Alternativní názvy
Firemní právník
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
102150
Datum zveřejnění
31. 1. 2012
Datum poslední aktualizace
22. 11. 2017
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Zpracování právních rozborů a stanovisek.
- Příprava návrhů smluv, právních podání a žalob.
- Zastupování zaměstnavatele v řízení před soudy a jinými orgány.
- Provádění výkladu právních předpisů.
- Mimosoudní vymáhání pohledávek a řešení právních sporů.
- Poskytování právních rad.
- Vyřizování a vedení právní agendy v jednotlivých oborech práva.
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Magisterský studijní program v oboru teoretické právní vědy | KKOV | 6801T | nejvhodnější |
Doktorský studijní program v oboru teoretické právní vědy | KKOV | 6801V | nejvhodnější |
Kompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Poskytování právních porad managementu i zaměstnancům organizace | ||||||||
Řešení obchodně-právních, občansko-právních, pracovně-právních a ostatních právních záležitostí organizace včetně vymáhání pohledávek | ||||||||
Zastupování organizace v řízení před soudy a jinými orgány | ||||||||
Kontrola náležitostí právních dokumentů důležitých pro jejich platnost včetně kontroly dodržování lhůt z těchto dokumentů vyplývajících nebo souvisejících s poskytovanými právními službami | ||||||||
Analýza a právní rozbory složitějších případů či návrhů smluv, obchodních podmínek, nabídek apod. | ||||||||
Příprava a kompletace podkladů a dokladů potřebných pro poskytované právní služby | ||||||||
Sledování změn legislativy, aktualizace a evidence právních předpisů | ||||||||
Sepisování smluv, právních podání, žalob, odvolání popř. dalších listin a dokumentů nebo jejich návrhů v souvislosti s hospodářskou činností organizace a jejími ekonomickými vazbami | ||||||||
Vedení spisů dle jednotlivých případů právní korespondence a dalších dokladů a jejich příprava pro archivaci v oblasti podnikového právníka | ||||||||
Řízení činností právního útvaru u zaměstnavatele |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
občanské právo, vlastnictví, občanský zákoník | ||||||||
pracovní právo, pracovně právní vztahy, sociální zabezpečení, zákon o zaměstnanosti | ||||||||
autorské právo, průmyslově právní ochrana | ||||||||
komerční právo, smluvně-závazkové vztahy, obchodní společnosti, obchodní zákoník | ||||||||
právo v oblasti finančních a kapitálových trhů | ||||||||
převody nemovitostí | ||||||||
právo Evropské unie | ||||||||
soudnictví | ||||||||
státní zastupitelství | ||||||||
notářství |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Počítačová způsobilost | |||
Způsobilost k řízení osobního automobilu | |||
Numerická způsobilost | |||
Ekonomické povědomí | |||
Právní povědomí | |||
Jazyková způsobilost v češtině | |||
Jazyková způsobilost v angličtině | |||
Jazyková způsobilost v dalším cizím jazyce |
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Informační a datová gramotnost | ||||
Prohlížení, vyhledávání a filtrování dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Správa dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Hodnocení dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Komunikace a spolupráce | ||||
Netiketa | ||||
Spolupráce prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Sdílení prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Interakce prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Tvorba digitálního obsahu | ||||
Autorská práva a licence | ||||
Integrace a přepracování digitálního obsahu | ||||
Tvorba digitálního obsahu | ||||
Bezpečnost | ||||
Ochrana životního prostředí | ||||
Ochrana zdraví a duševní pohody | ||||
Ochrana osobních dat a soukromí | ||||
Ochrana zařízení | ||||
Řešení problémů | ||||
Kreativní využívání digitálních technologií | ||||
Identifikace potřeb a výběr vhodných technologií | ||||
Řešení technických problémů | ||||
Identifikace nedostatků v digitálních kompetencích |
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Osobnostní kompetence | |||||
Kompetence ke zvládání stresu a zátěže | |||||
Kompetence k celoživotnímu vzdělávání | |||||
Kompetence k flexibilitě | |||||
Kompetence ke kreativitě | |||||
Interpersonální kompetence | |||||
Kompetence k efektivní komunikaci | |||||
Kompetence k orientaci na zákazníka a uspokojování zákaznických potřeb | |||||
Kompetence ke kooperaci | |||||
Kompetence k ovlivňování a rozvíjení ostatních | |||||
Kognitivní kompetence | |||||
Kompetence k objevování a orientaci v informacích | |||||
Výkonové kompetence | |||||
Kompetence k aktivnímu přístupu | |||||
Kompetence k plánování a organizování práce | |||||
Kompetence k řešení problémů | |||||
Kompetence k samostatnosti | |||||
Kompetence k výkonnosti |
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek. Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných norem (tj. zákoníku práce a zákona o ochraně veřejného zdraví a prováděcích předpisů k nim).
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Duševní zátěž | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Zraková zátěž | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Pracovní doba, směnnost |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2020 celkem
Specialisté v oblasti práva a příbuzných oblastech jinde neuvedení (CZ-ISCO 2619)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 53 554 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 22 956 Kč do 112 081 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 46 643 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 33 967 Kč do 68 381 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Podnikoví právníci (CZ-ISCO 26195)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 57 376 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 22 959 Kč do 112 871 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 49 993 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 37 042 Kč do 70 625 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2020
Specialisté v oblasti práva a příbuzných oblastech jinde neuvedení (CZ-ISCO 2619)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | 22 872 Kč | 58 571 Kč | 68 679 Kč | 115 330 Kč | 34 910 Kč | 50 727 Kč | 52 877 Kč | 74 491 Kč |
Středočeský kraj | 55 810 Kč | 81 913 Kč | 93 638 Kč | 146 617 Kč | 35 429 Kč | 43 535 Kč | 44 716 Kč | 56 988 Kč |
Jihočeský kraj | 43 897 Kč | 59 983 Kč | 67 616 Kč | 89 557 Kč | 30 528 Kč | 41 697 Kč | 41 173 Kč | 51 571 Kč |
Plzeňský kraj | 19 520 Kč | 33 605 Kč | 40 109 Kč | 69 186 Kč | 33 570 Kč | 45 419 Kč | 46 999 Kč | 63 692 Kč |
Ústecký kraj | - | - | - | - | 33 322 Kč | 43 997 Kč | 45 808 Kč | 58 568 Kč |
Liberecký kraj | - | - | - | - | 34 481 Kč | 44 132 Kč | 44 354 Kč | 55 196 Kč |
Královéhradecký kraj | - | - | - | - | 35 910 Kč | 47 285 Kč | 47 368 Kč | 60 184 Kč |
Pardubický kraj | 39 844 Kč | 52 928 Kč | 56 303 Kč | 74 670 Kč | 33 588 Kč | 40 474 Kč | 42 077 Kč | 52 090 Kč |
Jihomoravský kraj | - | - | - | - | 33 659 Kč | 43 985 Kč | 45 508 Kč | 58 698 Kč |
Olomoucký kraj | 35 328 Kč | 49 779 Kč | 56 617 Kč | 85 052 Kč | 31 526 Kč | 40 959 Kč | 42 406 Kč | 54 550 Kč |
Zlínský kraj | - | - | - | - | 33 969 Kč | 42 894 Kč | 44 686 Kč | 59 641 Kč |
Moravskoslezský kraj | 37 829 Kč | 60 123 Kč | 64 446 Kč | 97 221 Kč | 34 045 Kč | 43 920 Kč | 45 698 Kč | 57 173 Kč |
ESCO
Klasifikace ESCO (European Skills, Competences, and Occupations) popisuje a třídí dovednosti, kompetence, kvalifikace a povolání relevantní pro trh práce Evropské unie a pro vzdělávání a odbornou přípravu. ESCO je k dispozici ve 27 jazycích, což uchazečům o zaměstnání a zaměstnavatelům umožňuje lépe komunikovat o dovednostech, kompetencích, kvalifikaci a pracovních místech v jakémkoli evropském jazyce. Cílem klasifikace ESCO je podporovat pracovní mobilitu v celé Evropě a vytvořit tak integrovanější a účinnější trh práce. Nabízí totiž „společný jazyk“ v oblasti povolání a dovedností, který mohou různé zúčastněné strany používat v otázkách zaměstnanosti, vzdělávání a odborné přípravy. Klasifikaci vytvořila Evropská komise – Generální ředitelství pro zaměstnanost, sociální věci a sociální začleňování, ve spolupráci se zúčastněnými stranami a s Evropským střediskem pro rozvoj odborného vzdělávání (Cedefop). Iniciativa ESCO je součástí strategie Evropa 2020.
Kód podskupiny | Název podskupiny v ESCO | URL - podskupiny v ESCO |
---|---|---|
2619 | Specialisté v právní oblasti a pracovníci v příbuzných oborech jinde neuvedení | http://data.europa.eu/esco/isco/C2619 |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.