povolání
Manažer marketingu
Odborný směr: |
Obchod a marketing |
Odborný podsměr: |
marketing |
Kvalifikační úroveň: |
Magisterský studijní program (NSP 7) |
Platové rozmezí: |
34 000 Kč - 110 000 Kč |
Alternativní názvy
Marketingový manažer, Marketing Manager
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
102562
Datum zveřejnění
27. 9. 2012
Datum poslední aktualizace
26. 3. 2024
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Vedení oddělení marketingu.
- Příprava a koordinace marketingových strategií.
- Tvorba marketingového mixu (produkt, cena, distribuce, propagace).
- Vyhodnocování efektivity marketingových činností.
- Analyzování prodeje a trhů včetně pravidelného monitorování.
- Vyhledávání a vyhodnocování příležitostí na trhu.
- Komunikace s médii, distribuce tiskových zpráv, public relations.
- Rozhodování o vzhledu a náplni propagačních materiálů.
- Zabezpečování efektivní distribuce marketingových materiálů.
- Sestavování a vyhodnocování SWOT analýzy.
- Získávání informací o potenciálu trhu, konkurenci, požadavcích zákazníků a produktech.
- Řízení marketingových průzkumů.
- Reprezentování organizace na veletrzích, výstavách, jednáních s obchodními partnery, klíčovými zákazníky a dalšími subjekty.
- Komunikace s dalšími odděleními organizace a koordinace marketingových aktivit napříč organizací.
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Magisterský studijní program v oboru ekonomika a management | KKOV | 6208T | nejvhodnější |
Magisterský studijní program ve skupině oborů ekonomie | KKOV | 62xxT | vhodná |
Bakalářský studijní program v oboru ekonomika a management | KKOV | 6208R | vhodná |
Kompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Reprezentace zájmů organizace na jednáních s obchodními partnery a dalšími subjekty | ||||||||
Reprezentace organizace na jednáních s obchodními partnery a dalšími subjekty | ||||||||
Vyhodnocování názorů veřejnosti na vybraná témata (vedení statistik, přehledů apod.) | ||||||||
Provádění analýz marketingu, vývoje trhu, mezinárodních obchodních vztahů a obchodní činnosti | ||||||||
Určování zásad marketingového výzkumu včetně jednotlivých analýz (např. výrobkové analýzy, analýzy zákazníka, konkurence distribuce, makroprostředí apod.) | ||||||||
Zpracovávání marketingové strategie podniku (podle velikosti a charakteru podniku, podle charakteru výrobků, podle zákazníka, podle značky apod.) | ||||||||
Zpracovávání marketingových auditů | ||||||||
Zpracovávání mediální politiky a koncepce mediálních strategií organizace, státních úřadů, orgánů územně samosprávních celků, vlády, prezidenta republiky, parlamentu apod. | ||||||||
Analyzování a monitoring trhu, vývojových trendů a odbytových příležitostí organizace | ||||||||
Koordinace všech způsobů reklamy i propagace ve firmě, a to i koordinace propagačních činností s ostatními úseky firmy (např. s obchodním, ekonomickým, výrobním, provozním apod.) | ||||||||
Koordinování a tvorba marketingové politiky |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
marketing obecně | ||||||||
trh, jeho subjekty a chování | ||||||||
průzkum trhu | ||||||||
marketingové plánování | ||||||||
marketing a marketingová komunikace | ||||||||
management obecně | ||||||||
management pro střední manažery | ||||||||
obchodní vyjednávání | ||||||||
zásady vedení pracovního kolektivu |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Počítačová způsobilost | |||
Způsobilost k řízení osobního automobilu | |||
Numerická způsobilost | |||
Ekonomické povědomí | |||
Právní povědomí | |||
Jazyková způsobilost v češtině | |||
Jazyková způsobilost v angličtině | |||
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Osobnostní kompetence | |||||
Kompetence ke zvládání stresu a zátěže | |||||
Kompetence k celoživotnímu vzdělávání | |||||
Kompetence k flexibilitě | |||||
Kompetence ke kreativitě | |||||
Interpersonální kompetence | |||||
Kompetence k efektivní komunikaci | |||||
Kompetence k vedení lidí | |||||
Kompetence k orientaci na zákazníka a uspokojování zákaznických potřeb | |||||
Kompetence ke kooperaci | |||||
Kompetence k ovlivňování a rozvíjení ostatních | |||||
Kognitivní kompetence | |||||
Kompetence k objevování a orientaci v informacích | |||||
Výkonové kompetence | |||||
Kompetence k aktivnímu přístupu | |||||
Kompetence k plánování a organizování práce | |||||
Kompetence k řešení problémů | |||||
Kompetence k samostatnosti | |||||
Kompetence k výkonnosti |
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Duševní zátěž | ||||
Pracovní doba, směnnost | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Zraková zátěž | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Duševní poruchy a poruchy chování
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2024 celkem
Řídící pracovníci v oblasti obchodu, marketingu a v příbuzných oblastech (CZ-ISCO 1221)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 100 786 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 46 050 Kč do 241 754 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 65 668 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 42 772 Kč do 109 620 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Specialisté v oblasti reklamy a marketingu, průzkumu trhu (CZ-ISCO 2431)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 68 497 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 41 119 Kč do 131 187 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 46 541 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 34 216 Kč do 61 951 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Řídící pracovníci v oblasti marketingu (CZ-ISCO 12213)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 109 510 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 50 696 Kč do 243 797 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Specialisté v oblasti marketingu (CZ-ISCO 24311)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 69 031 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 40 797 Kč do 133 956 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 48 443 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 35 404 Kč do 62 263 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2024
Řídící pracovníci v oblasti obchodu, marketingu a v příbuzných oblastech (CZ-ISCO 1221)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | 59 555 Kč | 128 116 Kč | 160 513 Kč | 295 074 Kč | 52 259 Kč | 70 523 Kč | 78 336 Kč | 106 495 Kč |
Středočeský kraj | 49 827 Kč | 106 351 Kč | 129 641 Kč | 217 207 Kč | - | - | - | - |
Jihočeský kraj | 51 699 Kč | 97 052 Kč | 121 884 Kč | 203 737 Kč | - | - | - | - |
Plzeňský kraj | 30 189 Kč | 83 956 Kč | 95 311 Kč | 164 502 Kč | - | - | - | - |
Karlovarský kraj | 51 848 Kč | 99 231 Kč | 113 409 Kč | 228 176 Kč | - | - | - | - |
Ústecký kraj | 50 119 Kč | 99 536 Kč | 126 683 Kč | 230 815 Kč | - | - | - | - |
Liberecký kraj | 32 462 Kč | 74 189 Kč | 91 519 Kč | 174 325 Kč | - | - | - | - |
Královéhradecký kraj | 43 987 Kč | 71 776 Kč | 89 218 Kč | 155 332 Kč | - | - | - | - |
Pardubický kraj | 30 376 Kč | 84 897 Kč | 108 407 Kč | 180 169 Kč | - | - | - | - |
Kraj Vysočina | 40 361 Kč | 79 244 Kč | 96 787 Kč | 156 770 Kč | - | - | - | - |
Jihomoravský kraj | 41 238 Kč | 89 583 Kč | 109 982 Kč | 197 184 Kč | - | - | - | - |
Olomoucký kraj | 42 793 Kč | 82 691 Kč | 95 833 Kč | 155 519 Kč | - | - | - | - |
Zlínský kraj | 45 475 Kč | 98 853 Kč | 119 414 Kč | 194 486 Kč | - | - | - | - |
Moravskoslezský kraj | 51 289 Kč | 96 416 Kč | 112 957 Kč | 188 868 Kč | - | - | - | - |
Specialisté v oblasti reklamy a marketingu, průzkumu trhu (CZ-ISCO 2431)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | 47 251 Kč | 75 063 Kč | 87 629 Kč | 145 197 Kč | - | - | - | - |
Středočeský kraj | 41 546 Kč | 67 657 Kč | 78 893 Kč | 123 179 Kč | - | - | - | - |
Jihočeský kraj | 37 375 Kč | 55 328 Kč | 60 907 Kč | 92 641 Kč | - | - | - | - |
Plzeňský kraj | 42 268 Kč | 64 208 Kč | 70 204 Kč | 104 357 Kč | - | - | - | - |
Ústecký kraj | 39 853 Kč | 60 935 Kč | 65 211 Kč | 97 219 Kč | - | - | - | - |
Liberecký kraj | 37 400 Kč | 55 829 Kč | 63 129 Kč | 98 444 Kč | - | - | - | - |
Královéhradecký kraj | 41 018 Kč | 66 403 Kč | 76 006 Kč | 128 146 Kč | - | - | - | - |
Pardubický kraj | 31 499 Kč | 52 893 Kč | 58 129 Kč | 90 538 Kč | - | - | - | - |
Kraj Vysočina | 40 551 Kč | 62 580 Kč | 66 168 Kč | 97 193 Kč | - | - | - | - |
Jihomoravský kraj | 33 423 Kč | 55 033 Kč | 65 044 Kč | 105 438 Kč | - | - | - | - |
Olomoucký kraj | 37 525 Kč | 55 336 Kč | 63 107 Kč | 95 250 Kč | - | - | - | - |
Zlínský kraj | 32 907 Kč | 51 055 Kč | 58 902 Kč | 91 124 Kč | - | - | - | - |
Moravskoslezský kraj | 32 945 Kč | 54 673 Kč | 59 044 Kč | 84 687 Kč | - | - | - | - |
ESCO
Klasifikace ESCO (European Skills, Competences, and Occupations) popisuje a třídí dovednosti, kompetence, kvalifikace a povolání relevantní pro trh práce Evropské unie a pro vzdělávání a odbornou přípravu. ESCO je k dispozici ve 27 jazycích, což uchazečům o zaměstnání a zaměstnavatelům umožňuje lépe komunikovat o dovednostech, kompetencích, kvalifikaci a pracovních místech v jakémkoli evropském jazyce. Cílem klasifikace ESCO je podporovat pracovní mobilitu v celé Evropě a vytvořit tak integrovanější a účinnější trh práce. Nabízí totiž „společný jazyk“ v oblasti povolání a dovedností, který mohou různé zúčastněné strany používat v otázkách zaměstnanosti, vzdělávání a odborné přípravy. Klasifikaci vytvořila Evropská komise – Generální ředitelství pro zaměstnanost, sociální věci a sociální začleňování, ve spolupráci se zúčastněnými stranami a s Evropským střediskem pro rozvoj odborného vzdělávání (Cedefop). Iniciativa ESCO je součástí strategie Evropa 2020.
Kód podskupiny | Název podskupiny v ESCO | URL - podskupiny v ESCO |
---|---|---|
2431 | Specialisté v oblasti reklamy a marketingu | http://data.europa.eu/esco/isco/C2431 |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.