povolání
Úklidový pracovník venkovních ploch
Odborný směr: |
Služby provozní a osobní |
Odborný podsměr: |
služby pro domácnosti a firmy |
Kvalifikační úroveň: |
Základní vzdělání; Střední vzdělání bez výučního listu; Střední vzdělání s výučním listem dvouleté (NSP 2) |
Platové rozmezí: |
20 000 Kč - 38 000 Kč |
Alternativní názvy
Cleaning staff of outdoor area, Uklízeč, Úklidový pracovník
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
102478
Datum zveřejnění
31. 3. 2017
Datum poslední aktualizace
11. 5. 2020
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Letní i zimní údržba venkovních ploch.
- Úklid veřejných prostranství.
- Vyprazdňování a dezinfekce odpadních košů.
- Úklid psích exkrementů.
- Zametání veřejných komunikací a parkovišť.
- Splach komunikací.
- Dodržování harmonogramů a organizace práce na pracovišti.
- Čištění a úklid znečištěných míst.
- Odstraňování odpadků a listí z veřejné zeleně.
- Mechanické odstraňování trávy a plevele z chodníků a jemu přilehlých částí vozovek.
Příklady činností ze veřejného sektoru
Příklady činností a jejich stupeň hodnocení vycházejí převážně z nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, popřípadě podle nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a jsou zařazeny do 16 stupňů platových tříd. Výjimku tvoří zatřídění prací v oblastech regulovaných samostatnou legislativou, které se řídí vždy dle její platné verze (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR apod.). V těchto oblastech je zatřídění prací uvedené v NSP pouze orientační.
Text příkladu | Platová třída |
---|---|
Řízení soustředěné skládky tuhého komunálního odpadu s kontrolou základních fyzikálních, chemických a biologických vlastností svážených odpadů v zájmu ochrany životního prostředí. Navádění dopravních prostředků s odpady na vhodná místa skládky nebo na místa pro další zpracovávání odpadu kompostováním, spalováním nebo jinými způsoby likvidace včetně asanace hořlavých a hnilobných míst a planýrování povrchu skládky. | 3 |
Čištění komunikací a ploch (i ručními mechanizačními prostředky) od nečistot všeho druhu (hlíny, písku, bláta, sněhu apod.) seškrabováním, shrnováním, mytím apod. včetně udržování průchodnosti odpadových kanálů a vpustí a odvozu odpadů. | 2 |
Manipulace s nádobami, popelnicemi a kontejnery plnými i prázdnými při svozu tuhého komunálního odpadu, při nakládce sběrného vozu a jeho vykládce na složišti, popřípadě při dalším zpracovávání včetně běžné údržby zdvihacích a vykládacích mechanizmů, čištění a hrubé dezinfekce prostředků (nádob) a zařízení svozu odpadků. | 2 |
Ruční zametání komunikací a provádění běžného úklidu veřejných prostor včetně základního ošetřování veřejné zeleně, například zaléváním, shrabováním a okopáváním. | 1 |
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Základní vzdělání v oboru základní škola | KKOV | 7901C | nejvhodnější |
Základní škola | AKVO/AKSO | 7901C01 | nejvhodnější |
Střední vzdělání s výučním listem v oboru práce v čistírnách a prádelnách | KKOV | 6954E | vhodná |
Provozní služby | AKVO/AKSO | 6954E01 | vhodná |
Provozní služby | RVP | 69-54-E/01 | vhodná |
Legislativní požadavky na způsobilost k výkonu povolání
Nezbytné (tj. povinné) požadavky na kvalifikační způsobilost osoby k výkonu povolání – tj. požadavky upravující vstup do povolání/specializace povolání. Tyto požadavky vycházejí z konkrétního legislativního předpisu.
doporučené - Obsluha speciálních motorických sněhových strojů - odborná způsobilost podle vyhlášky č. 77/1965 Sb., o výcviku, způsobilosti a registraci obsluh stavebních strojůdoporučené - Řízení osobních automobilů - řidičský průkaz sk. B podle vyhlášky č. 31/2001 Sb., o řidičských průkazech a o registru řidičů
doporučené - Řízení traktorů - řidičský průkaz sk. T podle vyhlášky č. 31/2001 Sb., o řidičských průkazech a o registru řidičů
Kompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Provádění úklidu odpadků z venkovních ploch | ||||||||
Provádění základních úklidových činností | ||||||||
Zajišťování ručního a strojního úklidu sněhu | ||||||||
Údržba, kontrola a skladování pomůcek a strojů pro provádění úklidu | ||||||||
Manipulace s chemickými a dezinfekčními látkami, přípravky a potřebnými ředicími a aplikačními pomůckami pro provádění úklidu | ||||||||
Provádění ruční a strojní údržby zeleně | ||||||||
Provádění splachu komunikací a oplachu soklů budov | ||||||||
Uplatňování a dodržování zásad bezpečnosti práce, ochrany zdraví při práci a požární ochrany | ||||||||
Obsluha strojů a zařízení používaných při úklidu | ||||||||
Volba vhodných pomůcek a přístrojů k úklidu, dodržování zásad bezpečnosti a ochrany zdraví při práci |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
zásady úklidových prací | ||||||||
technologické postupy úklidových prací | ||||||||
zásady práce a manipulace s chemickými přípravky v domácnosti | ||||||||
nakládání s odpady | ||||||||
zdraví a hygiena při práci | ||||||||
bezpečnost práce a požární ochrana |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Způsobilost k řízení osobního automobilu |
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Informační a datová gramotnost | ||||
Prohlížení, vyhledávání a filtrování dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Správa dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Hodnocení dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Komunikace a spolupráce | ||||
Netiketa | ||||
Spolupráce prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Sdílení prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Interakce prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Tvorba digitálního obsahu | ||||
Autorská práva a licence | ||||
Integrace a přepracování digitálního obsahu | ||||
Tvorba digitálního obsahu | ||||
Bezpečnost | ||||
Ochrana zdraví a duševní pohody | ||||
Ochrana zařízení | ||||
Ochrana životního prostředí |
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Osobnostní kompetence | |||||
Kompetence ke zvládání stresu a zátěže | |||||
Interpersonální kompetence | |||||
Kompetence ke kooperaci | |||||
Výkonové kompetence | |||||
Kompetence k výkonnosti | |||||
Kompetence k samostatnosti | |||||
Kompetence k aktivnímu přístupu |
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Pracovní doba, směnnost | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Duševní zátěž | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Zraková zátěž | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Práce ve výškách |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Prognosticky závažné imunodeficitní stavy
- Poruchy termoregulace
- Závažná onemocnění dýchacích cest a plic
- Závažná onemocnění ledvin, močových cest
- Závažná degenerativní a zánětlivá onemocnění pohybového systému
- Závažná chronická onemocnění kůže a spojivek
- Závažné poruchy krvetvorby a krvácivé stavy
- Onemocnění pohybového a nervového systému, omezující jemnou motoriku, koordinaci pohybů a svalovou sílu
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2024 celkem
Uklízeči veřejných prostranství, čističi kanalizací a příbuzní pracovníci (CZ-ISCO 9613)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 29 972 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 21 678 Kč do 47 492 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 27 643 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 20 233 Kč do 38 039 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Uklízeči veřejných prostranství (CZ-ISCO 96131)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 27 238 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 21 367 Kč do 36 682 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 26 986 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 20 097 Kč do 37 386 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2024
Uklízeči veřejných prostranství, čističi kanalizací a příbuzní pracovníci (CZ-ISCO 9613)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | 23 560 Kč | 30 069 Kč | 34 762 Kč | 52 625 Kč | 23 499 Kč | 33 266 Kč | 32 802 Kč | 42 463 Kč |
Středočeský kraj | - | - | - | - | 21 474 Kč | 29 518 Kč | 30 415 Kč | 40 020 Kč |
Jihočeský kraj | - | - | - | - | 21 415 Kč | 29 713 Kč | 30 141 Kč | 38 658 Kč |
Plzeňský kraj | - | - | - | - | 21 987 Kč | 29 308 Kč | 29 475 Kč | 37 848 Kč |
Karlovarský kraj | 22 873 Kč | 28 196 Kč | 30 207 Kč | 41 450 Kč | 20 089 Kč | 25 657 Kč | 26 632 Kč | 35 662 Kč |
Ústecký kraj | - | - | - | - | 19 480 Kč | 23 799 Kč | 25 616 Kč | 34 650 Kč |
Liberecký kraj | - | - | - | - | 19 644 Kč | 23 882 Kč | 26 196 Kč | 34 900 Kč |
Královéhradecký kraj | 34 370 Kč | 41 960 Kč | 41 251 Kč | 47 538 Kč | 19 690 Kč | 28 619 Kč | 29 015 Kč | 38 842 Kč |
Pardubický kraj | - | - | - | - | 20 777 Kč | 28 336 Kč | 28 904 Kč | 38 005 Kč |
Kraj Vysočina | 21 566 Kč | 22 315 Kč | 27 104 Kč | 39 670 Kč | 20 511 Kč | 27 830 Kč | 28 252 Kč | 36 103 Kč |
Jihomoravský kraj | 26 090 Kč | 43 322 Kč | 41 444 Kč | 52 445 Kč | 20 857 Kč | 28 881 Kč | 29 156 Kč | 37 181 Kč |
Olomoucký kraj | - | - | - | - | 19 876 Kč | 26 447 Kč | 27 999 Kč | 38 806 Kč |
Zlínský kraj | - | - | - | - | 20 637 Kč | 28 471 Kč | 28 777 Kč | 36 774 Kč |
Moravskoslezský kraj | - | - | - | - | 20 492 Kč | 27 497 Kč | 28 540 Kč | 37 792 Kč |
ESCO
Klasifikace ESCO (European Skills, Competences, and Occupations) popisuje a třídí dovednosti, kompetence, kvalifikace a povolání relevantní pro trh práce Evropské unie a pro vzdělávání a odbornou přípravu. ESCO je k dispozici ve 27 jazycích, což uchazečům o zaměstnání a zaměstnavatelům umožňuje lépe komunikovat o dovednostech, kompetencích, kvalifikaci a pracovních místech v jakémkoli evropském jazyce. Cílem klasifikace ESCO je podporovat pracovní mobilitu v celé Evropě a vytvořit tak integrovanější a účinnější trh práce. Nabízí totiž „společný jazyk“ v oblasti povolání a dovedností, který mohou různé zúčastněné strany používat v otázkách zaměstnanosti, vzdělávání a odborné přípravy. Klasifikaci vytvořila Evropská komise – Generální ředitelství pro zaměstnanost, sociální věci a sociální začleňování, ve spolupráci se zúčastněnými stranami a s Evropským střediskem pro rozvoj odborného vzdělávání (Cedefop). Iniciativa ESCO je součástí strategie Evropa 2020.
Kód podskupiny | Název podskupiny v ESCO | URL - podskupiny v ESCO |
---|---|---|
9613 | Uklízeči veřejných prostranství | http://data.europa.eu/esco/isco/C9613 |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.