povolání
Vodohospodářský specialista správy povodí
Odborný směr: |
Vodní hospodářství |
Odborný podsměr: |
hospodáření na vodních tocích |
Kvalifikační úroveň: |
Magisterský studijní program (NSP 7) |
Platové rozmezí: |
30 000 Kč - 61 000 Kč |
Alternativní názvy
Specialista vodohospodářského rozvoje , Water Manager, Specialista vodohospodářského plánování, Specialista technickobezpečnostního dohledu
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
8014
Datum zveřejnění
10. 8. 2012
Datum poslední aktualizace
22. 11. 2017
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Komplexní zpracování studií a podkladů pro tvorbu, doplňování a vyhodnocování plánů v oblasti vod.
- Komplexní zpracování podkladů pro vodohospodářskou bilanci.
- Zpracování návrhů rozsáhlých záplavových území.
- Zpracování studií odtokových poměrů v povodí a splaveninového režimu vodních toků.
- Zpracování komplexních manipulačních řádů vodohospodářských soustav.
- Zpracování složitých a náročných vodohospodářských řešení.
- Provádění složitých hydrotechnických a hydrologických výpočtů.
- Zpracování návrhů programu provozního monitoringu povrchových vod a jejich aktualizace.
- Vyhodnocování provozního monitoringu povrchových vod podle schváleného programu.
- Zajištění úkolů na úseku ochrany vod a péče o jejich čistotu.
- Zpracovávání podkladů pro rozhodování správních orgánů.
- Zpracování Programů technickobezpečnostního dohledu /TBD/.
- Kontrola a zabezpečování úkolů dle Programu technickobezpečnostního dohledu /TBD/.
- Zpracování vyhodnocení a zpráv o TBD včetně návrhů na opatření.
- Vedení příslušných evidencí a dokumentací.
- Vyjadřovací činnost z hlediska správce povodí ve smyslu vodního zákona.
- Vyhodnocení bezpečnosti vodních děl na základě jejich stavu a zpráv o TBD včetně návrhů na opatření.
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Magisterský studijní program v oboru stavební inženýrství | KKOV | 3607T | nejvhodnější |
Magisterský studijní program v oboru inženýrská ekologie | KKOV | 3904T | vhodná |
Magisterský studijní program v oboru krajinné inženýrství | KKOV | 3914T | vhodná |
Magisterský studijní program ve skupině oborů geologické obory | KKOV | 12xxT | vhodná |
Magisterský studijní program ve skupině oborů zemědělství a lesnictví | KKOV | 41xxT | vhodná |
Magisterský studijní program ve skupině oborů ekologie a ochrana životního prostředí | KKOV | 16xxT | vhodná |
Magisterský studijní program v oboru chemie a technologie ochrany životního prostředí | KKOV | 2805T | vhodná |
Magisterský studijní program v oboru lesní inženýrství | KKOV | 4107T | vhodná |
Magisterský studijní program ve skupině oborů stavebnictví, geodézie a kartografie | KKOV | 36xxT | vhodná |
Legislativní požadavky na způsobilost k výkonu povolání
Nezbytné (tj. povinné) požadavky na kvalifikační způsobilost osoby k výkonu povolání – tj. požadavky upravující vstup do povolání/specializace povolání. Tyto požadavky vycházejí z konkrétního legislativního předpisu.
doporučené - Činnosti autorizovaného stavebního projektanta - odborná způsobilost podle zákona č. 360/1992 Sb., o výkonu povolání autorizovaných architektů a o výkonu povolání autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbědoporučené - Řízení osobních automobilů - řidičský průkaz sk. B podle vyhlášky č. 31/2001 Sb., o řidičských průkazech a o registru řidičů
Kompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Operativní řešení problémů při vzniku poruch, havárií, povodní a dalších mimořádných událostí na vodních dílech a vodních tocích | ||||||||
Organizace havarijní služby pro případ havárií | ||||||||
Řízení projektového týmu a koordinace jednotlivých činností oblasti vodního hospodářství | ||||||||
Provádění hydrologických a hydrotechnických výpočtů | ||||||||
Sestavování povodňových plánů | ||||||||
Navrhování opatření k ochraně vod | ||||||||
Zpracování koncepcí, metodik a prognóz rozvoje v oblasti vodního hospodářství | ||||||||
Zpracovávání vodohospodářských bilancí množství a jakosti povrchových a podzemních vod | ||||||||
Kontrola dodržování manipulačních a provozních řádů, povodňových plánů a řádu plavební bezpečnosti | ||||||||
Posuzování stavu protipovodňové ochrany, ochrany vodních zdrojů a čistoty vody | ||||||||
Posuzování stavu a parametrů vodních děl z hlediska jejich bezpečnosti a stability | ||||||||
Sledování a posuzování hydrologických, meteorologických a provozních údajů | ||||||||
Kontrola a přejímka oprav vodních děl a vodohospodářských zařízení | ||||||||
Orientace ve vodohospodářských normách, standardech, legislativě a dokumentaci | ||||||||
Kontrola hospodaření v ochranných pásmech vodních zdrojů | ||||||||
Prevence před povodněmi | ||||||||
Obsluha a interpretace výsledků hydrologických modelů | ||||||||
Vypracování návrhů pro stanovení záplavových území a ochranných pásem vodních zdrojů | ||||||||
Zpracování posudků, rozborů a studií pro vodní díla | ||||||||
Zpracování vodohospodářských studií, studií záplavových území, studií odtokových poměrů a splaveninového režimu vodních toků | ||||||||
Návrhy opatření při II. a III. stupni povodňové aktivity | ||||||||
Ochrana před nepříznivými účinky vod (povodně, sucha) | ||||||||
Kontrola dodržování hygienických podmínek na vodním toku | ||||||||
Sestavování plánů v oblasti vod | ||||||||
Zpracovávání manipulačních řádů vodních děl a vodohospodářských soustav | ||||||||
Zpracování plánů údržby, oprav a podkladů pro rekonstrukce vodních toků a vodních děl | ||||||||
Zpracování podkladů pro odběry a vypouštění odpadních vod a pro rozhodování vodoprávních úřadů | ||||||||
Stanovování podmínek pro investory z hlediska životního prostředí a správy povodí | ||||||||
Kontrola nakládání s vodami (odběry, vypouštění atd.) | ||||||||
Zpracování technických řešení vodních děl | ||||||||
Využívání a tvorba grafických informačních systémů | ||||||||
Poskytování poradenství ve vodohospodářské sféře | ||||||||
Poskytování informací o sledovaném povodí | ||||||||
Zjišťování a oznamování přestupků v oblasti vodního hospodářství | ||||||||
Projednávání způsobů hospodaření v ochranných pásmech vodních zdrojů a jednání se správními orgány | ||||||||
Jednání s investory a správními orgány v rámci vodoprávních řízení |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
zásady a předpisy pro investiční činnost na vodních tocích | ||||||||
správa vodních toků | ||||||||
zásady a předpisy pro řešení povodní | ||||||||
ekologie se zaměřením na vodní hospodářství | ||||||||
zásady a předpisy pro řešení mimořádných událostí na vodních dílech a vodních tocích | ||||||||
vodní stavby a vodní díla | ||||||||
manipulační a provozní řády na vodních dílech | ||||||||
ukazatele ekonomické efektivnosti investic a projektů | ||||||||
hydrologie | ||||||||
meteorologie | ||||||||
vodohospodářská bilance | ||||||||
vodohospodářské řešení | ||||||||
vodní hospodářství (fungování, organizace, součásti, principy, legislativa) | ||||||||
technickobezpečnostní dohled nad vodními díly | ||||||||
hydrotechnika | ||||||||
ochrana vody a monitoring jakosti vody | ||||||||
hydromeliorační stavby | ||||||||
protierozní opatření | ||||||||
krajinné inženýrství | ||||||||
hydraulika |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Počítačová způsobilost | |||
Způsobilost k řízení osobního automobilu | |||
Numerická způsobilost | |||
Ekonomické povědomí | |||
Právní povědomí | |||
Jazyková způsobilost v češtině | |||
Jazyková způsobilost v angličtině | |||
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Osobnostní kompetence | |||||
Kompetence ke zvládání stresu a zátěže | |||||
Kompetence k celoživotnímu vzdělávání | |||||
Kompetence k flexibilitě | |||||
Kompetence ke kreativitě | |||||
Interpersonální kompetence | |||||
Kompetence k efektivní komunikaci | |||||
Kompetence k vedení lidí | |||||
Kompetence ke kooperaci | |||||
Kompetence k ovlivňování a rozvíjení ostatních | |||||
Kognitivní kompetence | |||||
Kompetence k objevování a orientaci v informacích | |||||
Výkonové kompetence | |||||
Kompetence k aktivnímu přístupu | |||||
Kompetence k plánování a organizování práce | |||||
Kompetence k řešení problémů | |||||
Kompetence k samostatnosti | |||||
Kompetence k výkonnosti |
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek. Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných norem (tj. zákoníku práce a zákona o ochraně veřejného zdraví a prováděcích předpisů k nim).
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Práce ve výškách | ||||
Duševní zátěž | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Pracovní doba, směnnost | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Zraková zátěž | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Uvádí přehled onemocnění či postižení, která vylučují nebo omezují výkon práce. U každé jednotky práce se posuzuje, zda pro ni existují onemocnění či postižení, která jsou omezujícím nebo vylučujícím faktorem pro výkon povolání nebo specializaci povolání. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií popsaných v jednotce práce.
Zdravotní způsobilost je v NSP hodnocena odborníky a posudkovými lékaři (zdravotní tým). Některé obory, skupiny povolání či konkrétní povolání jsou upraveny vlastní legislativou, jejíž požadavky nelze převést do stávajícího systému hodnocení zdravotní způsobilosti. V tomto případě nejsou zdravotní způsobilosti v NSP uvedeny vůbec, nebo jsou pouze informativní a jejich závazné stanovení se řídí příslušnou legislativou, popř. je při definování nutná spolupráce s oborovým posudkovým lékařem (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor ČR, Armáda ČR apod.).
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je orientační. Výkon povolání je vždy závislý na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Poruchy vidění
- Závrať jakékoliv etiologie
- Duševní poruchy
- Poruchy chování
- Závažná psychosomatická onemocnění
Onemocnění vylučující výkon povolání/specializace povolání
- Prognosticky závažné poruchy vidění
- Záchvatovité a kolapsové stavy
- Závažné duševní poruchy, těžké poruchy chování
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2020 celkem
Specialisté v oblasti zemědělství, lesnictví, rybářství a vodního hospodářství (CZ-ISCO 2132)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 42 796 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 26 440 Kč do 58 274 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 40 426 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 32 659 Kč do 50 741 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Specialisté v oblasti vodohospodářství (CZ-ISCO 21326)
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 41 067 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 29 980 Kč do 60 729 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2020
Specialisté v oblasti zemědělství, lesnictví, rybářství a vodního hospodářství (CZ-ISCO 2132)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | - | - | - | - | 35 306 Kč | 44 523 Kč | 46 151 Kč | 59 888 Kč |
Středočeský kraj | 20 036 Kč | 43 053 Kč | 42 022 Kč | 54 770 Kč | 31 110 Kč | 38 769 Kč | 39 633 Kč | 47 061 Kč |
Jihočeský kraj | - | - | - | - | 33 619 Kč | 40 929 Kč | 41 468 Kč | 48 649 Kč |
Plzeňský kraj | - | - | - | - | 33 798 Kč | 38 871 Kč | 40 273 Kč | 47 437 Kč |
Karlovarský kraj | 34 326 Kč | 44 899 Kč | 44 252 Kč | 52 913 Kč | - | - | - | - |
Ústecký kraj | 37 533 Kč | 44 845 Kč | 45 689 Kč | 55 455 Kč | 29 943 Kč | 40 437 Kč | 40 288 Kč | 48 092 Kč |
Liberecký kraj | 39 326 Kč | 44 797 Kč | 46 150 Kč | 53 163 Kč | 30 980 Kč | 36 370 Kč | 37 459 Kč | 46 563 Kč |
Královéhradecký kraj | - | - | - | - | 32 731 Kč | 39 658 Kč | 39 957 Kč | 48 162 Kč |
Pardubický kraj | - | - | - | - | 31 250 Kč | 40 614 Kč | 41 265 Kč | 47 502 Kč |
Kraj Vysočina | 32 322 Kč | 44 975 Kč | 44 600 Kč | 51 635 Kč | 32 796 Kč | 40 636 Kč | 40 639 Kč | 47 656 Kč |
Jihomoravský kraj | 36 378 Kč | 45 938 Kč | 48 024 Kč | 60 378 Kč | 32 723 Kč | 39 189 Kč | 39 738 Kč | 47 261 Kč |
Olomoucký kraj | 33 464 Kč | 46 510 Kč | 47 375 Kč | 56 547 Kč | 33 727 Kč | 41 248 Kč | 40 560 Kč | 47 305 Kč |
Zlínský kraj | 34 259 Kč | 44 443 Kč | 44 946 Kč | 52 249 Kč | 30 829 Kč | 36 951 Kč | 37 000 Kč | 45 462 Kč |
Moravskoslezský kraj | - | - | - | - | 32 939 Kč | 39 490 Kč | 39 688 Kč | 47 577 Kč |
ESCO
Klasifikace ESCO (European Skills, Competences, and Occupations) popisuje a třídí dovednosti, kompetence, kvalifikace a povolání relevantní pro trh práce Evropské unie a pro vzdělávání a odbornou přípravu. ESCO je k dispozici ve 27 jazycích, což uchazečům o zaměstnání a zaměstnavatelům umožňuje lépe komunikovat o dovednostech, kompetencích, kvalifikaci a pracovních místech v jakémkoli evropském jazyce. Cílem klasifikace ESCO je podporovat pracovní mobilitu v celé Evropě a vytvořit tak integrovanější a účinnější trh práce. Nabízí totiž „společný jazyk“ v oblasti povolání a dovedností, který mohou různé zúčastněné strany používat v otázkách zaměstnanosti, vzdělávání a odborné přípravy. Klasifikaci vytvořila Evropská komise – Generální ředitelství pro zaměstnanost, sociální věci a sociální začleňování, ve spolupráci se zúčastněnými stranami a s Evropským střediskem pro rozvoj odborného vzdělávání (Cedefop). Iniciativa ESCO je součástí strategie Evropa 2020.
Kód podskupiny | Název podskupiny v ESCO | URL - podskupiny v ESCO |
---|---|---|
2132 | Specialisté v oblasti zemědělství, lesnictví a rybářství | http://data.europa.eu/esco/isco/C2132 |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.