povolání
Asistent prevence kriminality
Odborný směr: |
Ozbrojené síly a bezpečnostní sbory |
Odborný podsměr: |
Obecní policie |
Kvalifikační úroveň: |
Základní vzdělání; Střední vzdělání bez výučního listu; Střední vzdělání s výučním listem dvouleté (NSP 2) |
Platové rozmezí: |
17 000 Kč - 57 000 Kč |
Alternativní názvy
Preventista patologických jevů, Assistant of Crime Prevention
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
102691
Datum zveřejnění
5. 10. 2012
Datum poslední aktualizace
26. 4. 2021
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Dohled nad veřejným pořádkem a řešení záležitostí souvisejících s narušováním občanského soužití.
- Pravidelný kontakt s problémovými jedinci resp. celými rodinami, řešení vzniklých sporů, poskytování základních rad při řešení problémů (zadluženost apod.).
- Dohled nad bezpečností dětí v blízkosti základní nebo mateřské školy v lokalitě (potlačování projevů šikany, fyzického a verbálního napadání, kouření dětí).
- Dohled nad bezpečností silničního provozu v okolí škol v ranních hodinách při příchodu dětí do školy a v odpoledních hodinách při jejich odchodu.
- Kontrola okolí barů a heren, jejich návštěvy za účelem zjištění přítomnosti osob pod stanovenou věkovou hranicí nebo mladistvých a nezletilých pod vlivem alkoholu, příp. konzumujících alkohol.
- Omezení osobní svobody pachatele přistiženého bezprostředně po spáchání trestného činu do příjezdu policie.
- Hlášení zjištěných problémů nadřízenému.
- Asistence při řešení dalších sociálních problémů lokality dle aktuální bezpečnostní situace ve městě.
- Spolupráce s příslušným odborem sociálních věcí, s terénním sociálním pracovníkem a nestátními neziskovými organizacemi, s romským poradcem a asistentem, protidrogovým poradcem, manažerem prevence kriminality nebo občanskou poradnou apod.
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Základní vzdělání v oboru základní škola | KKOV | 7901C | vhodná |
Základní škola | AKVO/AKSO | 7901C01 | vhodná |
Střední vzdělání s výučním listem | KKOV | xxxxE | vhodná |
Kompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Asistence strážníkům obecní policie při ochraně veřejného pořádku | ||||||||
Komunikace a vyjednávání s lidmi v krizových situacích a se společensky nepřizpůsobivými jedinci při prevenci konfliktních a ohrožujících situací | ||||||||
Spolupráce při shromažďování důkazního materiálu | ||||||||
Zabraňování páchání přestupkové a trestné činnosti, zajišťování veřejného pořádku v obci, ochrany bezpečnosti osob a majetku | ||||||||
Dohled nad přechody pro chodce, dětskými hřišti za účelem zajištění bezpečnosti dětí | ||||||||
Prevence páchání přestupkové a trestné činnosti, zajišťování veřejného pořádku v obci, ochrana osob a majetku | ||||||||
Kontrola okolí barů a heren, jejich návštěvy za účelem zjištění přítomnosti nezletilých osob a jejich nežádoucí konzumace alkoholu | ||||||||
Vedení záznamů o činnosti v oblasti prevence kriminality v přiděleném rozsahu a lokalitě | ||||||||
Pozorování okolí v prostředí přidělené lokality a vyhodnocování zjištěných skutečností |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
zásady součinnosti s jednotkami IZS, Policie ČR a vymezenými osobami | ||||||||
interkulturní mediace | ||||||||
základy komunikace, komunikační dovednosti, metody alternativní komunikace | ||||||||
bezpečnost práce a požární ochrana | ||||||||
první pomoc | ||||||||
poradenství a možnosti a postupy pomoci pro občany v nepříznivé nebo krizové sociální situaci (krizová intervence) | ||||||||
problematika sociálních jevů | ||||||||
protidrogová prevence | ||||||||
související právní předpisy | ||||||||
prevence kriminality |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Počítačová způsobilost | |||
Ekonomické povědomí | |||
Právní povědomí | |||
Jazyková způsobilost v češtině |
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Interpersonální kompetence | |||||
Kompetence k efektivní komunikaci | |||||
Kompetence ke kooperaci | |||||
Kompetence k ovlivňování a rozvíjení ostatních | |||||
Výkonové kompetence | |||||
Kompetence k samostatnosti | |||||
Kompetence k řešení problémů |
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Duševní zátěž | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Pracovní doba, směnnost | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Zraková zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Onemocnění oběhové soustavy
- Závažná onemocnění dýchacích cest a plic
- Závažná degenerativní a zánětlivá onemocnění pohybového systému
- Prognosticky závažná endokrinní onemocnění včetně diabetes mellitus
- Poruchy vidění
- Onemocnění oběhové soustavy s funkčním omezením
- Chronická onemocnění dýchacích cest a plic s těžší poruchou funkce
- Závažná onemocnění páteře
- Onemocnění končetin s poruchou funkce včetně poúrazových stavů
- Závažná onemocnění pohybového a nervového systému, omezující jemnou motoriku a koordinaci pohybů
- Závrať jakékoliv etiologie
- Duševní poruchy
- Poruchy chování
- Závažná psychosomatická onemocnění
- Nemoci pohybového systému, omezující pohyblivost a svalovou sílu
- Závažné stavy po úrazech či operacích pohybového systému
Onemocnění vylučující výkon povolání/specializace povolání
- Osoby s kardiostimulátorem
- Záchvatovité a kolapsové stavy
- Závažné duševní poruchy, těžké poruchy chování
- Drogová závislost v anamnéze
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2020 celkem
Policisté (CZ-ISCO 5412)
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 45 420 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 33 940 Kč do 56 739 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Asistenti Policie ČR (CZ-ISCO 54123)
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 17 828 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 16 792 Kč do 24 119 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2020
Policisté (CZ-ISCO 5412)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | - | - | - | - | 44 791 Kč | 51 882 Kč | 52 728 Kč | 61 605 Kč |
Středočeský kraj | - | - | - | - | 34 001 Kč | 43 591 Kč | 43 740 Kč | 54 182 Kč |
Jihočeský kraj | - | - | - | - | 34 011 Kč | 43 125 Kč | 43 096 Kč | 52 686 Kč |
Plzeňský kraj | - | - | - | - | 34 680 Kč | 43 527 Kč | 43 147 Kč | 51 021 Kč |
Karlovarský kraj | - | - | - | - | 22 790 Kč | 40 060 Kč | 39 329 Kč | 52 420 Kč |
Ústecký kraj | - | - | - | - | 30 216 Kč | 43 287 Kč | 42 574 Kč | 52 880 Kč |
Liberecký kraj | - | - | - | - | 32 310 Kč | 42 621 Kč | 42 546 Kč | 54 474 Kč |
Královéhradecký kraj | - | - | - | - | 32 966 Kč | 41 740 Kč | 41 793 Kč | 50 540 Kč |
Pardubický kraj | - | - | - | - | 32 889 Kč | 41 002 Kč | 40 826 Kč | 48 708 Kč |
Kraj Vysočina | - | - | - | - | 28 379 Kč | 36 354 Kč | 38 002 Kč | 49 938 Kč |
Jihomoravský kraj | - | - | - | - | 32 725 Kč | 43 890 Kč | 43 525 Kč | 53 410 Kč |
Olomoucký kraj | - | - | - | - | 34 797 Kč | 44 561 Kč | 44 510 Kč | 53 015 Kč |
Zlínský kraj | - | - | - | - | 32 559 Kč | 42 878 Kč | 42 603 Kč | 52 918 Kč |
Moravskoslezský kraj | - | - | - | - | 34 834 Kč | 44 586 Kč | 44 604 Kč | 54 064 Kč |
ESCO
Klasifikace ESCO (European Skills, Competences, and Occupations) popisuje a třídí dovednosti, kompetence, kvalifikace a povolání relevantní pro trh práce Evropské unie a pro vzdělávání a odbornou přípravu. ESCO je k dispozici ve 27 jazycích, což uchazečům o zaměstnání a zaměstnavatelům umožňuje lépe komunikovat o dovednostech, kompetencích, kvalifikaci a pracovních místech v jakémkoli evropském jazyce. Cílem klasifikace ESCO je podporovat pracovní mobilitu v celé Evropě a vytvořit tak integrovanější a účinnější trh práce. Nabízí totiž „společný jazyk“ v oblasti povolání a dovedností, který mohou různé zúčastněné strany používat v otázkách zaměstnanosti, vzdělávání a odborné přípravy. Klasifikaci vytvořila Evropská komise – Generální ředitelství pro zaměstnanost, sociální věci a sociální začleňování, ve spolupráci se zúčastněnými stranami a s Evropským střediskem pro rozvoj odborného vzdělávání (Cedefop). Iniciativa ESCO je součástí strategie Evropa 2020.
Kód podskupiny | Název podskupiny v ESCO | URL - podskupiny v ESCO |
---|---|---|
5412 | Policisté | http://data.europa.eu/esco/isco/C5412 |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.