Povolání
Ředitel interního auditu
Odborný směr: |
Management |
Odborný podsměr: |
nezařazeno do odborného podsměru |
Kvalifikační úroveň: |
Magisterský studijní program (NSP 7) |
Platové rozmezí: |
37 000 Kč - 96 000 Kč |
Alternativní názvy
Manažer interního auditu, Vedoucí interního auditu, Head of Internal Audit, Internal Audit Manager, Ředitel auditu, Chief Audit Executive, Generální auditor, General Auditor, Chief Internal Auditor
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
103324
Datum zveřejnění
31. 3. 2017
Datum poslední aktualizace
22. 11. 2017
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Navrhování koncepce interního auditu a rozpracování do plánu interního auditu.
- Řízení realizace plánu interního auditu a koordinace zapojených osob.
- Sestavení a správa rozpočtu oddělení interního auditu.
- Řízení činností souvisejících s hodnocením a posuzováním efektivity hlavních, řídících a podpůrných firemních procesů a definováním opatření k optimalizaci.
- Řízení činností souvisejících s kontrolou dodržování zákonných předpisů, norem a interních předpisů a postupů.
- V rámci interního auditu řízení činností souvisejících s ověřováním věrnosti finančních a účetních výstupů.
- Řízení zaměřující se na analýzu a snížení rizika, schopnost monitorovat nově se objevující rizika.
- Koordinace zpracování výstupů z interních auditů, definování nápravných opatření a doporučení ke zvýšení efektivity procesů, hospodárnosti organizace a navrhování opatření k eliminaci a snížení rizik.
- Sledování plnění nápravných opatření zjištěných neshod a doporučení, pomoc managementu a jednotlivým oddělením při jejich odstranění.
- Spolupráce s auditory při externím auditu a koordinace osob a útvarů při poskytování součinnosti auditního týmu.
- Expertní a konzultační činnost při řešení operativních úkolů napříč organizací.
- Stanovování hodnot organizace a etického chování zaměstnanců.
- Hledání úspor v rámci celé společnosti a to i na straně výkonu interního auditu.
- Koordinace externích auditů u zákazníků a dodavatelů.
- Sledování vývoje právních zákonných norem a předpisů obecně, i ve svěřené oblasti.
- Vedení, motivace, hodnocení a kontrola výkonu podřízených pracovníků v rámci svěřeného celku organizace.
Příklady činností ze soukromého sektoru
Příklady činností nejsou vyčerpávající a žádným způsobem závazné, nejsou podkladem pro určování zaručené mzdy. Jsou zařazeny do 12-ti stupňové škály (viz obecná charakteristika tarifních stupňů ).
Text příkladu | Tarifní stupeň |
---|---|
Sestavení plánu interních auditů pro zadané období. | 99 |
Příprava programu interního auditu. | 99 |
Poskytování konzultací v průběhu auditu pro ostatní oddělení společnosti. | 99 |
Příprava pravidelného hodnocení pracovníků oddělení auditu. | 99 |
Kontrola dodržování firemních etických kodexů. | 99 |
Pravidelný měsíční/pololetní reporting – status procesu interního auditu. | 99 |
Zpracování prezentace výsledků interního auditu pro top management. | 99 |
Tvorba a aktualizace příslušné dokumentace. | 99 |
Spolupráce při tvorbě dokumentace jednotlivými odděleními. | 99 |
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Magisterský studijní program v oboru ekonomika a management | KKOV | 6208T | nejvhodnější |
Magisterský studijní program v oboru hospodářská politika a správa | KKOV | 6202T | vhodná |
Magisterský studijní program v oboru ekonomické teorie | KKOV | 6201T | vhodná |
Magisterský studijní program v oboru kvantitativní metody v ekonomice | KKOV | 6207T | vhodná |
Bakalářský studijní program v oboru ekonomika a management | KKOV | 6208R | vhodná |
Magisterský studijní program ve skupině oborů ekonomie | KKOV | 62xxT | vhodná |
Bakalářský studijní program ve skupině oborů ekonomie | KKOV | 62xxR | vhodná |
Legislativní požadavky na způsobilost k výkonu povolání
Nezbytné (tj. povinné) požadavky na kvalifikační způsobilost osoby k výkonu povolání – tj. požadavky upravující vstup do povolání/specializace povolání. Tyto požadavky vycházejí z konkrétního legislativního předpisu.
doporučené - Auditorské oprávnění podle zákona č. 93/2009 Sb., o auditorechKompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Výkon interního auditu, včetně procesních a administrativních úkonů | ||||||||
Identifikace a hodnocení rizik spojených s řízením a správou organizace, hodnocení systému řízení rizik | ||||||||
Navrhování opatření ke zkvalitnění sytému vnitropodnikového řízení | ||||||||
Vypracovávání zpráv z vykonaných auditů a předkládání doporučení ke zdokonalování kvality vnitřního kontrolního systému | ||||||||
Kontrola plnění opatření přijatých na základě doporučení interního auditu | ||||||||
Tvorba metodiky analýzy rizik pro účely přípravy výkonu interního auditu | ||||||||
Kontrola a hodnocení kvality a výsledků práce podřízených pracovníků | ||||||||
Vytváření finančního plánu útvaru | ||||||||
Posuzování a hodnocení efektivnosti hospodaření a výkonnosti svěřeného úseku | ||||||||
Projednávání závěrečných zpráv, výroků auditora a navrhovaných opatření k odstranění zjištěných nedostatků se statutárními zástupci organizace | ||||||||
Reprezentace organizace na jednáních s obchodními partnery, auditorskými, daňovými a účetními orgány | ||||||||
Uplatňování principů řízení procesů | ||||||||
Řízení dokumentace | ||||||||
Organizace práce, řízení a motivace zaměstnanců |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
procesní přístupy k auditování | ||||||||
provádění auditu | ||||||||
vnitřní organizační směrnice (normativní instrukce, vnitřní předpisy, interní normy) | ||||||||
ekonomika podnikatelského subjektu obecně | ||||||||
finanční analýzy, výpočty a vyhodnocování ekonomických ukazatelů, ekonomické bilance | ||||||||
procesní řízení | ||||||||
krizový management | ||||||||
management rizik | ||||||||
komerční právo, smluvně-závazkové vztahy, obchodní společnosti, obchodní zákoník | ||||||||
finanční právo | ||||||||
management pro top manažery | ||||||||
personální management | ||||||||
finanční plánování | ||||||||
strategické řízení organizace | ||||||||
ukazatele ekonomické efektivnosti investic a projektů | ||||||||
management kvality | ||||||||
pracovní právo, pracovně právní vztahy, sociální zabezpečení, zákon o zaměstnanosti |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Počítačová způsobilost | |||
Způsobilost k řízení osobního automobilu | |||
Numerická způsobilost | |||
Ekonomické povědomí | |||
Právní povědomí | |||
Jazyková způsobilost v češtině | |||
Jazyková způsobilost v angličtině |
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Informační a datová gramotnost | ||||
Prohlížení, vyhledávání a filtrování dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Správa dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Hodnocení dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Komunikace a spolupráce | ||||
Netiketa | ||||
Spolupráce prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Sdílení prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Interakce prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Tvorba digitálního obsahu | ||||
Autorská práva a licence | ||||
Integrace a přepracování digitálního obsahu | ||||
Tvorba digitálního obsahu | ||||
Bezpečnost | ||||
Ochrana životního prostředí | ||||
Ochrana zdraví a duševní pohody | ||||
Ochrana osobních dat a soukromí | ||||
Ochrana zařízení | ||||
Řešení problémů | ||||
Kreativní využívání digitálních technologií | ||||
Identifikace potřeb a výběr vhodných technologií | ||||
Řešení technických problémů | ||||
Identifikace nedostatků v digitálních kompetencích |
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Efektivní komunikace | |||||
Vedení lidí (leadership) | |||||
Objevování a orientace v informacích | |||||
Zvládání zátěže | |||||
Aktivní přístup | |||||
Plánování a organizování práce | |||||
Řešení problémů | |||||
Samostatnost | |||||
Výkonnost | |||||
Flexibilita | |||||
Kooperace (spolupráce) | |||||
Ovlivňování ostatních |
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek. Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných norem (tj. zákoníku práce a zákona o ochraně veřejného zdraví a prováděcích předpisů k nim).
Konkrétní pracovní podmínky a z toho vyplývající zdravotní způsobilost k výkonu povolání se vždy vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli a jeho pracovním podmínkám a mohou se odlišovat. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Zraková zátěž | ||||
Duševní zátěž | ||||
Pracovní doba, směnnost | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Uvádí přehled onemocnění či postižení, která vylučují nebo omezují výkon práce. U každé jednotky práce se posuzuje, zda pro ni existují onemocnění či postižení, která jsou omezujícím nebo vylučujícím faktorem pro výkon povolání nebo specializaci povolání. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií popsaných v jednotce práce.
Zdravotní způsobilost je v NSP hodnocena odborníky a posudkovými lékaři (zdravotní tým). Některé obory, skupiny povolání či konkrétní povolání jsou upraveny vlastní legislativou, jejíž požadavky nelze převést do stávajícího systému hodnocení zdravotní způsobilosti. V tomto případě nejsou zdravotní způsobilosti v NSP uvedeny vůbec, nebo jsou pouze informativní a jejich závazné stanovení se řídí příslušnou legislativou, popř. je při definování nutná spolupráce s oborovým posudkovým lékařem (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor ČR, Armáda ČR apod.).
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je orientační. Výkon povolání je vždy závislý na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Duševní poruchy.
- Poruchy chování.
- Závažná psychosomatická onemocnění.
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2019 celkem
Ostatní řídící pracovníci v oblasti správy podniku, administrativních a podpůrných činností (CZ-ISCO 1219)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 60 211 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 26 311 Kč do 154 280 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 55 854 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 37 427 Kč do 87 903 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Řídící pracovníci v oblasti kvality a certifikace systémů řízení (ISO) (CZ-ISCO 12191)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 70 369 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 35 894 Kč do 168 549 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 65 338 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 40 968 Kč do 96 151 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2018
Ostatní řídící pracovníci v oblasti správy podniku, administrativních a podpůrných činností (CZ-ISCO 1219)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | 16 962 Kč | 55 962 Kč | 80 490 Kč | 173 341 Kč | 47 753 Kč | 68 944 Kč | 72 466 Kč | 100 529 Kč |
Středočeský kraj | 34 606 Kč | 72 660 Kč | 82 672 Kč | 129 414 Kč | 31 856 Kč | 44 009 Kč | 46 757 Kč | 63 888 Kč |
Jihočeský kraj | - | - | - | - | 34 016 Kč | 49 115 Kč | 52 868 Kč | 74 635 Kč |
Plzeňský kraj | 41 455 Kč | 62 594 Kč | 76 376 Kč | 134 027 Kč | 37 758 Kč | 49 743 Kč | 53 808 Kč | 76 335 Kč |
Karlovarský kraj | - | - | - | - | 34 483 Kč | 48 297 Kč | 53 575 Kč | 78 998 Kč |
Ústecký kraj | 34 171 Kč | 78 989 Kč | 92 893 Kč | 166 831 Kč | 35 306 Kč | 52 014 Kč | 54 980 Kč | 75 296 Kč |
Liberecký kraj | 37 107 Kč | 76 635 Kč | 84 419 Kč | 133 882 Kč | 34 081 Kč | 48 781 Kč | 51 095 Kč | 69 443 Kč |
Královéhradecký kraj | - | - | - | - | 34 050 Kč | 46 855 Kč | 50 239 Kč | 70 868 Kč |
Pardubický kraj | 29 308 Kč | 46 671 Kč | 59 992 Kč | 108 024 Kč | 33 211 Kč | 44 546 Kč | 48 262 Kč | 65 814 Kč |
Kraj Vysočina | 30 832 Kč | 62 074 Kč | 71 611 Kč | 128 120 Kč | 37 263 Kč | 49 752 Kč | 54 328 Kč | 75 586 Kč |
Jihomoravský kraj | 33 605 Kč | 51 486 Kč | 64 097 Kč | 105 639 Kč | 36 921 Kč | 52 814 Kč | 56 376 Kč | 81 594 Kč |
Olomoucký kraj | - | - | - | - | 36 937 Kč | 54 248 Kč | 56 696 Kč | 80 171 Kč |
Zlínský kraj | 34 834 Kč | 70 636 Kč | 76 847 Kč | 146 988 Kč | 31 369 Kč | 48 079 Kč | 47 966 Kč | 60 964 Kč |
Moravskoslezský kraj | 26 702 Kč | 47 900 Kč | 61 165 Kč | 102 768 Kč | 36 316 Kč | 49 990 Kč | 54 564 Kč | 81 272 Kč |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.