
| KKOVTypeEnum.2 | Učitelství pro 1. stupeň základních škol - speciální pedagogika | 7503T132 | ||
| Odborné dovednosti | |||
|---|---|---|---|
| Kód | Název | Úroveň 1-8 | Vhodnost | 
| j41.C.6322 | Zadávání, opravování a hodnocení písemných a domácích prací žáků (studentů) | 7 | CompetenceSuitabilityEnum.2 | 
| j41.D.2212 | Rozpracování vyučovacích témat a úkonů do příprav pro jednotlivé vyučovací hodiny | 7 | CompetenceSuitabilityEnum.2 | 
| j41.C.6218 | Vedení výuky se zřetelem na speciální vzdělávací potřeby žáků (studentů) | 7 | CompetenceSuitabilityEnum.2 | 
| j41.C.6911 | Třídnictví a vedení školní administrativy, výkaznictví | 7 | CompetenceSuitabilityEnum.2 | 
| j41.D.1157 | Vedení prezenční, kombinované nebo distanční výuky | 7 | CompetenceSuitabilityEnum.2 | 
| j41.C.6221 | Motivování k zájmu o učivo, samostatné činnosti a podpora zvídavosti a spolupráce | 7 | CompetenceSuitabilityEnum.2 | 
| j41.Z.5231 | Spolupráce s výchovným poradcem | 7 | CompetenceSuitabilityEnum.2 | 
| j41.Z.5221 | Vedení třídních schůzek a další spolupráce a komunikace s rodiči | 7 | CompetenceSuitabilityEnum.2 | 
| j41.C.6212 | Vyučování formou příkladů, problémových situací, vedení k vlastnímu objevování, organizace samostatné činnosti žáků (studentů) | 7 | CompetenceSuitabilityEnum.2 | 
| j41.D.1155 | Ověřování a hodnocení výsledku učení, poskytování zpětné vazby pro hodnocení a sebehodnocení žáka (studenta) | 7 | CompetenceSuitabilityEnum.2 | 
| j41.C.6211 | Provádění výkladu nové látky a její přizpůsobení schopnostem žáků | 7 | CompetenceSuitabilityEnum.2 | 
| j41.Z.1091 | Tvorba dlouhodobých i krátkodobých plánů výuky, příprava na výuku | 7 | CompetenceSuitabilityEnum.2 | 
| j41.Z.1092 | Spolupráce na tvorbě a úpravách školního vzdělávacího programu, tematických plánů | 7 | CompetenceSuitabilityEnum.2 | 
| j41.D.1169 | Volba vhodných výukových metod a organizační formy výuky | 7 | CompetenceSuitabilityEnum.2 | 
| j41.D.1170 | Získávání a využívání různých ověřených zdrojů informací včetně digitálních | 7 | CompetenceSuitabilityEnum.2 | 
| j41.C.1041 | Diagnostika vzdělávacích potřeb a možností žáků (studentů) | 7 | CompetenceSuitabilityEnum.2 | 
| j41.D.1171 | Monitoring procesu učení žáků (studentů) a jejich pokroků | 7 | CompetenceSuitabilityEnum.2 | 
| j41.C.1042 | Výchovné vedení žáků (studentů) a spoluvytváření klima třídy | 7 | CompetenceSuitabilityEnum.2 | 
| j41.D.1179 | Kontrola dodržování školního řádu a pravidel chování a soužití ve třídě | 7 | CompetenceSuitabilityEnum.2 | 
Popisy úrovní naleznete zde: https://nsp.cz/downloads/Priloha_c2_manualu.pdf
| Odborné znalosti | |||
|---|---|---|---|
| Kód | Název | Úroveň 1-8 | Vhodnost | 
| j41._.0001 | obecná pedagogika | 7 | CompetenceSuitabilityEnum.2 | 
| j42._.0015 | teorie výchovy | 7 | CompetenceSuitabilityEnum.2 | 
| j42._.0013 | didaktické prostředky a pomůcky | 7 | CompetenceSuitabilityEnum.2 | 
| j31._.0009 | vývojová psychologie | 7 | CompetenceSuitabilityEnum.2 | 
| j31._.0021 | pedagogická psychologie | 7 | CompetenceSuitabilityEnum.2 | 
| j41._.0067 | vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných | 7 | CompetenceSuitabilityEnum.2 | 
| j41._.0003 | školská legislativa | 7 | CompetenceSuitabilityEnum.2 | 
| k15._.0006 | zásady bezpečnosti zdraví a prevence úrazů | 7 | CompetenceSuitabilityEnum.2 | 
| j42._.0017 | obecná didaktika pro primární vzdělávání | 7 | CompetenceSuitabilityEnum.2 | 
| j42._.0018 | metodika počátečního čtení a psaní | 7 | CompetenceSuitabilityEnum.2 | 
| j42._.0019 | didaktiky jednotlivých vzdělávacích oblastí | 7 | CompetenceSuitabilityEnum.2 | 
Popisy úrovní naleznete zde: https://nsp.cz/downloads/Priloha_c2_manualu.pdf
| Obecné dovednosti | ||
|---|---|---|
| Kód | Název | Úroveň 0-3 | 
| b08 | Jazyková způsobilost v dalším cizím jazyce | 0 | 
| b07 | Jazyková způsobilost v angličtině | 1 | 
| b06 | Jazyková způsobilost v češtině | 3 | 
| b05 | Právní povědomí | 2 | 
| b04 | Ekonomické povědomí | 1 | 
| b03 | Numerická způsobilost | 3 | 
| b02 | Způsobilost k řízení osobního automobilu | 0 | 
| b01 | Počítačová způsobilost | 3 | 
Popisy úrovní naleznete zde: https://nsp.cz/downloads/Priloha_c10_manualu.pdf
| Digitální kompetence | |||
|---|---|---|---|
| Kód | Název | Úroveň 1-4 | |
| 1.1 | Prohlížení, vyhledávání a filtrování dat, informací a digitálního obsahu | 3 | |
| 1.2 | Hodnocení dat, informací a digitálního obsahu | 3 | |
| 1.3 | Správa dat, informací a digitálního obsahu | 3 | |
| 2.1 | Interakce prostřednictvím digitálních technologií | 3 | |
| 2.2 | Sdílení prostřednictvím digitálních technologií | 3 | |
| 2.3 | Spolupráce prostřednictvím digitálních technologií | 3 | |
| 2.4 | Netiketa | 3 | |
| 3.1 | Tvorba digitálního obsahu | 2 | |
| 3.2 | Integrace a přepracování digitálního obsahu | 2 | |
| 3.3 | Autorská práva a licence | 2 | |
| 4.1 | Ochrana zařízení | 2 | |
| 4.2 | Ochrana osobních dat a soukromí | 2 | |
| 4.3 | Ochrana zdraví a duševní pohody | 2 | |
| 4.4 | Ochrana životního prostředí | 2 | |
| 5.1 | Řešení technických problémů | 1 | |
| 5.2 | Identifikace potřeb a výběr vhodných technologií | 1 | |
| 5.3 | Kreativní využívání digitálních technologií | 2 | |
| 5.4 | Identifikace nedostatků v digitálních kompetencích | 1 | |
Popisy úrovní naleznete zde: https://nsp.cz/downloads/Priloha_c15_manualu.pdf
| Měkké kompetence | ||
|---|---|---|
| Kód | Název | Úroveň 0-5 | 
| 1.1 | Kompetence k celoživotnímu vzdělávání | 4 | 
| 1.2 | Kompetence k flexibilitě | 3 | 
| 1.3 | Kompetence ke kreativitě | 2 | 
| 1.4 | Kompetence ke zvládání stresu a zátěže | 4 | 
| 2.1 | Kompetence k efektivní komunikaci | 4 | 
| 2.2 | Kompetence ke kooperaci | 4 | 
| 2.3 | Kompetence k orientaci na zákazníka a uspokojování zákaznických potřeb | 0 | 
| 2.4 | Kompetence k ovlivňování a rozvíjení ostatních | 4 | 
| 2.5 | Kompetence k sebepoznání a porozumění druhým | 4 | 
| 2.6 | Kompetence k vedení lidí | 2 | 
| 3.1 | Kompetence k analytickému myšlení | 3 | 
| 3.2 | Kompetence ke koncepčnímu myšlení | 3 | 
| 3.3 | Kompetence k objevování a orientaci v informacích | 4 | 
| 4.1 | Kompetence k aktivnímu přístupu | 3 | 
| 4.2 | Kompetence k plánování a organizování práce | 3 | 
| 4.3 | Kompetence k podnikavosti | 0 | 
| 4.4 | Kompetence k řešení problémů | 4 | 
| 4.5 | Kompetence k samostatnosti | 3 | 
| 4.6 | Kompetence k výkonnosti | 3 | 
Popisy úrovní naleznete zde: https://nsp.cz/downloads/Priloha_c9_manualu.pdf
Poznámka ke zdravotním podmínkám:
Zdravotní způsobilost pro výkon povolání je stanovena podle zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhlášky č. 79/2013 Sb., o pracovnělékařských službách a některých druzích posudkové péče.
Přesné posouzení zdravotního stavu s následným doporučením nebo nedoporučením výkonu tohoto povolání je možné pouze po konzultaci s lékařem.