povolání
Vodař pro ochranu přírody a krajiny
Odborný směr: |
Životní prostředí a nakládání s odpady |
Odborný podsměr: |
nezařazeno do odborného podsměru |
Kvalifikační úroveň: |
Magisterský studijní program (NSP 7) |
Platové rozmezí: |
31 000 Kč - 53 000 Kč |
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
102927
Datum zveřejnění
1. 6. 2015
Datum poslední aktualizace
22. 11. 2017
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Zpracování koncepcí, studií a programů včetně tvorby manipulačních a provozních řádů vodohospodářských objektů.
- Příprava podkladů a zpracování odborných posudků, vyjádření, sdělení, stanovisek, závazných stanovisek a rozhodnutí v rámci výkonu státní správy a odborné činnosti, případně také zpracování soudně znaleckých posudků v oboru ochrany vody.
- Zpracování projektů a studií krajinotvorných programů včetně zajišťování jejich realizace, kontroly a převzetí provedených akcí.
- Příprava podkladů pro vyhlašování nebo registraci chráněných částí přírody.
- Provádění mapování, inventarizačních průzkumů a monitoringu v krajině a v jejích přírodních složkách včetně aktualizace příslušných vrstev mapování biotopů a výzkumu vodních ekosystémů.
- Spolupráce s orgány státní správy ochrany vod, případně výkon státní správy rybářství, vedení agendy výkonu práva rybářství ve vztahu k ochraně přírody ve své územní působnosti.
- Usměrňování péče o rybí obsádky ve prospěch potřeb ochrany přírody a krajiny v oblasti své územní působnosti a spolupráce s uživateli vodních toků, nádrží a rybářských revírů.
- Zpracování a ukládání odborných informací a dat do příslušných databází.
- Zjišťování a dokumentace negativních jevů v terénu včetně zajištění opatření k nápravě.
- Zpracování podkladů pro územní plánování a stavební činnost z hlediska ochrany vody.
- Poskytování poradenské a konzultační činnosti v oboru ochrany vody.
- Vedení správních a přestupkových řízení.
- Poskytování konzultací v oboru ochrany vody při přípravě žádostí pro dotační programy, spolupráce se žadateli včetně hodnocení návrhů, kontrol provádění a udržitelnosti projektu.
- Shromažďování, zpracování a vyhodnocování vědeckotechnických informací z oboru ochrany vody včetně publikační činnosti.
- Spolupráce na aktivitách v oblasti práce s veřejností a ekologické výchovy, vzdělávání a osvěty ve své územní působnosti.
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Magisterský studijní program v oboru ochrana prostředí | KKOV | 1604T | nejvhodnější |
Magisterský studijní program v oboru stavební inženýrství | KKOV | 3607T | nejvhodnější |
Magisterský studijní program v oboru zemědělské inženýrství | KKOV | 4101T | vhodná |
Magisterský studijní program v oboru ekologie | KKOV | 1603T | vhodná |
Magisterský studijní program v oboru inženýrská ekologie | KKOV | 3904T | vhodná |
Magisterský studijní program ve skupině oborů biologické obory | KKOV | 15xxT | vhodná |
Legislativní požadavky na způsobilost k výkonu povolání
Nezbytné (tj. povinné) požadavky na kvalifikační způsobilost osoby k výkonu povolání – tj. požadavky upravující vstup do povolání/specializace povolání. Tyto požadavky vycházejí z konkrétního legislativního předpisu.
doporučené - Posuzování vlivů na životní prostředí - odborná způsobilost podle vyhlášky č. 457/2001 Sb., o odborné způsobilosti a o úpravě některých dalších otázek souvisejících s posuzováním vlivů na životní prostředídoporučené - Řízení osobních automobilů - řidičský průkaz sk. B podle vyhlášky č. 31/2001 Sb., o řidičských průkazech a o registru řidičů
doporučené - Činnosti úředníků samosprávných celků - zvláštní odborná způsobilost a průběžné vzdělávání podle zákona č. 312/2002 Sb., o úřednících uzemních samosprávných celků a o změně některých zákonů a podle vyhlášky č. 512/2002 Sb., o zvláštní odborné způsobilosti úředníků územních samosprávných celků
doporučené - Zvláštní odborná způsobilost podle § 79a zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny
Kompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Provádění, posuzování a vyhodnocování kontrolní a dozorové činnosti v oblasti ochrany lesa a jednotlivých složek životního prostředí, se zaměřením na ovzduší, vodu, půdu, odpady, myslivost a rybářství | ||||||||
Zpracovávání správního řízení v rámci zajišťování dílčích úkolů státního dozoru v oblasti ochrany ovzduší, vody, půdy, odpadů, zemědělství, myslivosti, rybářství, ochrany lesa a používání chemických látek | ||||||||
Zpracování odborných posudků a stanovisek k územně plánovacím dokumentacím v rámci vykonávané odborné činnosti na úrovni veřejné správy | ||||||||
Zpracování koncepcí vymezených oborů ochrany přírody v rámci odborné činnosti v oblasti ochrany vody | ||||||||
Zpracování odborných podkladů z oblasti péče o vodní ekosystémy pro výkon státní správy | ||||||||
Zpracování příslušných částí plánu péče o chráněná území se zaměřením na vodní ekosystémy na úrovni veřejné správy | ||||||||
Zpracování podkladů ke koncepci ochrany vody a péče o vodní ekosystémy v chráněných územích v rámci odborné činnosti | ||||||||
Samostatné řešení výzkumných úkolů v rámci odborné činnosti v oblasti péče o vodní ekosystémy na úrovni veřejné správy | ||||||||
Zpracování a publikování výsledků výzkumné a dokumentační činnosti v oblasti péče o vodní ekosystémy | ||||||||
Provádění přednáškové a vzdělávací činnosti na úrovni veřejné správy v daném oboru | ||||||||
Spolupráce s odborníky vědeckých a dalších odborných institucí v ČR a v zahraničí na úrovni veřejné správy v daném oboru činnosti |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
rybářská legislativa | ||||||||
ochrana přírody | ||||||||
ekologie se zaměřením na vodní hospodářství | ||||||||
státní správa a samospráva na místní nebo regionální úrovni | ||||||||
geografické informační systémy | ||||||||
vodní hospodářství (fungování, organizace, součásti, principy, legislativa) | ||||||||
státní dozor v oblasti ochrany přírody a krajiny | ||||||||
právní předpisy pro životní prostředí |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Počítačová způsobilost | |||
Způsobilost k řízení osobního automobilu | |||
Numerická způsobilost | |||
Právní povědomí | |||
Jazyková způsobilost v češtině |
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Osobnostní kompetence | |||||
Kompetence ke kreativitě | |||||
Kompetence k flexibilitě | |||||
Interpersonální kompetence | |||||
Kompetence ke kooperaci | |||||
Výkonové kompetence | |||||
Kompetence k samostatnosti | |||||
Kompetence k řešení problémů |
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek. Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných norem (tj. zákoníku práce a zákona o ochraně veřejného zdraví a prováděcích předpisů k nim).
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Zraková zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Práce ve výškách | ||||
Duševní zátěž | ||||
Pracovní doba, směnnost |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Uvádí přehled onemocnění či postižení, která vylučují nebo omezují výkon práce. U každé jednotky práce se posuzuje, zda pro ni existují onemocnění či postižení, která jsou omezujícím nebo vylučujícím faktorem pro výkon povolání nebo specializaci povolání. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií popsaných v jednotce práce.
Zdravotní způsobilost je v NSP hodnocena odborníky a posudkovými lékaři (zdravotní tým). Některé obory, skupiny povolání či konkrétní povolání jsou upraveny vlastní legislativou, jejíž požadavky nelze převést do stávajícího systému hodnocení zdravotní způsobilosti. V tomto případě nejsou zdravotní způsobilosti v NSP uvedeny vůbec, nebo jsou pouze informativní a jejich závazné stanovení se řídí příslušnou legislativou, popř. je při definování nutná spolupráce s oborovým posudkovým lékařem (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor ČR, Armáda ČR apod.).
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je orientační. Výkon povolání je vždy závislý na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Onemocnění oběhové soustavy
- Poruchy termoregulace
- Onemocnění ledvin
- Závažná endokrinní onemocnění
- Závažná onemocnění dýchacích cest a plic
- Závažná onemocnění ledvin, močových cest
- Závažná degenerativní a zánětlivá onemocnění pohybového systému
- Imunodeficitní stavy
- Chronická onemocnění jater
- Závažné poruchy krvetvorby a krvácivé stavy
- Poruchy vidění
- Poruchy prokrvení končetin
Onemocnění vylučující výkon povolání/specializace povolání
- Chladová alergie
- Prognosticky závažné imunodeficitní stavy
- Záchvatovité a kolapsové stavy
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2020 celkem
Specialisté v oblasti ochrany životního prostředí (kromě průmyslové ekologie) (CZ-ISCO 2133)
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 39 988 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 30 509 Kč do 53 011 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2020
Specialisté v oblasti ochrany životního prostředí (kromě průmyslové ekologie) (CZ-ISCO 2133)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | - | - | - | - | 33 528 Kč | 44 459 Kč | 45 226 Kč | 56 282 Kč |
Středočeský kraj | - | - | - | - | 29 981 Kč | 36 319 Kč | 36 844 Kč | 44 730 Kč |
Jihočeský kraj | - | - | - | - | 30 885 Kč | 39 237 Kč | 38 287 Kč | 44 589 Kč |
Plzeňský kraj | - | - | - | - | 30 290 Kč | 40 390 Kč | 39 975 Kč | 47 244 Kč |
Ústecký kraj | - | - | - | - | 29 035 Kč | 37 488 Kč | 37 147 Kč | 42 967 Kč |
Liberecký kraj | - | - | - | - | 31 425 Kč | 39 356 Kč | 39 200 Kč | 45 891 Kč |
Královéhradecký kraj | - | - | - | - | 29 185 Kč | 37 540 Kč | 38 137 Kč | 48 413 Kč |
Kraj Vysočina | - | - | - | - | 29 737 Kč | 36 252 Kč | 36 127 Kč | 42 352 Kč |
Jihomoravský kraj | - | - | - | - | 28 540 Kč | 38 016 Kč | 38 330 Kč | 49 265 Kč |
Olomoucký kraj | - | - | - | - | 29 030 Kč | 38 613 Kč | 38 631 Kč | 47 283 Kč |
Moravskoslezský kraj | - | - | - | - | 30 686 Kč | 39 194 Kč | 40 200 Kč | 48 141 Kč |
ESCO
Klasifikace ESCO (European Skills, Competences, and Occupations) popisuje a třídí dovednosti, kompetence, kvalifikace a povolání relevantní pro trh práce Evropské unie a pro vzdělávání a odbornou přípravu. ESCO je k dispozici ve 27 jazycích, což uchazečům o zaměstnání a zaměstnavatelům umožňuje lépe komunikovat o dovednostech, kompetencích, kvalifikaci a pracovních místech v jakémkoli evropském jazyce. Cílem klasifikace ESCO je podporovat pracovní mobilitu v celé Evropě a vytvořit tak integrovanější a účinnější trh práce. Nabízí totiž „společný jazyk“ v oblasti povolání a dovedností, který mohou různé zúčastněné strany používat v otázkách zaměstnanosti, vzdělávání a odborné přípravy. Klasifikaci vytvořila Evropská komise – Generální ředitelství pro zaměstnanost, sociální věci a sociální začleňování, ve spolupráci se zúčastněnými stranami a s Evropským střediskem pro rozvoj odborného vzdělávání (Cedefop). Iniciativa ESCO je součástí strategie Evropa 2020.
Kód podskupiny | Název podskupiny v ESCO | URL - podskupiny v ESCO |
---|---|---|
2133 | Specialisté v oblasti ochrany životního prostředí (kromě průmyslové ekologie) | http://data.europa.eu/esco/isco/C2133 |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.