Otevřená a všem dostupná databáze povolání spravovaná
Ministerstvem práce a sociálních věcí ČR

Nápověda

Deskriptor kvalifikační úrovně NSP 1

Znalosti
Znalosti teoretické a faktické (aplikovatelné ve výkonu práce)
  • Základní všeobecné znalosti, povrchní faktické znalosti v oboru
Dovednosti
Dovednosti kognitivní - používání logického, intuitivního a tvůrčího myšlení a dovednosti praktické - manuální zručnost a používání metod, materiálů, přístrojů
  • Základní dovednosti požadované k provádění jednoduchých neměnných úkolů
  • Použití jednoduchých pravidel
  • Použití nástrojů a materiálů vyžadujících jednoduchou manipulaci
Další faktory
Nároky na výkon práce ve smyslu odpovědnosti a samostatnosti
  • Pracovat pod přímým dohledem na základě jednoduchých příkazů
Nároky na výkon práce vycházející z charakteru práce
  • Rutinní, opakující se činnosti
  • Zaučení se na základě sledování kolegů

Deskriptor kvalifikační úrovně NSP 2

Znalosti
Znalosti teoretické a faktické (aplikovatelné ve výkonu práce)
  • Faktické znalosti zásad, procesů a obecných pojmů v oboru
Dovednosti
Dovednosti kognitivní - používání logického, intuitivního a tvůrčího myšlení a dovednosti praktické - manuální zručnost a používání metod, materiálů, přístrojů
  • Dovednosti požadované při plnění úkolů a řešení problémů výběrem a použitím základních metod, nástrojů, materiálů a informací
  • Obsluha jednoduchých strojů a zařízení
Další faktory
Nároky na výkon práce ve smyslu odpovědnosti a samostatnosti
  • Při řešení problémů přizpůsobovat své chování okolnostem
  • Posuzovat kvalitu své práce
  • Pracovat pod dohledem
Nároky na výkon práce vycházející z charakteru práce
  • Rutinní, opakující se činnosti s mírnými obměnami
  • Rychlé osvojení základních pracovních činností

Deskriptor kvalifikační úrovně NSP 3

Znalosti
Znalosti teoretické a faktické (aplikovatelné ve výkonu práce)
  • Faktické a teoretické znalosti materiálů, nástrojů, postupů a základních norem
Dovednosti
Dovednosti kognitivní - používání logického, intuitivního a tvůrčího myšlení a dovednosti praktické - manuální zručnost a používání metod, materiálů, přístrojů
  • Volba pracovních postupů, prostředků a surovin
  • Rozpoznání vzniku problému a určení jeho příčiny a důsledku
  • Využívání teoretických a praktických znalostí při řešení problémů v oboru
  • Podávání návrhů na zlepšení stávajících postupů
  • Podávání návrhů na odstranění poruch a vad
Další faktory
Nároky na výkon práce ve smyslu odpovědnosti a samostatnosti
  • Reagovat na změnu v pracovním procesu
  • Dohlížet na práci pomocných pracovníků
  • Nést odpovědnost za výsledky své práce
Nároky na výkon práce vycházející z charakteru práce
  • K zaučení jsou nutné odborné teoretické znalosti a jejich propojení s praxí
  • Jedná se většinou o manuální odborné činnosti

Deskriptor kvalifikační úrovně NSP 4

Znalosti
Znalosti teoretické a faktické (aplikovatelné ve výkonu práce)
  • Rozsáhlé všeobecné faktické a teoretické znalosti v oboru
  • Posouzení relevance základních odborných informací a jejich aplikace
Dovednosti
Dovednosti kognitivní - používání logického, intuitivního a tvůrčího myšlení a dovednosti praktické - manuální zručnost a používání metod, materiálů, přístrojů
  • Aplikace pracovních postupů, prostředků či surovin, jejich případná modifikace dle potřeb
  • Využívání teoretických a praktických znalostí a komunikačních dovedností při řešení problémů na různých úrovních
  • Posuzování kvality produktů své práce a identifikace příčin nedostatků
  • Tvorba jednoduchých návrhů na zvýšení produktivity
  • Prezentování výsledků své práce, příp. i svěřeného úseku
Další faktory
Nároky na výkon práce ve smyslu odpovědnosti a samostatnosti
  • Provádět a kontrolovat rutinní odborné činnosti, při nichž dochází k nepředvídatelným změnám
  • Schopnost pracovat v týmu; případně vést kolektiv pracovníků vykonávajících rutinní činnost
  • Nést odpovědnost za plnění úkolů a výsledky své práce, případně svých podřízených
Nároky na výkon práce vycházející z charakteru práce
  • K zaučení je nutný širší všeobecný přehled a teoretické znalosti i v souvisejících oborech
  • Jedná se o duševní nebo vysoce odborné manuální činnosti

Deskriptor kvalifikační úrovně NSP 5

Znalosti
Znalosti teoretické a faktické (aplikovatelné ve výkonu práce)
  • Pokročilé a specializované znalosti teorií, zásad a legislativy v oboru; jejich aplikace v praxi
Dovednosti
Dovednosti kognitivní - používání logického, intuitivního a tvůrčího myšlení a dovednosti praktické - manuální zručnost a používání metod, materiálů, přístrojů
  • Pokročilé praktické dovednosti prokazující zvládnutí oboru a schopnosti řešit úkoly, pro které nejsou k dispozici vytvořené postupy
  • Realizace nových návrhů
  • Prezentace výsledků práce a krátkodobých strategií v oboru
Další faktory
Nároky na výkon práce ve smyslu odpovědnosti a samostatnosti
  • Vyhledávat informace nutné k samostatnému řešení rozsáhlejších úkolů
  • Sdělovat myšlenky strukturovaným a logickým způsobem
  • Vyhodnotit potřeby sebevzdělávání pro pracovní výkon
  • Nést odpovědnost za plnění specializovaných úkolů
Nároky na výkon práce vycházející z charakteru práce
  • K zaučení je třeba rozšíření všeobecného přehledu a teoretických znalostí o specializaci v oboru
  • Převažují duševní činnosti

Deskriptor kvalifikační úrovně NSP 6

Znalosti
Znalosti teoretické a faktické (aplikovatelné ve výkonu práce)
  • Rozšířené teoretické znalosti v oboru
  • Integrace informací z různých zdrojů a jejich aplikace s využitím kritického chápání
Dovednosti
Dovednosti kognitivní - používání logického, intuitivního a tvůrčího myšlení a dovednosti praktické - manuální zručnost a používání metod, materiálů, přístrojů
  • Zvládnutí metod a nástrojů ve složitém a specializovaném oboru
  • Inovace používaných metod a určení způsobu realizace
  • Prezentace a obhajoba inovací doporučených řešení
Další faktory
Nároky na výkon práce ve smyslu odpovědnosti a samostatnosti
  • Řešit problémy spojené s aplikací rozsáhlých teoretických a legislativních znalostí
  • Věcně diskutovat o problémech s cílem najít řešení
  • Identifikovat vzdělávací potřeby a jejich realizace
  • Nést odpovědnost za realizaci svěřených projektů a vedení pracovního týmu
Nároky na výkon práce vycházející z charakteru práce
  • K zaučení je třeba širokého všeobecného přehledu a specializovaných teoretických znalostí, v praxi prováděné pod dohledem specialisty
  • Převažují duševní činnosti

Deskriptor kvalifikační úrovně NSP 7

Znalosti
Znalosti teoretické a faktické (aplikovatelné ve výkonu práce)
  • Vysoce specializované teoretické a praktické znalosti v oboru i v oborech souvisejících
  • Integrace informací z příbuzných oborů jako základ výzkumu či projektu
Dovednosti
Dovednosti kognitivní - používání logického, intuitivního a tvůrčího myšlení a dovednosti praktické - manuální zručnost a používání metod, materiálů, přístrojů
  • Rozvíjení nových dovedností v reakci na objevující se znalosti a technická zařízení
  • Při inovacích využívat nových i stávajících poznatků z různých oblastí Používání systémového myšlení Prezentace a obhajoba inovací doporučených řešení
Další faktory
Nároky na výkon práce ve smyslu odpovědnosti a samostatnosti
  • Řešit nestandardní a složité problémy vyžadující zvážení dalších faktorů
  • Řídit diskusi, zvážit navrhované alternativy a přijmout odpovědnost za konečné rozhodnutí
  • Identifikovat vzdělávací potřeby své a svých podřízených a rozhodovat o jejich realizaci Navrhovat a řídit projekty; zodpovídat za jejich výstupy
Nároky na výkon práce vycházející z charakteru práce
  • K zaučení je nutná znalost vysoce specializovaných znalostí v oboru a v oborech příbuzných; absolvování adaptačního procesu
  • Jedná se o duševní činnosti; časté uplatnění na vysoce odborných, samostatných či řídících pozicích

Deskriptor kvalifikační úrovně NSP 8

Znalosti
Znalosti teoretické a faktické (aplikovatelné ve výkonu práce)
  • Znalosti na špičkové úrovni v oboru a na rozhraní mezi obory
Dovednosti
Dovednosti kognitivní - používání logického, intuitivního a tvůrčího myšlení a dovednosti praktické - manuální zručnost a používání metod, materiálů, přístrojů
  • Vysoce pokročilé a specializované dovednosti a techniky, včetně syntézy a hodnocení, požadované při řešení kritických problémů ve výzkumu a /nebo inovacích a při rozšiřování a novém definování stávajících znalostí nebo odborných postupů
Další faktory
Nároky na výkon práce ve smyslu odpovědnosti a samostatnosti
  • Vykazovat značnou autoritu, inovační potenciál, samostatnost a akademickou a odbornou integritu a trvalé odhodlání přicházet s novými myšlenkami a vyvíjet nové postupy na špičkové úrovni v oboru práce nebo studia, včetně výzkumu
Nároky na výkon práce vycházející z charakteru práce
  • Do této kvalifikační úrovně spadají vysoce specializovaní odborníci působící ve vědě a výzkumu
  • Často působí na univerzitách, ústavech či akademiích věd