povolání
Media buyer
Odborný směr: |
Obchod a marketing |
Odborný podsměr: |
marketing |
Kvalifikační úroveň: |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou; Střední vzdělání s výučním listem i maturitní zkouškou (NSP 4) |
Platové rozmezí: |
25 000 Kč - 55 000 Kč |
Alternativní názvy
Nákupčí médií, Nákupčí mediálního prostoru
Podřízené specializace
Nákupčí audio, video , Mediální plánovač , Nákupčí pro internet, multimédia a nová média , Nákupčí tiskových médií , Pracovník monitoringu médií
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
103429
Datum zveřejnění
31. 3. 2017
Datum poslední aktualizace
22. 11. 2017
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Sběr dat a informací z oblasti médií.
- Aplikace poznatků ze sběru dat a informací z oblasti médií do mediálního plánu.
- Definice cílových skupin pro zpracování mediálního plánu a reklamní kampaně.
- Výběr vhodných médií, míst a časů pro umístění reklamy s ohledem na cílovou skupinu.
- Určení frekvence uveřejňování reklamního sdělení.
- Komunikace s analytickými odděleními jednotlivých médií k získání aktuálních dat a informací pro zpracování mediálního plánu.
- Prezentace strategie a mediálního plánu zákazníkovi a jeho obhajoba.
- Sestavení optimálního mediálního plánu.
- Vyjednání cen se zástupcem médií a realizace nákupu konkrétního reklamního prostoru a času v médiích.
- Příprava podkladů pro rámcové a obchodní smlouvy.
- Nákup reklamního prostoru a času v médiích za optimálních podmínek pro zadavatele reklamy.
- Vyhotovení předběžného i konečného rozpočtu včetně detailního mediálního plánu.
- Kontrola plnění všeobecných obchodních podmínek u jednotlivých dodavatelů médií včetně finančního plnění.
- Vyhodnocení a zpracování reportu o zrealizované reklamní kampani a plnění mediálního plánu.
- Vedení reklamačního řízení včetně jeho evidence.
- Sledování vývoje mediálního trhu.
- Vedení příslušné administrativy spojené s nákupem mediální kampaně.
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) v oboru ekonomika a podnikání | KKOV | 6341M | nejvhodnější |
Ekonomika a podnikání | RVP | 63-41-M/01 | nejvhodnější |
Vyšší odborné vzdělání v oboru ekonomika a podnikání | KKOV | 6341N | vhodná |
Obchodní akademie | RVP | 63-41-M/02 | vhodná |
Obchodní škola | RVP | 63-51-J/01 | vhodná |
Kompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projednávání a vyřizování reklamací s dodavateli | ||||||||
Projednávání podmínek při uzavírání smluv s dodavateli médií včetně sjednávání cen | ||||||||
Projednávání textů reklam se zákazníky | ||||||||
Projednávání specifických potřeb, požadovaných podmínek a požadavků klientů na reklamní média | ||||||||
Provádění nákupu rozhodujících médií (televize, rozhlas) | ||||||||
Zajišťování realizace plánů, projektů či programů informovanosti včetně využívání a spolupráce se všemi druhy médií | ||||||||
Příprava podkladů pro tvorbu média plánů včetně získávání informací o vnímání a užívání médií veřejností |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
marketing obecně | ||||||||
průzkum trhu | ||||||||
reklama, její hlavní zásady | ||||||||
reklamní cíle a strategie | ||||||||
prostředky a formy reklamy | ||||||||
reklamní kampaně | ||||||||
marketing a marketingová komunikace |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Počítačová způsobilost | |||
Numerická způsobilost | |||
Ekonomické povědomí | |||
Právní povědomí | |||
Jazyková způsobilost v češtině | |||
Jazyková způsobilost v angličtině |
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Osobnostní kompetence | |||||
Kompetence ke kreativitě | |||||
Kompetence k flexibilitě | |||||
Interpersonální kompetence | |||||
Kompetence k efektivní komunikaci | |||||
Kompetence k ovlivňování a rozvíjení ostatních | |||||
Výkonové kompetence | |||||
Kompetence k aktivnímu přístupu |
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek. Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných norem (tj. zákoníku práce a zákona o ochraně veřejného zdraví a prováděcích předpisů k nim).
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Duševní zátěž | ||||
Pracovní doba, směnnost | ||||
Zraková zátěž | ||||
Celková fyzická zátěž |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Uvádí přehled onemocnění či postižení, která vylučují nebo omezují výkon práce. U každé jednotky práce se posuzuje, zda pro ni existují onemocnění či postižení, která jsou omezujícím nebo vylučujícím faktorem pro výkon povolání nebo specializaci povolání. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií popsaných v jednotce práce.
Zdravotní způsobilost je v NSP hodnocena odborníky a posudkovými lékaři (zdravotní tým). Některé obory, skupiny povolání či konkrétní povolání jsou upraveny vlastní legislativou, jejíž požadavky nelze převést do stávajícího systému hodnocení zdravotní způsobilosti. V tomto případě nejsou zdravotní způsobilosti v NSP uvedeny vůbec, nebo jsou pouze informativní a jejich závazné stanovení se řídí příslušnou legislativou, popř. je při definování nutná spolupráce s oborovým posudkovým lékařem (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor ČR, Armáda ČR apod.).
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je orientační. Výkon povolání je vždy závislý na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Poruchy sluchu
- Poruchy vidění
- Závažná onemocnění pohybového a nervového systému, omezující jemnou motoriku a koordinaci pohybů
- Drogová závislost v anamnéze
- Závažná nervová onemocnění
Onemocnění vylučující výkon povolání/specializace povolání
- Duševní poruchy
- Poruchy chování
- Závažná psychosomatická onemocnění
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2020 celkem
Specialisté v oblasti reklamy a marketingu, průzkumu trhu (CZ-ISCO 2431)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 51 009 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 29 680 Kč do 110 085 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 40 209 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 28 385 Kč do 54 566 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Specialisté v oblasti propagace a reklamy (CZ-ISCO 24312)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 47 338 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 26 901 Kč do 110 174 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 38 168 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 25 441 Kč do 50 995 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2020
Specialisté v oblasti reklamy a marketingu, průzkumu trhu (CZ-ISCO 2431)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | 34 795 Kč | 53 979 Kč | 67 162 Kč | 115 787 Kč | - | - | - | - |
Středočeský kraj | 29 679 Kč | 52 358 Kč | 65 391 Kč | 109 905 Kč | - | - | - | - |
Jihočeský kraj | 31 158 Kč | 50 913 Kč | 57 532 Kč | 102 010 Kč | - | - | - | - |
Královéhradecký kraj | 26 646 Kč | 32 330 Kč | 47 007 Kč | 76 222 Kč | - | - | - | - |
Pardubický kraj | 26 982 Kč | 37 353 Kč | 41 291 Kč | 65 519 Kč | - | - | - | - |
Jihomoravský kraj | 23 870 Kč | 39 934 Kč | 48 544 Kč | 74 377 Kč | - | - | - | - |
Olomoucký kraj | 34 082 Kč | 46 390 Kč | 48 508 Kč | 62 383 Kč | - | - | - | - |
Zlínský kraj | 25 705 Kč | 41 669 Kč | 47 013 Kč | 78 174 Kč | - | - | - | - |
Moravskoslezský kraj | 27 265 Kč | 44 780 Kč | 51 371 Kč | 100 076 Kč | - | - | - | - |
ESCO
Klasifikace ESCO (European Skills, Competences, and Occupations) popisuje a třídí dovednosti, kompetence, kvalifikace a povolání relevantní pro trh práce Evropské unie a pro vzdělávání a odbornou přípravu. ESCO je k dispozici ve 27 jazycích, což uchazečům o zaměstnání a zaměstnavatelům umožňuje lépe komunikovat o dovednostech, kompetencích, kvalifikaci a pracovních místech v jakémkoli evropském jazyce. Cílem klasifikace ESCO je podporovat pracovní mobilitu v celé Evropě a vytvořit tak integrovanější a účinnější trh práce. Nabízí totiž „společný jazyk“ v oblasti povolání a dovedností, který mohou různé zúčastněné strany používat v otázkách zaměstnanosti, vzdělávání a odborné přípravy. Klasifikaci vytvořila Evropská komise – Generální ředitelství pro zaměstnanost, sociální věci a sociální začleňování, ve spolupráci se zúčastněnými stranami a s Evropským střediskem pro rozvoj odborného vzdělávání (Cedefop). Iniciativa ESCO je součástí strategie Evropa 2020.
Kód podskupiny | Název podskupiny v ESCO | URL - podskupiny v ESCO |
---|---|---|
2431 | Specialisté v oblasti reklamy a marketingu | http://data.europa.eu/esco/isco/C2431 |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.