povolání
Chemický technik
Odborný směr: |
Chemie |
Odborný podsměr: |
výroba chemických produktů |
Kvalifikační úroveň: |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou; Střední vzdělání s výučním listem i maturitní zkouškou (NSP 4) |
Podřízené specializace
Chemický technik pro environment , Chemický technik mistr , Chemický technik environmentální geochemik , Chemický technik operátor , Chemický technik produktmanažer , Chemický technik analytik , Chemický technik manažer provozu , Chemický technik pro kompozitní materiály , Chemický technik BOZP , Chemický technik plánovač , Chemický technik technolog , Chemický technik pro povrchové úpravy materiálů
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
30976
Datum zveřejnění
30. 9. 2008
Datum poslední aktualizace
28. 2. 2019
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Zajištění úkolů stanovených operativním plánem chemické výroby.
- Dispečerské řízení a vyhodnocení chemických procesů.
- Stanovení, zajištění a řízení technologických postupů chemických procesů.
- Zajištění technického provozu chemických procesů.
- Samostatné zajištění prací při vstupní, mezioperační a výstupní kontrole chemických procesů.
- Řízení údržby a oprav technických a technologických zařízení chemických procesů.
- Zajištění bezpečnosti a zdravotní nezávadnosti práce v chemické výrobě.
- Tvorba a uplatnění norem a normativů chemických procesů.
- Vedení příslušné provozní a technické dokumentace a dokumentace řízení jakosti, environmentu a bezpečnosti práce podle stanoveného systému.
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Aplikovaná chemie | RVP | 28-44-M/01 | nejvhodnější |
Chemik operátor | RVP | 28-42-L/01 | nejvhodnější |
Chemik operátor | RVP | 28-42-L/51 | vhodná |
Další vzdělání
Další vzdělávání zahrnuje např. profesní kvalifikace dle zákona č.179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání, akreditované vzdělávací kurzy (např. rekvalifikace) a další obecně uznávané kvalifikace, které vedou k získání požadované kvalifikace k výkonu daného povolání či specializace.
Profesní kvalifikace
- Chemický technik operátor / chemická technička operátorka ( 28-040-M )
- Chemický technik mistr / chemická technička mistrová ( 28-039-M )
- Chemický technik manažer provozu / chemická technička manažerka provozu ( 28-038-M )
- Chemický technik technolog / chemická technička technoložka ( 28-037-M )
- Chemický technik plánovač / chemická technička plánovačka ( 28-035-M )
- Chemický technik analytik / chemická technička analytička ( 28-034-M )
- Chemický technik / chemická technička – environmentální geochemik/geochemička ( 28-084-M )
- Chemický technik / chemická technička pro kompozitní materiály ( 28-085-M )
Kompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
Pro toto povolání nejsou odborné dovednosti dosud zpracovány.
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
Pro toto povolání nejsou odborné znalosti zpracovány.
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
Pro toto povolání nejsou odborné znalosti dosud zpracovány.
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Informační a datová gramotnost | ||||
Prohlížení, vyhledávání a filtrování dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Správa dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Hodnocení dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Komunikace a spolupráce | ||||
Netiketa | ||||
Spolupráce prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Sdílení prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Interakce prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Tvorba digitálního obsahu | ||||
Autorská práva a licence | ||||
Integrace a přepracování digitálního obsahu | ||||
Tvorba digitálního obsahu | ||||
Bezpečnost | ||||
Ochrana životního prostředí | ||||
Ochrana zdraví a duševní pohody | ||||
Ochrana osobních dat a soukromí | ||||
Ochrana zařízení | ||||
Řešení problémů | ||||
Kreativní využívání digitálních technologií | ||||
Identifikace potřeb a výběr vhodných technologií | ||||
Řešení technických problémů | ||||
Identifikace nedostatků v digitálních kompetencích |
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
Pro toto povolání nejsou měkké kompetence dosud zpracovány.