povolání
Lektor dalšího vzdělávání
Odborný směr: |
Věda, vzdělávání, sport |
Odborný podsměr: |
další vzdělávání |
Kvalifikační úroveň: |
Magisterský studijní program (NSP 7) |
Platové rozmezí: |
29 000 Kč - 56 000 Kč |
Alternativní názvy
Školitel, Interní lektor, Externí lektor, Lektor
Příbuzná povolání
Poručík ozbrojených sil ČR , Nadporučík ozbrojených sil ČR , Kapitán ozbrojených sil ČR , Podplukovník ozbrojených sil ČR , Major ozbrojených sil ČR
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
102195
Datum zveřejnění
10. 8. 2012
Datum poslední aktualizace
21. 8. 2024
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Spolupráce se zadavatelem při určování výsledků (s využitím diagnostiky účastníků), kterých mají účastníci vzdělávání dosáhnout, popřípadě formy vzdělávání a rozsahu vzdělávání.
- Diagnostika účastníků vzdělávacího programu dalšího vzdělávání.
- Tvorba vzdělávacích programů dalšího vzdělávání.
- Tvorba vlastních učebních, didaktických nebo podpůrných textů a materiálů.
- Volba, příprava a využívání didaktické techniky, učebních textů a dalších učebních pomůcek.
- Prezenční, kombinované a distanční vedení výuky ve vzdělávacím programu dalšího vzdělávání.
- Příprava prezentací, přednášek, případových studií, simulací, skupinových cvičení, seminářů a modelových situací.
- Uplatňování respektujícího přístupu při výuce.
- Motivování a podpora účastníků, poskytování zpětné vazby o výsledcích jejich učení.
- Ověřování a hodnocení dosažených kompetencí účastníků v oblasti vzdělávání dospělých.
- Vytváření příležitostí pro zjišťování výsledků učení.
- Reflexe vlastní lektorské práce.
- Evaluace vzdělávacích akcí.
- Vedení administrativy a dokumentace spojené s poskytováním dalšího vzdělávání.
Příklady činností ze veřejného sektoru
Příklady činností a jejich stupeň hodnocení vycházejí převážně z nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, popřípadě podle nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a jsou zařazeny do 16 stupňů platových tříd. Výjimku tvoří zatřídění prací v oblastech regulovaných samostatnou legislativou, které se řídí vždy dle její platné verze (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR apod.). V těchto oblastech je zatřídění prací uvedené v NSP pouze orientační.
Text příkladu | Platová třída |
---|---|
Tvorba koncepce výuky a výcviku zaměřené na získávání odborné způsobilosti pro zastávání vysoce specializovaných činností nebo kvalifikačních a rekvalifikačních kurzů. | 12 |
Provádění vzdělávací činnosti v kurzech poskytující vysoce specializované odborné znalosti. | 11 |
Provádění vzdělávací činnosti poskytující odborné znalosti a dovednosti k získání odborné kvalifikace nebo k rekvalifikaci. | 10 |
Provádění vzdělávací činnosti v kurzech poskytujících dílčí odborné znalosti a dovednosti. | 9 |
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Magisterský studijní program v oboru pedagogika | KKOV | 7501T | nejvhodnější |
Výchova a vzdělávání dospělých | AKVO/AKSO | 7501T019 | nejvhodnější |
Vzdělávání dospělých | AKVO/AKSO | 7501T022 | nejvhodnější |
Magisterský studijní program | KKOV | xxxxT | vhodná |
Další vzdělání
Další vzdělávání zahrnuje např. profesní kvalifikace dle zákona č.179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání, akreditované vzdělávací kurzy (např. rekvalifikace) a další obecně uznávané kvalifikace, které vedou k získání požadované kvalifikace k výkonu daného povolání či specializace.
Profesní kvalifikace
- Lektor/lektorka dalšího vzdělávání ( 75-001-T )
Kompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Zjišťování úrovně vstupních kompetencí a vzdělávacích potřeb účastníků vzdělávacího programu | ||||||||
Spolupráce lektora dalšího vzdělávání s klienty při přípravě vzdělávacích programů a vzdělávacích akcí | ||||||||
Tvorba didaktických materiálů v oblasti vzdělávání dospělých | ||||||||
Ověřování a hodnocení dosažených kompetencí účastníků v oblasti vzdělávání dospělých | ||||||||
Reflexe vlastní lektorské práce a evaluace vzdělávací akce v oblasti vzdělávání dospělých | ||||||||
Tvorba vzdělávacích programů dalšího vzdělávání | ||||||||
Navrhování a využívání metod výuky v oblasti dalšího vzdělávání | ||||||||
Určování výsledků učení účastníků, stanovení obsahu a struktury vzdělávacího programu | ||||||||
Příprava plánu konkrétních výukových programů | ||||||||
Vedení prezenční, kombinované nebo distanční výuky | ||||||||
Diagnostika vzdělávacích potřeb jednotlivce |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
didaktika vyučovaného oboru | ||||||||
psychologie vzdělávání dospělých | ||||||||
hodnocení, testování a měření ve vzdělávání | ||||||||
metody a postupy lektorství v odborných kurzech | ||||||||
andragogika | ||||||||
související právní předpisy | ||||||||
vyučovaná disciplína | ||||||||
didaktické prostředky a pomůcky |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Počítačová způsobilost | |||
Numerická způsobilost | |||
Ekonomické povědomí | |||
Právní povědomí | |||
Jazyková způsobilost v češtině | |||
Jazyková způsobilost v angličtině | |||
Jazyková způsobilost v dalším cizím jazyce |
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Informační a datová gramotnost | ||||
Prohlížení, vyhledávání a filtrování dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Hodnocení dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Správa dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Komunikace a spolupráce | ||||
Interakce prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Sdílení prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Spolupráce prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Netiketa | ||||
Tvorba digitálního obsahu | ||||
Tvorba digitálního obsahu | ||||
Integrace a přepracování digitálního obsahu | ||||
Autorská práva a licence | ||||
Bezpečnost | ||||
Ochrana zařízení | ||||
Ochrana osobních dat a soukromí | ||||
Ochrana zdraví a duševní pohody | ||||
Ochrana životního prostředí | ||||
Řešení problémů | ||||
Řešení technických problémů | ||||
Identifikace potřeb a výběr vhodných technologií | ||||
Kreativní využívání digitálních technologií | ||||
Identifikace nedostatků v digitálních kompetencích |
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Osobnostní kompetence | |||||
Kompetence k celoživotnímu vzdělávání | |||||
Kompetence k flexibilitě | |||||
Kompetence ke kreativitě | |||||
Kompetence ke zvládání stresu a zátěže | |||||
Interpersonální kompetence | |||||
Kompetence k efektivní komunikaci | |||||
Kompetence ke kooperaci | |||||
Kompetence k orientaci na zákazníka a uspokojování zákaznických potřeb | |||||
Kompetence k ovlivňování a rozvíjení ostatních | |||||
Kompetence k sebepoznání a porozumění druhým | |||||
Kompetence k vedení lidí | |||||
Kognitivní kompetence | |||||
Kompetence k analytickému myšlení | |||||
Kompetence ke koncepčnímu myšlení | |||||
Kompetence k objevování a orientaci v informacích | |||||
Výkonové kompetence | |||||
Kompetence k aktivnímu přístupu | |||||
Kompetence k plánování a organizování práce | |||||
Kompetence k podnikavosti | |||||
Kompetence k řešení problémů | |||||
Kompetence k samostatnosti | |||||
Kompetence k výkonnosti |
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Duševní zátěž | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Zraková zátěž | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Pracovní doba, směnnost |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Záchvatovité a kolapsové stavy
- Závažná psychosomatická onemocnění
- Závažná nervová onemocnění
Onemocnění vylučující výkon povolání/specializace povolání
- Duševní poruchy
- Poruchy chování
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2020 celkem
Učitelé odborných předmětů, praktického vyučování, odborného výcviku (kromě pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami) a lektoři dalšího vzdělávání (CZ-ISCO 2320)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 38 910 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 16 462 Kč do 62 611 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 43 370 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 36 298 Kč do 52 708 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Lektoři dalšího vzdělávání (CZ-ISCO 23204)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 35 970 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 15 446 Kč do 72 819 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 40 596 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 29 284 Kč do 55 884 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2020
Učitelé odborných předmětů, praktického vyučování, odborného výcviku (kromě pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami) a lektoři dalšího vzdělávání (CZ-ISCO 2320)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | - | - | - | - | 38 712 Kč | 46 315 Kč | 47 149 Kč | 55 773 Kč |
Středočeský kraj | - | - | - | - | 35 874 Kč | 43 206 Kč | 43 916 Kč | 52 037 Kč |
Jihočeský kraj | - | - | - | - | 36 966 Kč | 44 018 Kč | 44 556 Kč | 52 185 Kč |
Plzeňský kraj | - | - | - | - | 37 611 Kč | 44 872 Kč | 45 122 Kč | 53 494 Kč |
Karlovarský kraj | - | - | - | - | 37 464 Kč | 43 542 Kč | 44 458 Kč | 52 009 Kč |
Ústecký kraj | - | - | - | - | 35 537 Kč | 41 384 Kč | 42 832 Kč | 51 157 Kč |
Liberecký kraj | - | - | - | - | 36 325 Kč | 42 561 Kč | 43 851 Kč | 52 161 Kč |
Královéhradecký kraj | - | - | - | - | 36 206 Kč | 42 797 Kč | 43 248 Kč | 51 111 Kč |
Pardubický kraj | - | - | - | - | 36 196 Kč | 42 203 Kč | 43 167 Kč | 50 502 Kč |
Kraj Vysočina | - | - | - | - | 36 599 Kč | 44 971 Kč | 46 728 Kč | 58 170 Kč |
Jihomoravský kraj | - | - | - | - | 36 116 Kč | 42 662 Kč | 43 655 Kč | 51 487 Kč |
Olomoucký kraj | - | - | - | - | 35 450 Kč | 42 090 Kč | 42 946 Kč | 50 508 Kč |
Zlínský kraj | - | - | - | - | 37 371 Kč | 44 645 Kč | 45 376 Kč | 54 112 Kč |
Moravskoslezský kraj | - | - | - | - | 36 613 Kč | 44 316 Kč | 45 069 Kč | 53 682 Kč |
ESCO
Klasifikace ESCO (European Skills, Competences, and Occupations) popisuje a třídí dovednosti, kompetence, kvalifikace a povolání relevantní pro trh práce Evropské unie a pro vzdělávání a odbornou přípravu. ESCO je k dispozici ve 27 jazycích, což uchazečům o zaměstnání a zaměstnavatelům umožňuje lépe komunikovat o dovednostech, kompetencích, kvalifikaci a pracovních místech v jakémkoli evropském jazyce. Cílem klasifikace ESCO je podporovat pracovní mobilitu v celé Evropě a vytvořit tak integrovanější a účinnější trh práce. Nabízí totiž „společný jazyk“ v oblasti povolání a dovedností, který mohou různé zúčastněné strany používat v otázkách zaměstnanosti, vzdělávání a odborné přípravy. Klasifikaci vytvořila Evropská komise – Generální ředitelství pro zaměstnanost, sociální věci a sociální začleňování, ve spolupráci se zúčastněnými stranami a s Evropským střediskem pro rozvoj odborného vzdělávání (Cedefop). Iniciativa ESCO je součástí strategie Evropa 2020.
Kód podskupiny | Název podskupiny v ESCO | URL - podskupiny v ESCO |
---|---|---|
2320 | Lektoři dalšího vzdělávání | http://data.europa.eu/esco/isco/C2320 |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.