Povolání
Samostatný pracovník ÚSC pro krizové stavy
Odborný směr: |
Povolání vyřazená z kategorického třídění pro svoji neaktuálnost |
Odborný podsměr: |
územně samosprávní celky |
Kvalifikační úroveň: |
Vyšší odborné vzdělání; Bakalářský studijní program (NSP 6) |
Platové rozmezí: |
25 000 Kč - 51 000 Kč |
Alternativní názvy
Administrativní pracovník, Referent samosprávy
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
30712
Datum zveřejnění
31. 10. 2006
Datum poslední aktualizace
22. 11. 2017
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Zajišťování přeneseného výkonu státní správy jako obecní úřad, pověřený obecní úřad a obecní úřad obce s rozšířenou působností.
- Zajištění příslušných činností v oblasti hospodářských opatření pro krizové stavy.
- Organizace a metodické řízení a spolupráce při zpracování krizových a havarijních plánů a zabezpečování jejich schvalování.
- Koordinace a kontrola přípravy na mimořádné události.
- Koordinace záchranných a likvidačních prací při řešení mimořádné události.
- Spolupráce při metodickém řízení a zabezpečení kompatibility rozhodnutí bezpečnostních rad, krizových štábů.
- Plnění povinnosti člena krizového štábu a bezpečnostních rad a zajištění dostupnosti informací o složení Bezpečnostních rad, Krizových štábů v daném ÚSC.
- Zajištění příslušných činností dle zákona o zajišťování obrany ČR.
- Zajišťování technického vybavení civilní obrany (CO) včetně zodpovědnosti za hospodaření s materiálem CO.
- Organizace činnostii integrovaného záchranného systému (IZS).
- Zabezpečování chodu pracoviště krizového řízení zřizovaného u HZS a chráněného pracoviště krajského úřadu.
- Zajištění úkolů v oblasti styku s utajovanými skutečnostmi a požadavky agendy zvláštních skutečností.
- Zodpovědnost za tvorbu, evidenci, manipulaci a skartaci utajovaných a neutajovaných písemností.
- Zpracovávání předepsaných výkazů, evidencí a statistiky a kontrola příslušné dokumentace.
Příklady činností ze veřejného sektoru
Příklady činností a jejich stupeň hodnocení vycházejí převážně z nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, popřípadě podle nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a jsou zařazeny do 16 stupňů platových tříd. Výjimku tvoří zatřídění prací v oblastech regulovaných samostatnou legislativou, které se řídí vždy dle její platné verze (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR apod.). V těchto oblastech je zatřídění prací uvedené v NSP pouze orientační.
Text příkladu | Platová třída |
---|---|
Souhrnné zpracovávání předepsané požární dokumentace a dokumentace pro krizové stavy, souhrnné poskytování informací a podkladů pro zpracování a aktualizaci územního havarijního plánu a krizového plánu kraje. | 0 |
Zabezpečování specializovaných odborných činností na úseku civilní ochrany v rámci kraje. | 0 |
Zajišťování výkonu státní správy nebo samosprávy v uceleném oboru (souhrnu věcně souvisejících agend). | 0 |
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Bakalářský studijní program v oboru požární ochrana a průmyslová bezpečnost | KKOV | 3908R | nejvhodnější |
Vyšší odborné vzdělání | KKOV | xxxxN | vhodná |
Bakalářský studijní program v oboru bezpečnostně právní studia | KKOV | 6806R | vhodná |
Vyšší odborné vzdělání v oboru požární ochrana a průmyslová bezpečnost | KKOV | 3908N | vhodná |
Bakalářský studijní program | KKOV | xxxxR | vhodná |
Legislativní požadavky na způsobilost k výkonu povolání
Nezbytné (tj. povinné) požadavky na kvalifikační způsobilost osoby k výkonu povolání – tj. požadavky upravující vstup do povolání/specializace povolání. Tyto požadavky vycházejí z konkrétního legislativního předpisu.
povinné - Činnosti úředníků samosprávných celků - zvláštní odborná způsobilost a průběžné vzdělávání podle zákona č. 312/2002 Sb., o úřednících uzemních samosprávných celků a o změně některých zákonů a podle vyhlášky č. 512/2002 Sb., o zvláštní odborné způsobilosti úředníků územních samosprávných celkůDalší vhodná kvalifikace k výkonu povolání
Požadavky na kvalifikační způsobilost, které jsou výhodné pro výkon povolání nebo činností např. dle oborových zvyklostí, ale jejich požadavek není upraven žádnou legislativou.
povinné - Vzdělávání a výcvik v rámci složek Integrovaného záchranného systémuKompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Provádění kontroly dokumentace bezpečnostních rad a krizových štábů obcí s rozšířenou působností, v rámci zajišťování činností stanovených zákonem o IZS a zákonem o krizovém řízení | ||||||||
Provádění kontroly dosažitelnosti bezpečnostních rad a krizových štábů obcí s rozšířenou působností, v rámci zajišťování činností stanovených zákonem o IZS a zákonem o krizovém řízení v působnosti příslušného samosprávního úřadu | ||||||||
Evidování údajů o složení Bezpečnostní rady kraje, Krizového štábu kraje a bezpečnostních rad a krizových štábů obcí s rozšířenou působností, v rámci zajišťování činností stanovených zákonem o IZS, v působnosti samosprávního úřadu | ||||||||
Vedení příslušné dokumentace v rámci zajišťování činností stanovených zákonem o IZS a zákonem o krizovém řízení | ||||||||
Evidování předpisů, pomůcek, klíčů, pečetidel a razítek, v rámci vykonávání činností vyplývajících ze zákona o obraně a ze zákona pro krizové stavy, v působnosti příslušného samosprávního úřadu | ||||||||
Evidování utajovaných a neutajovaných písemností a další dokumentace, v rámci vykonávání činností vyplývajících ze zákona o obraně a ze zákona pro krizové stavy, v působnosti příslušného samosprávního úřadu | ||||||||
Zpracovávání předepsaných výkazů a statistik, v rámci vykonávání činností vyplývajících ze zákona o obraně a ze zákona pro krizové stavy, v působnosti příslušného samosprávního úřadu | ||||||||
Organizování činnosti integrovaného záchranného systému na úrovni kraje, v rámci zajišťování činností stanovených zákonem o krizovém řízení v působnosti příslušného samosprávního úřadu | ||||||||
Metodické řízení zpracování plánů krizového řízení, v rámci zajišťování činností stanovených zákonem o IZS a zákonem o krizovém řízení | ||||||||
Zabezpečování chodu pracoviště krizového řízení, zřizovaného u HZS a chráněného pracoviště krajského úřadu, v rámci zajišťování činností stanovených zákonem o IZS a zákonem o krizovém řízení v působnosti příslušného samosprávního úřadu | ||||||||
Zabezpečování specializovaných odborných činností na úseku civilní ochrany, v rámci zajišťování činností stanovených zákonem o IZS a zákonem o krizovém řízení v působnosti příslušného samosprávního úřadu | ||||||||
Vykonávání organizačních činností v oblasti hospodářských opatření pro krizové stavy, v rámci zabezpečování úkolů vyplývajících ze zákona o obraně a ze zákona pro krizové stavy, v působnosti příslušného samosprávního úřadu | ||||||||
Metodické řízení bezpečnostních rad a krizových štábů obcí s rozšířenou působností, v rámci zajišťování činností stanovených zákonem o IZS a zákonem o krizovém řízení v působnosti příslušného samosprávního úřadu | ||||||||
Koordinování záchranných a likvidačních prací při řešení mimořádné události vzniklé na území kraje, v rámci zajišťování činností stanovených zákonem o IZS a zákonem o krizovém řízení v působnosti příslušného samosprávního úřadu | ||||||||
Koordinování přípravy na mimořádné události prováděné orgány kraje, územními správními úřady a právnickými osobami, v rámci zajišťování činností stanovených zákonem o krizovém řízení v působnosti příslušného samosprávního úřadu | ||||||||
Manipulování s utajovanými a neutajovanými písemnostmi, jejich zapůjčování, přeprava, ukládání a skartace, v rámci vykonávání činností vyplývajících ze zákona o obraně a ze zákona pro krizové stavy, v působnosti samosprávního úřadu | ||||||||
Zajišťování úkolů v oblasti styku s utajovanými skutečnostmi, v rámci vykonávání činností vyplývajících ze zákona o obraně a ze zákona pro krizové stavy, v působnosti příslušného samosprávního úřadu | ||||||||
Vykonávání činností vyplývajících ze zákona o zajišťování obrany ČR a ze zákona pro krizové stavy, v rámci zajišťování přeneseného výkonu státní správy jako obecní úřad, pověřený obecní úřad a obecní úřad obce s rozšířenou působností |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
státní správa a samospráva v oblasti bezpečnosti a koordinace činnosti zvláštních úkolů |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
Pro toto povolání nejsou odborné znalosti dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
Pro toto povolání nejsou měkké kompetence dosud zpracovány.
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek. Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných norem (tj. zákoníku práce a zákona o ochraně veřejného zdraví a prováděcích předpisů k nim).
Konkrétní pracovní podmínky a z toho vyplývající zdravotní způsobilost k výkonu povolání se vždy vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli a jeho pracovním podmínkám a mohou se odlišovat. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Zraková zátěž | ||||
Duševní zátěž | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Pracovní doba, směnnost |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Uvádí přehled onemocnění či postižení, která vylučují nebo omezují výkon práce. U každé jednotky práce se posuzuje, zda pro ni existují onemocnění či postižení, která jsou omezujícím nebo vylučujícím faktorem pro výkon povolání nebo specializaci povolání. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií popsaných v jednotce práce.
Zdravotní způsobilost je v NSP hodnocena odborníky a posudkovými lékaři (zdravotní tým). Některé obory, skupiny povolání či konkrétní povolání jsou upraveny vlastní legislativou, jejíž požadavky nelze převést do stávajícího systému hodnocení zdravotní způsobilosti. V tomto případě nejsou zdravotní způsobilosti v NSP uvedeny vůbec, nebo jsou pouze informativní a jejich závazné stanovení se řídí příslušnou legislativou, popř. je při definování nutná spolupráce s oborovým posudkovým lékařem (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor ČR, Armáda ČR apod.).
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je orientační. Výkon povolání je vždy závislý na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Poruchy vidění.
- Duševní poruchy.
- Poruchy chování.
- Závažná psychosomatická onemocnění.
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2019 celkem
Odborní pracovníci v administrativě a správě organizace (CZ-ISCO 3343)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 33 076 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 19 854 Kč do 55 808 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 33 056 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 25 057 Kč do 47 408 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Odborní pracovníci bezpečnostních systémů a ochrany údajů (CZ-ISCO 33434)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 40 616 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 24 240 Kč do 75 148 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 37 492 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 30 098 Kč do 50 540 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2018
Odborní pracovníci v administrativě a správě organizace (CZ-ISCO 3343)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | 21 810 Kč | 34 438 Kč | 39 227 Kč | 59 411 Kč | 24 510 Kč | 34 940 Kč | 37 356 Kč | 53 157 Kč |
Středočeský kraj | 24 363 Kč | 36 417 Kč | 39 318 Kč | 57 938 Kč | 24 973 Kč | 31 702 Kč | 33 398 Kč | 44 296 Kč |
Jihočeský kraj | 18 776 Kč | 25 714 Kč | 28 621 Kč | 40 732 Kč | 24 519 Kč | 31 323 Kč | 32 143 Kč | 40 146 Kč |
Plzeňský kraj | 21 131 Kč | 28 311 Kč | 31 614 Kč | 43 561 Kč | 24 493 Kč | 32 693 Kč | 33 439 Kč | 42 085 Kč |
Karlovarský kraj | 18 349 Kč | 31 809 Kč | 33 352 Kč | 47 250 Kč | 23 847 Kč | 30 150 Kč | 31 427 Kč | 40 584 Kč |
Ústecký kraj | 17 857 Kč | 29 921 Kč | 32 331 Kč | 47 960 Kč | 24 251 Kč | 31 455 Kč | 33 038 Kč | 45 255 Kč |
Liberecký kraj | 21 720 Kč | 33 940 Kč | 35 580 Kč | 49 913 Kč | 22 993 Kč | 30 038 Kč | 31 609 Kč | 41 042 Kč |
Královéhradecký kraj | 19 355 Kč | 30 561 Kč | 33 294 Kč | 47 991 Kč | 24 375 Kč | 31 067 Kč | 32 276 Kč | 41 767 Kč |
Pardubický kraj | 21 079 Kč | 28 054 Kč | 32 296 Kč | 47 241 Kč | 23 816 Kč | 30 684 Kč | 32 364 Kč | 43 546 Kč |
Kraj Vysočina | 24 159 Kč | 32 638 Kč | 38 772 Kč | 59 412 Kč | 23 270 Kč | 30 872 Kč | 32 472 Kč | 44 574 Kč |
Jihomoravský kraj | 16 438 Kč | 31 146 Kč | 33 404 Kč | 47 058 Kč | 23 645 Kč | 30 801 Kč | 31 958 Kč | 41 241 Kč |
Olomoucký kraj | 16 803 Kč | 26 809 Kč | 28 933 Kč | 40 827 Kč | 24 397 Kč | 32 021 Kč | 33 394 Kč | 44 368 Kč |
Zlínský kraj | 17 742 Kč | 27 720 Kč | 31 744 Kč | 49 892 Kč | 23 837 Kč | 31 569 Kč | 32 584 Kč | 42 282 Kč |
Moravskoslezský kraj | 17 634 Kč | 25 869 Kč | 28 984 Kč | 44 307 Kč | 24 317 Kč | 31 572 Kč | 33 078 Kč | 44 056 Kč |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.