Povolání
Strojní inženýr konstruktér
Odborný směr: |
Strojírenství a automobilový průmysl |
Odborný podsměr: |
nezařazeno do odborného podsměru |
Kvalifikační úroveň: |
Magisterský studijní program (NSP 7) |
Alternativní názvy
Design Engineer, Mechanical drafter
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
102974
Datum zveřejnění
22. 11. 2017
Datum poslední aktualizace
22. 11. 2017
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Koordinace činností při testování prototypových výrobků v podnikových nebo státních, případně mezinárodních zkušebnách.
- Vypracovávání příslušných technických podkladů k homologaci výrobku.
- Provádění technických výpočtů, analýzy navrhovaných řešení pomocí výpočetní techniky, porovnání s technickým zadáním.
- Samostatná tvůrčí a konstrukční řešení nejsložitějších typů, modelů, tvarů a vzorů výrobků, jejich skupin nebo souborů vzhledem k příslušným technickým normám.
- Řízení konstrukčních prací a projektů na uceleném typu výrobku od jeho návrhu až po zavedení do výroby.
- Vypracovávání technických popisů a návodů k používání výrobků.
- Navrhování složitých konstrukčních řešení strojírenských výrobků na základě designérských návrhů.
Příklady činností ze soukromého sektoru
Příklady činností nejsou vyčerpávající a žádným způsobem závazné, nejsou podkladem pro určování zaručené mzdy. Jsou zařazeny do 12-ti stupňové škály (viz obecná charakteristika tarifních stupňů ).
Text příkladu | Tarifní stupeň |
---|---|
Zpracovávání konstrukčních podkladů pro výrobu nejsložitějších unikátních, mimořádně technicky náročných sdružených nástrojů a vícenásobných forem s několika dělicími rovinami pro hromadnou výrobu. | 12 |
Vypracování velmi náročných konstrukčních řešení u staveb v průmyslu, dopravě a stavebnictví, např. technologická zařízení válcoven, oceláren, elektráren, rozsáhlých ekologických a vodních staveb, železniční a dálniční mosty atypických rozměrů a tvarů, anténní stožáry a televizní vysílače, velké jeřáby, zakladače a vykladače na skládkách a v přístavech. | 12 |
Vývojová konstrukční řešení nejsložitějších technologických celků, staveb a výrobků založených na funkčně nových principech a parametrech, např. nejsložitější visuté mosty, plně automatizované výrobní a technologické linky, rychlovlaky, letadla apod. | 12 |
Vývojová konstrukční řešení nejsložitějších technologických celků. | 12 |
Konstrukční řešení nových dopravních prostředků nebo jejich částí, provádění technických výpočtů, analýza navrhovaných řešení pomocí výpočetní techniky zda odpovídají technickým zadáním a normám (nárazové simulace, crash testy), korekce a optimalizace technických dat (CAD) dle výsledků. | 11 |
Koordinace skupiny konstruktérů při konstrukčním řešení rozsáhlých investičních celků. | 11 |
Zajišťování metodiky v konstrukční činnosti a výkon funkce hlavního konstruktéra oboru. | 11 |
Zajišťování metodiky v konstrukční činnosti a výkon funkce hlavního konstruktéra oboru. | 11 |
Koordinace skupiny konstruktérů a vývojových pracovníků při testování nových výrobků, při provádění počítačových simulací nárazových, klimatických a zátěžových testů. | 11 |
Zajišťování inovačních cyklů vývoje souboru strojů a zařízení v daném výrobním oboru s tvůrčím využitím počítačové podpory. | 10 |
Aktivní spolupráce na konstrukčních řešeních při odstraňování závažných poruch, havárií a neshod s dokumentací u složitých výrobních zařízení a výrobků. | 10 |
Zpracování podkladů pro technické podmínky včetně metodiky zkoušení technicky složitých, náročných výrobků. | 10 |
Konstrukční řešení prototypů nových strojů a zařízení. Ověřování a aplikace nových technologických prvků, materiálů a vzorů. Řešení úkolů modernizace výrobního a provozního zařízení. | 10 |
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Magisterský studijní program v oboru stroje a zařízení | KKOV | 2302T | nejvhodnější |
Magisterský studijní program v oboru strojírenská technologie | KKOV | 2303T | vhodná |
Magisterský studijní program v oboru letecká a raketová technika | KKOV | 2306T | vhodná |
Magisterský studijní program v oboru strojní inženýrství | KKOV | 2301T | vhodná |
Bakalářský studijní program v oboru stroje a zařízení | KKOV | 2302R | vhodná |
Magisterský studijní program v oboru vojenská technika strojní | KKOV | 2304T | vhodná |
Magisterský studijní program v oboru strojírenství se zaměřením na ekonomiku a řízení | KKOV | 2305T | vhodná |
Kompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Orientace ve strojírenských normách a v technické dokumentaci strojů, přístrojů a zařízení | ||||||||
Samostatné zpracovávání konstrukčních řešení nejnáročnějších strojírenských výrobků, přípravků, nástrojů, nářadí apod. | ||||||||
Vypracovávání konstrukční dokumentace nejnáročnějších strojírenských výrobků a jejich částí | ||||||||
Volba materiálů a polotovarů pro konstruované součásti, navrhování způsobů jejich tepelného zpracování a povrchových úprav | ||||||||
Pevnostní výpočty složitě namáhaných strojních součástí a kovových konstrukcí | ||||||||
Zpracování postupů, návodů a dalších podkladů pro testování, používání a technické podmínky výrobku, podkladů k homologaci výrobků apod. | ||||||||
Uplatňování technologičnosti, unifikace a typizace při zpracovávání konstrukčních řešení | ||||||||
Provádění ekonomického hodnocení nového výrobku | ||||||||
Řízení konstrukčních prací a projektů na uceleném typu výrobku od návrhu až po zavedení do výroby | ||||||||
Domlouvání konstrukčních řešení s úsekem projekčním, technologickým, ekonomickým a výrobním |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
technické kreslení ve strojírenství a v kovovýrobě | ||||||||
obecné zásady a postupy péče o stroje, zařízení a investiční celky | ||||||||
kovové materiály a slitiny a jejich vlastnosti (např. tvrdost, pružnost, houževnatost aj.) | ||||||||
strojní součásti a polotovary a jejich parametry (rozměry, jakost povrchu aj.) | ||||||||
zásady a postupy konstruování | ||||||||
užitná hodnota a cena výrobku | ||||||||
strojní mechanismy | ||||||||
součásti a mechanismy jemné mechaniky | ||||||||
základy technologií ve strojírenství a v kovovýrobě, základní druhy strojů a zařízení | ||||||||
systémy a standardy jakosti a kvality ve strojírenství a kovovýrobě | ||||||||
automatizované systémy řízení výroby CAD/CAM | ||||||||
elektrotechnika | ||||||||
hydromechanika, hydraulika, pneumatika | ||||||||
statika | ||||||||
pružnost a pevnost | ||||||||
plastové a termoplastové materiály a jejich vlastnosti | ||||||||
technologie obrábění kovů |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Počítačová způsobilost | |||
Numerická způsobilost | |||
Ekonomické povědomí | |||
Právní povědomí | |||
Jazyková způsobilost v češtině | |||
Jazyková způsobilost v angličtině | |||
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Efektivní komunikace | |||||
Vedení lidí (leadership) | |||||
Objevování a orientace v informacích | |||||
Zvládání zátěže | |||||
Aktivní přístup | |||||
Celoživotní učení | |||||
Plánování a organizování práce | |||||
Řešení problémů | |||||
Samostatnost | |||||
Výkonnost | |||||
Flexibilita | |||||
Kreativita | |||||
Kooperace (spolupráce) | |||||
Ovlivňování ostatních |
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek. Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných norem (tj. zákoníku práce a zákona o ochraně veřejného zdraví a prováděcích předpisů k nim).
Konkrétní pracovní podmínky a z toho vyplývající zdravotní způsobilost k výkonu povolání se vždy vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli a jeho pracovním podmínkám a mohou se odlišovat. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Zraková zátěž | ||||
Duševní zátěž | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Pracovní doba, směnnost |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.