Povolání
Daňový specialista
Odborný směr: |
Ekonomika, administrativa, personalistika |
Odborný podsměr: |
ekonomika |
Kvalifikační úroveň: |
Magisterský studijní program (NSP 7) |
Platové rozmezí: |
28 000 Kč - 70 000 Kč |
Alternativní názvy
Daňový poradce, Tax specialist
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
101915
Datum zveřejnění
31. 3. 2017
Datum poslední aktualizace
22. 11. 2017
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Stanovení způsobu vedení daňové agendy v organizaci.
- Zpracování a administrace vybraných skupin daní.
- Řešení daňových nesrovnalostí a obhajoba zvolených postupů v daňovém řízení.
- Kontrola postupů při realizaci daňových povinností.
- Komunikace se správcem daně, auditory a daňovými poradci.
- Navrhování postupu optimalizace daňových odvodů při řádném plnění všech daňových povinností.
- Koordinace daňové agendy v úzké spolupráci s účetním.
- Zajišťovaní metodických výkladů k uplatňování daňových zákonů.
- Poskytování poradenské činnosti v oblasti metodiky a interpretace daňových zákonů a souvisejících předpisů.
- Vedení příslušné dokumentace.
Příklady činností ze soukromého sektoru
Příklady činností nejsou vyčerpávající a žádným způsobem závazné, nejsou podkladem pro určování zaručené mzdy. Jsou zařazeny do 12-ti stupňové škály (viz obecná charakteristika tarifních stupňů ).
Text příkladu | Tarifní stupeň |
---|---|
Sestavování daňových přiznání. | 12 |
Samostatné zajišťování agendy daní. | 12 |
Výpočty vybraných daní a zjišťování daňové povinnosti. | 12 |
Provádění registračních a oznamovacích činností a zajišťování dalších vztahů se správci daní. Zpracovávání podání v daňových věcech, například daňových přiznání, oznámení, žádostí, námitek a odvolání. | 11 |
Klasifikace daňových a nedaňových příjmů (výnosů) a výdajů (nákladů). | 11 |
Kontrola postupů při realizaci daňových povinností včetně registrační povinnosti k jednotlivým daním a sledování změn a plnění oznamovací povinnosti. | 11 |
Kontrola výpočtu jednotlivých druhů daní včetně odstraňování chyb a nesrovnalostí. | 11 |
Příprava podkladů pro zpracování daňových přiznání a vedení nařízených evidencí dle jednotlivých druhů daní. | 11 |
Předávání daňových přiznání v řádných termínech. | 10 |
Zajišťování styku s finančními úřady, popř. jinými institucemi při předávání výkazů, hlášení a daňových přiznání. | 10 |
Kontrola placení daní řádně a včas (průběžné sledování správného placení záloh, vyúčtování daňových povinností, včasného zaplacení doplatku daňové povinnosti, podání žádosti o vrácení přeplatku na daních, kontrola zůstatků účtů skupiny 34 na příslušná daňová přiznání a odsouhlasení zůstatků s příslušným správcem daně). | 10 |
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Magisterský studijní program v oboru ekonomika a management | KKOV | 6208T | nejvhodnější |
Magisterský studijní program v oboru ekonomické teorie | KKOV | 6201T | vhodná |
Magisterský studijní program v oboru hospodářská politika a správa | KKOV | 6202T | vhodná |
Magisterský studijní program ve skupině oborů ekonomie | KKOV | 62xxT | vhodná |
Bakalářský studijní program ve skupině oborů ekonomie | KKOV | 62xxR | vhodná |
Magisterský studijní program ve skupině oborů právo, právní a veřejnosprávní činnost | KKOV | 68xxT | vhodná |
Legislativní požadavky na způsobilost k výkonu povolání
Nezbytné (tj. povinné) požadavky na kvalifikační způsobilost osoby k výkonu povolání – tj. požadavky upravující vstup do povolání/specializace povolání. Tyto požadavky vycházejí z konkrétního legislativního předpisu.
doporučené - Daňové poradenství - odborná způsobilost podle zákona č. 523/1992 Sb., o daňovém poradenství a Komoře daňových poradců ČRKompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kontrola výpočtu jednotlivých druhů daní včetně odstraňování chyb a nesrovnalostí | ||||||||
Příprava podkladů pro zpracování daňových přiznání a vedení nařízených evidencí dle jednotlivých druhů daní | ||||||||
Výpočty vybraných daní a zjišťování daňové povinnosti | ||||||||
Řešení daňových přeplatků a nedoplatků s finančním úřadem | ||||||||
Zajišťování daňového výkaznictví | ||||||||
Zastupování organizace při jednání s finančními úřady, a to zejména při řešení daňových přeplatků a nedoplatků, při odstraňování pochybností správce daně prokazováním a obhajobou všech skutečností uvedených v daňových přiznáních a použitých postupech | ||||||||
Spolupráce s finančními úřady při provádění kontrol a revizí | ||||||||
Zajišťování poradenské činnosti v oblasti metodiky a interpretace daňových zákonů a souvisejících předpisů | ||||||||
Zajišťování styku s finančními úřady, popř. jinými institucemi při předávání výkazů, hlášení a daňových přiznání | ||||||||
Obhajoba skutečností uvedených v daňovém přiznání a použitých postupech |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
silniční daň | ||||||||
finanční účetnictví | ||||||||
účetní doklady a jejich evidence | ||||||||
podnikové účetní systémy, ekonomické informační systémy | ||||||||
principy daňové soustavy, druhy daní | ||||||||
daňová soustava ve vztahu k účetnictví | ||||||||
daň z příjmu | ||||||||
daň z přidané hodnoty | ||||||||
spotřební daň | ||||||||
daň z nemovitostí | ||||||||
daňové účetnictví | ||||||||
daň z převodu nemovitostí | ||||||||
styk s bankou, finančním úřadem, správou sociálního zabezpečení a dalšími institucemi | ||||||||
ekologická daň | ||||||||
daňová evidence | ||||||||
vnitropodnikové účetnictví | ||||||||
odvody zdravotního a sociálního pojištění |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Počítačová způsobilost | |||
Numerická způsobilost | |||
Ekonomické povědomí | |||
Právní povědomí | |||
Jazyková způsobilost v češtině |
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Výkonnost | |||||
Samostatnost | |||||
Řešení problémů | |||||
Plánování a organizování práce | |||||
Celoživotní učení | |||||
Objevování a orientace v informacích |
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Informační a datová gramotnost | ||||
Prohlížení, vyhledávání a filtrování dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Správa dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Hodnocení dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Komunikace a spolupráce | ||||
Netiketa | ||||
Spolupráce prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Sdílení prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Interakce prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Tvorba digitálního obsahu | ||||
Autorská práva a licence | ||||
Integrace a přepracování digitálního obsahu | ||||
Tvorba digitálního obsahu | ||||
Bezpečnost | ||||
Ochrana životního prostředí | ||||
Ochrana zdraví a duševní pohody | ||||
Ochrana osobních dat a soukromí | ||||
Ochrana zařízení | ||||
Řešení problémů | ||||
Kreativní využívání digitálních technologií | ||||
Identifikace potřeb a výběr vhodných technologií | ||||
Řešení technických problémů | ||||
Identifikace nedostatků v digitálních kompetencích |
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek. Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných norem (tj. zákoníku práce a zákona o ochraně veřejného zdraví a prováděcích předpisů k nim).
Konkrétní pracovní podmínky a z toho vyplývající zdravotní způsobilost k výkonu povolání se vždy vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli a jeho pracovním podmínkám a mohou se odlišovat. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Duševní zátěž | ||||
Zraková zátěž | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Pracovní doba, směnnost | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Uvádí přehled onemocnění či postižení, která vylučují nebo omezují výkon práce. U každé jednotky práce se posuzuje, zda pro ni existují onemocnění či postižení, která jsou omezujícím nebo vylučujícím faktorem pro výkon povolání nebo specializaci povolání. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií popsaných v jednotce práce.
Zdravotní způsobilost je v NSP hodnocena odborníky a posudkovými lékaři (zdravotní tým). Některé obory, skupiny povolání či konkrétní povolání jsou upraveny vlastní legislativou, jejíž požadavky nelze převést do stávajícího systému hodnocení zdravotní způsobilosti. V tomto případě nejsou zdravotní způsobilosti v NSP uvedeny vůbec, nebo jsou pouze informativní a jejich závazné stanovení se řídí příslušnou legislativou, popř. je při definování nutná spolupráce s oborovým posudkovým lékařem (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor ČR, Armáda ČR apod.).
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je orientační. Výkon povolání je vždy závislý na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Poruchy vidění.
- Duševní poruchy.
- Poruchy chování.
- Závažná psychosomatická onemocnění.
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2019 celkem
Specialisté v oblasti účetnictví (CZ-ISCO 2411)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 46 231 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 26 883 Kč do 92 279 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 37 953 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 28 435 Kč do 54 176 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Daňoví specialisté a daňoví poradci (CZ-ISCO 24116)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 61 375 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 31 532 Kč do 122 555 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 40 994 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 30 389 Kč do 70 284 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2018
Specialisté v oblasti účetnictví (CZ-ISCO 2411)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | 26 669 Kč | 53 878 Kč | 64 571 Kč | 113 899 Kč | 34 678 Kč | 46 661 Kč | 48 804 Kč | 65 503 Kč |
Středočeský kraj | 31 587 Kč | 51 539 Kč | 53 983 Kč | 77 900 Kč | 27 290 Kč | 34 536 Kč | 36 134 Kč | 46 904 Kč |
Jihočeský kraj | - | - | - | - | 27 828 Kč | 34 107 Kč | 35 460 Kč | 45 927 Kč |
Plzeňský kraj | - | - | - | - | 29 678 Kč | 36 939 Kč | 38 279 Kč | 48 196 Kč |
Karlovarský kraj | - | - | - | - | 28 947 Kč | 35 622 Kč | 35 769 Kč | 44 213 Kč |
Ústecký kraj | 34 761 Kč | 46 851 Kč | 52 590 Kč | 77 157 Kč | 26 947 Kč | 35 029 Kč | 35 616 Kč | 44 720 Kč |
Liberecký kraj | 25 943 Kč | 44 335 Kč | 49 390 Kč | 69 954 Kč | 27 322 Kč | 34 099 Kč | 34 566 Kč | 41 195 Kč |
Královéhradecký kraj | 28 237 Kč | 36 585 Kč | 42 090 Kč | 63 147 Kč | 27 237 Kč | 33 924 Kč | 35 529 Kč | 44 161 Kč |
Pardubický kraj | 27 914 Kč | 36 518 Kč | 40 810 Kč | 56 106 Kč | 25 353 Kč | 32 486 Kč | 33 241 Kč | 43 859 Kč |
Kraj Vysočina | - | - | - | - | 24 500 Kč | 31 732 Kč | 33 662 Kč | 42 385 Kč |
Jihomoravský kraj | 22 454 Kč | 39 436 Kč | 45 308 Kč | 71 879 Kč | 26 740 Kč | 35 053 Kč | 36 418 Kč | 48 167 Kč |
Olomoucký kraj | 29 328 Kč | 39 716 Kč | 45 086 Kč | 64 146 Kč | 26 575 Kč | 34 935 Kč | 36 177 Kč | 47 538 Kč |
Zlínský kraj | 27 842 Kč | 41 095 Kč | 43 221 Kč | 59 779 Kč | 25 930 Kč | 32 863 Kč | 33 936 Kč | 44 131 Kč |
Moravskoslezský kraj | 26 548 Kč | 40 697 Kč | 46 272 Kč | 69 266 Kč | 27 513 Kč | 35 717 Kč | 37 102 Kč | 47 125 Kč |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.