povolání
Herní vývojář
Odborný směr: |
Umění a kultura |
Odborný podsměr: |
nezařazeno do odborného podsměru |
Kvalifikační úroveň: |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou; Střední vzdělání s výučním listem i maturitní zkouškou (NSP 4) |
Alternativní názvy
Game developer, Tvůrce počítačové hry, Vývojář videoher, Vývojář počítačových her
Další odborné směry S2
navrhování, projektování a poradenství v IT
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
103572
Datum zveřejnění
17. 4. 2023
Datum poslední aktualizace
17. 4. 2023
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Konstrukce herního zážitku.
- Tvorba konceptu hry.
- Tvorba herního příběhu, světa a postav.
- Příprava herního prostředí, včetně nastavení různých entit pro umělou inteligenci a hráče.
- Realizace jednotlivých fází herního vývoje.
- Využívání herních softwarů.
- Produkce herních assetů.
- Návrh a iterace herních systémů.
- Návrh uživatelského rozhraní počítačové hry a jeho fungování.
- Testování nových herních mechanizmů a jejich následná implementace.
- Produkce a distribuce her.
- Programování počítačových her.
- Tvorba dokumentací k počítačovým hrám.
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
| Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
|---|---|---|---|
| Střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) v oboru výtvarná a uměleckořemeslná tvorba | KKOV | 8241M | vhodná |
| Grafický design | AKVO/AKSO | 8241M05 | vhodná |
| Výpočetní technika | KKOV | 1820M | vhodná |
| Informační technologie | AKVO/AKSO | 1820M01 | vhodná |
| Informační technologie | RVP | 18-20-M/01 | vhodná |
| Grafický design | RVP | 82-41-M/05 | vhodná |
| Multimediální tvorba | RVP | 82-41-M/17 | vhodná |
Další vzdělání
Další vzdělávání zahrnuje např. profesní kvalifikace dle zákona č.179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání, akreditované vzdělávací kurzy (např. rekvalifikace) a další obecně uznávané kvalifikace, které vedou k získání požadované kvalifikace k výkonu daného povolání či specializace.
Profesní kvalifikace
- Designér/designérka uživatelského rozhraní videoher ( 82-061-M )
- Level designér/designérka ( 82-060-M )
- Výtvarník/výtvarnice herních konceptů ( 82-062-M )
- Technický herní designér / technická herní designérka ( 82-059-M )
- Technický grafik / technická grafička videoher ( 82-057-M )
- Videoherní designér/designérka ( 82-055-M )
- 3D herní animátor/animátorka ( 82-063-N )
- 3D herní grafik/grafička ( 82-053-N )
Poznámka k profesním kvalifikacím:
K tomuto povolání se váže/váží také profesní kvalifikace z Národní soustavy kvalifikací s odlišnou kvalifikační úrovní. Důvodem je částečná nebo úplná shoda kompetenčních požadavků k výkonu povolání s odbornými způsobilostmi uvedenými v kvalifikačním standardu profesní kvalifikace/profesních kvalifikací.
Kompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Příprava kompletní dokumentace pro výrobu videohry | ||||||||
| Analýza a vyhodnocení funkčnosti prototypu videohry | ||||||||
| Tvorba 2D a 3D herní animace | ||||||||
| Tvorba 2D a 3D herní grafiky | ||||||||
| Tvorba herních assetů | ||||||||
| Psaní dialogů a tvorba interaktivních rozhovorů v počítačových hrách | ||||||||
| Příprava konceptu levelu k počítačové hře | ||||||||
| Tvorba herní mechaniky v herním enginu s připraveným vizuálem a příběhem | ||||||||
| Vkládání uměleckých zvuků do počítačové hry | ||||||||
| Tvorba herní logiky a skriptování | ||||||||
| Programování počítačové hry | ||||||||
| Testování herních funkcí v různých herních prostředích | ||||||||
| Tvorba uživatelského rozhraní videohry | ||||||||
| Tvorba uživatelské analýzy videohry | ||||||||
| Produkce a distribuce počítačových her | ||||||||
| Výroba digitálního 3D modelu v herním vývoji | ||||||||
| Výroba digitální 3D kompozice v herním vývoji | ||||||||
| Vytvoření hratelného prototypu | ||||||||
| Obsluha počítačů a počítačových programů pro tvorbu webdesignu a multimediálních programů |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| informatika | ||||||||
| grafický design | ||||||||
| typografie počítačových her | ||||||||
| etika počítačových her | ||||||||
| legislativa herního průmyslu | ||||||||
| herní software | ||||||||
| herní engine | ||||||||
| herní platformy | ||||||||
| scénaristika | ||||||||
| multimediální grafika | ||||||||
| 2D a 3D grafické počítačové programy | ||||||||
| estetika | ||||||||
| trh herního průmyslu | ||||||||
| psychologie počítačových her | ||||||||
| herní zážitek |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
| 1 | 2 | 3 | |
|---|---|---|---|
| Počítačová způsobilost | |||
| Numerická způsobilost | |||
| Ekonomické povědomí | |||
| Právní povědomí | |||
| Jazyková způsobilost v češtině | |||
| Jazyková způsobilost v angličtině | |||
| Jazyková způsobilost v dalším cizím jazyce |
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
| 1 | 2 | 3 | 4 | |
|---|---|---|---|---|
| Informační a datová gramotnost | ||||
| Prohlížení, vyhledávání a filtrování dat, informací a digitálního obsahu | ||||
| Hodnocení dat, informací a digitálního obsahu | ||||
| Správa dat, informací a digitálního obsahu | ||||
| Komunikace a spolupráce | ||||
| Interakce prostřednictvím digitálních technologií | ||||
| Sdílení prostřednictvím digitálních technologií | ||||
| Spolupráce prostřednictvím digitálních technologií | ||||
| Netiketa | ||||
| Tvorba digitálního obsahu | ||||
| Tvorba digitálního obsahu | ||||
| Integrace a přepracování digitálního obsahu | ||||
| Autorská práva a licence | ||||
| Bezpečnost | ||||
| Ochrana zařízení | ||||
| Ochrana osobních dat a soukromí | ||||
| Ochrana zdraví a duševní pohody | ||||
| Ochrana životního prostředí | ||||
| Řešení problémů | ||||
| Řešení technických problémů | ||||
| Identifikace potřeb a výběr vhodných technologií | ||||
| Kreativní využívání digitálních technologií | ||||
| Identifikace nedostatků v digitálních kompetencích | ||||
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
|---|---|---|---|---|---|
| Osobnostní kompetence | |||||
| Kompetence k celoživotnímu vzdělávání | |||||
| Kompetence k flexibilitě | |||||
| Kompetence ke kreativitě | |||||
| Kompetence ke zvládání stresu a zátěže | |||||
| Interpersonální kompetence | |||||
| Kompetence k efektivní komunikaci | |||||
| Kompetence ke kooperaci | |||||
| Kompetence k orientaci na zákazníka a uspokojování zákaznických potřeb | |||||
| Kompetence k ovlivňování a rozvíjení ostatních | |||||
| Kompetence k sebepoznání a porozumění druhým | |||||
| Kompetence k vedení lidí | |||||
| Kognitivní kompetence | |||||
| Kompetence k analytickému myšlení | |||||
| Kompetence ke koncepčnímu myšlení | |||||
| Kompetence k objevování a orientaci v informacích | |||||
| Výkonové kompetence | |||||
| Kompetence k aktivnímu přístupu | |||||
| Kompetence k plánování a organizování práce | |||||
| Kompetence k podnikavosti | |||||
| Kompetence k řešení problémů | |||||
| Kompetence k samostatnosti | |||||
| Kompetence k výkonnosti | |||||
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
| 1 | 2 | 3 | 4 | |
|---|---|---|---|---|
| Duševní zátěž | ||||
| Zraková zátěž | ||||
| Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
| Zátěž teplem | ||||
| Zátěž chladem | ||||
| Zátěž hlukem | ||||
| Zátěž vibracemi | ||||
| Zátěž prachem | ||||
| Zátěž chemickými látkami | ||||
| Zátěž invazivními alergeny | ||||
| Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
| Zátěž ionizujícím zářením | ||||
| Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
| Celková fyzická zátěž | ||||
| Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
| Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
| Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
| Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
| Práce ve výškách | ||||
| Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
| Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
| Pracovní doba, směnnost |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Prognosticky závažná onemocnění cév a nervů horních končetin
- Prognosticky závažné onemocnění dýchacích cest a plic
- Prognosticky závažné imunodeficitní stavy
- Stavy po poškození ionizujícím zářením
- Osoby s kardiostimulátorem
- Záchvatovité a kolapsové stavy
- Onemocnění oběhové soustavy
- Poruchy termoregulace
- Závažná onemocnění dýchacích cest a plic
- Závažná onemocnění ledvin, močových cest
- Závažná degenerativní a zánětlivá onemocnění pohybového systému
- Prognosticky závažná endokrinní onemocnění včetně diabetes mellitus
- Závažná chronická onemocnění kůže a spojivek
- Závažná orgánová onemocnění podle toxikologických vlastností látek
- Alergická onemocnění
- Chronická onemocnění jater
- Závažné poruchy krvetvorby a krvácivé stavy
- Závažná orgánová onemocnění podle druhu neionizujícího záření
- Onemocnění pohybového a nervového systému, omezující jemnou motoriku, koordinaci pohybů a svalovou sílu
- Závrať jakékoliv etiologie
- Drogová závislost v anamnéze
- Závažná nervová onemocnění a psychosomatická onemocnění
- Závažné stavy po úrazech či operacích pohybového systému
Onemocnění vylučující výkon povolání/specializace povolání
- Duševní poruchy a poruchy chování
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2024 celkem
Vývojáři webu a multimédií (CZ-ISCO 2513)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 79 643 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 48 939 Kč do 131 468 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Grafici a výtvarníci v multimédiích (CZ-ISCO 2166)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 51 740 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 38 405 Kč do 90 733 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2024
Vývojáři webu a multimédií (CZ-ISCO 2513)
| Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
| Hlavní město Praha | 51 429 Kč | 83 652 Kč | 89 214 Kč | 133 711 Kč | - | - | - | - |
| Jihomoravský kraj | 50 627 Kč | 82 068 Kč | 85 340 Kč | 117 958 Kč | - | - | - | - |
Grafici a výtvarníci v multimédiích (CZ-ISCO 2166)
| Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
| Hlavní město Praha | 43 246 Kč | 56 121 Kč | 62 956 Kč | 92 153 Kč | - | - | - | - |
ESCO
Klasifikace ESCO (European Skills, Competences, and Occupations) popisuje a třídí dovednosti, kompetence, kvalifikace a povolání relevantní pro trh práce Evropské unie a pro vzdělávání a odbornou přípravu. ESCO je k dispozici ve 27 jazycích, což uchazečům o zaměstnání a zaměstnavatelům umožňuje lépe komunikovat o dovednostech, kompetencích, kvalifikaci a pracovních místech v jakémkoli evropském jazyce. Cílem klasifikace ESCO je podporovat pracovní mobilitu v celé Evropě a vytvořit tak integrovanější a účinnější trh práce. Nabízí totiž „společný jazyk“ v oblasti povolání a dovedností, který mohou různé zúčastněné strany používat v otázkách zaměstnanosti, vzdělávání a odborné přípravy. Klasifikaci vytvořila Evropská komise – Generální ředitelství pro zaměstnanost, sociální věci a sociální začleňování, ve spolupráci se zúčastněnými stranami a s Evropským střediskem pro rozvoj odborného vzdělávání (Cedefop). Iniciativa ESCO je součástí strategie Evropa 2020.
| Kód podskupiny | Název podskupiny v ESCO | URL - podskupiny v ESCO |
|---|---|---|
| 2513 | Vývojáři webu a multimédií | http://data.europa.eu/esco/isco/C2513 |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.