Povolání
Pedagog v zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků
Odborný směr: |
Věda, vzdělávání, sport |
Odborný podsměr: |
další vzdělávání |
Kvalifikační úroveň: |
Magisterský studijní program (NSP 7) |
Platové rozmezí: |
28 000 Kč - 41 000 Kč |
Alternativní názvy
Učitelka, Pedagog, Teacher at school establishments for further teacher training
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
30010
Datum zveřejnění
22. 11. 2017
Datum poslední aktualizace
22. 11. 2017
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Tvorba vzdělávací nabídky s cílem profesního rozvoje pedagogických pracovníků.
- Organizace vzdělávacích programů a jiných forem podpory rozvoje pedagogických pracovníků.
- Provádění ediční činnosti pro potřeby vzdělávání a vytváření učebních materiálů.
- Vedení administrativy a pedagogické dokumentace.
- Vykonávání marketingu poskytovaných služeb školám a školských zařízením.
- Poskytování poradenství v oblasti kariéry a profesního rozvoje pedagogických pracovníků, rozvoji škol a školských zařízení.
- Vyhodnocování vzdělávacích procesů a vzdělávacích programů.
- Inovace vzdělávacích programů DVPP na základě evaluačních výstupů.
- Spolupráce na tvorbě a připomínkování koncepcí a strategických dokumentů v rezortu školství.
- Vykonávání přímé pedagogické činnosti (prezenční vzdělávání DVPP, analýza vzdělávacích potřeb pedagogických pracovníků, tvorba vzdělávacích programů předkládaných k akreditaci, supervize DVPP, konzultační činnost školám a pedagogickým pracovníkům, odborná účast ve zkušebních komisích DVPP, vedení, konzultování a posuzování závěrečných prací v rámci studií DVPP, evaluace kvality a efektivity vzdělávacích programů DVPP, metodologická činnost).
- Vykonávání výzkumně – analytické činnosti v oblasti profesního rozvoje pedagogických pracovníků.
- Spolupráce s národními a mezinárodními profesními organizacemi.
Příklady činností ze veřejného sektoru
Příklady činností a jejich stupeň hodnocení vycházejí převážně z nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, popřípadě podle nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a jsou zařazeny do 16 stupňů platových tříd. Výjimku tvoří zatřídění prací v oblastech regulovaných samostatnou legislativou, které se řídí vždy dle její platné verze (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR apod.). V těchto oblastech je zatřídění prací uvedené v NSP pouze orientační.
Text příkladu | Platová třída |
---|---|
Tvorba koncepce státní politiky výchovy a vzdělávání, mládeže, tělovýchovy a sportu. | 15 |
Tvorba celostátní koncepce systému dalšího vzdělávání a uznávání výsledků dalšího vzdělávání. | 14 |
Tvorba koncepcí celostátních nebo mezinárodních programů vzdělávání. | 14 |
Tvorba celostátní koncepce rozvoje vzdělávání. | 14 |
Tvorba celostátní koncepce vzdělávání pedagogických pracovníků. | 13 |
Metodická a specializovaná poradenská činnost poskytovaná pedagogům a tvorba preventivních programů. | 12 |
Metodická a koordinační činnost v oblasti speciálně pedagogických preventivních a poradenských služeb ve školství. | 12 |
Tvorba koncepce výuky a výcviku zaměřené na získávání odborné způsobilosti pro zastávání vysoce specializovaných činností nebo kvalifikačních a rekvalifikačních kurzů. | 12 |
Komplexní vzdělávací činnost v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků spojená s tvorbou vzdělávacích programů akreditovaných v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků a jejich evaluací. | 12 |
Vzdělávací činnost v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků zaměřená na oblasti pedagogiky, psychologie, teorie výchovy a didaktiky aj. oblasti podle vzdělávacích programů akreditovaných v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků. | 11 |
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Magisterský studijní program v oboru specializace v pedagogice | KKOV | 7507T | nejvhodnější |
Doktorský studijní program v oboru specializace v pedagogice | KKOV | 7507V | nejvhodnější |
Magisterský studijní program v oboru pedagogika | KKOV | 7501T | nejvhodnější |
Magisterský studijní program ve skupině oborů pedagogika, učitelství a sociální péče | KKOV | 75xxT | vhodná |
Doktorský studijní program ve skupině oborů pedagogika, učitelství a sociální péče | KKOV | 75xxV | vhodná |
Magisterský studijní program v oboru speciální pedagogika | KKOV | 7506T | vhodná |
Magisterský studijní program v oboru ekonomika a management | KKOV | 6208T | vhodná |
Kompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Řízení diskuzí | ||||||||
Zajišťování prostor, techniky, ubytování a dalšího zázemí pro kurzy dalšího profesního vzdělávání | ||||||||
Projektování vzdělávacích akcí dalšího profesního vzdělávání, stanovování a plánování personálního a materiálně technického zabezpečení kurzů | ||||||||
Orientace v učebních plánech, osnovách a dalších učebních dokumentech | ||||||||
Navrhování metod výuky v oblasti dalšího profesního vzdělávání | ||||||||
Koncipování kurzů dalšího profesního vzdělávání | ||||||||
Vyhledávání a výběr vhodných externích lektorů pro kurzy dalšího profesního vzdělávání | ||||||||
Analyzování vzdělávacích potřeb klientů a jejich zájmu o další profesní vzdělávání | ||||||||
Posuzování a vyhodnocování průzkumů vzdělávacích potřeb a průzkumů zájmu o další vzdělávání, v rámci zajišťování koncepční a metodické činnosti v oblasti vzdělávání ve středisku nebo útvaru vzdělávání | ||||||||
Vedení příslušné dokumentace v rámci zabezpečování administrativně technických a organizačních záležitostí výcviku a vzdělávání ve středisku nebo útvaru vzdělávání | ||||||||
Orientace ve formách a možnostech dalšího vzdělávání | ||||||||
Vyhodnocení efektivity vzdělávání | ||||||||
Sestavování individuálního kariérního plánu dalšího vzdělávání a profesního rozvoje | ||||||||
Orientace v legislativě počátečního a dalšího vzdělávání včetně předpisů souvisejících s kariérovým poradenstvím | ||||||||
Organizace kurzů dalšího vzdělávání |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
další profesní vzdělávání, akreditace, certifikace, zákonem předepsané zkoušky | ||||||||
školská soustava, vzdělávací úrovně, obory vzdělání, soustava KKOV | ||||||||
andragogika | ||||||||
marketing a reklama ve vzdělávání | ||||||||
obecná pedagogika | ||||||||
metody a postupy lektorství v odborných kurzech | ||||||||
didaktika a didaktická technika | ||||||||
hodnocení, testování a měření ve vzdělávání | ||||||||
pedagogické projektování a vývoj kurikula | ||||||||
psychologie pro vzdělávání dospělých |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Počítačová způsobilost | |||
Numerická způsobilost | |||
Ekonomické povědomí | |||
Právní povědomí | |||
Jazyková způsobilost v češtině |
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Efektivní komunikace | |||||
Uspokojování zákaznických potřeb | |||||
Plánování a organizování práce | |||||
Aktivní přístup | |||||
Objevování a orientace v informacích |
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek. Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných norem (tj. zákoníku práce a zákona o ochraně veřejného zdraví a prováděcích předpisů k nim).
Konkrétní pracovní podmínky a z toho vyplývající zdravotní způsobilost k výkonu povolání se vždy vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli a jeho pracovním podmínkám a mohou se odlišovat. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Duševní zátěž | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Zraková zátěž | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Pracovní doba, směnnost |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Uvádí přehled onemocnění či postižení, která vylučují nebo omezují výkon práce. U každé jednotky práce se posuzuje, zda pro ni existují onemocnění či postižení, která jsou omezujícím nebo vylučujícím faktorem pro výkon povolání nebo specializaci povolání. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií popsaných v jednotce práce.
Zdravotní způsobilost je v NSP hodnocena odborníky a posudkovými lékaři (zdravotní tým). Některé obory, skupiny povolání či konkrétní povolání jsou upraveny vlastní legislativou, jejíž požadavky nelze převést do stávajícího systému hodnocení zdravotní způsobilosti. V tomto případě nejsou zdravotní způsobilosti v NSP uvedeny vůbec, nebo jsou pouze informativní a jejich závazné stanovení se řídí příslušnou legislativou, popř. je při definování nutná spolupráce s oborovým posudkovým lékařem (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor ČR, Armáda ČR apod.).
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je orientační. Výkon povolání je vždy závislý na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Duševní poruchy.
- Poruchy chování.
- Závažná psychosomatická onemocnění.
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2019 celkem
Specialisté a odborní pracovníci v oblasti výchovy a vzdělávání jinde neuvedení (CZ-ISCO 2359)
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 32 509 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 28 223 Kč do 41 122 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2018
Specialisté a odborní pracovníci v oblasti výchovy a vzdělávání jinde neuvedení (CZ-ISCO 2359)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | - | - | - | - | 26 835 Kč | 31 200 Kč | 33 308 Kč | 41 960 Kč |
Středočeský kraj | - | - | - | - | 26 613 Kč | 30 465 Kč | 31 612 Kč | 38 607 Kč |
Jihočeský kraj | - | - | - | - | 26 785 Kč | 30 048 Kč | 30 619 Kč | 35 709 Kč |
Plzeňský kraj | - | - | - | - | 26 548 Kč | 30 441 Kč | 31 968 Kč | 39 864 Kč |
Karlovarský kraj | - | - | - | - | 25 750 Kč | 30 962 Kč | 32 313 Kč | 41 023 Kč |
Ústecký kraj | - | - | - | - | 25 895 Kč | 30 640 Kč | 31 688 Kč | 39 379 Kč |
Liberecký kraj | - | - | - | - | 26 323 Kč | 30 962 Kč | 31 397 Kč | 37 244 Kč |
Královéhradecký kraj | - | - | - | - | 26 353 Kč | 30 093 Kč | 31 034 Kč | 36 958 Kč |
Pardubický kraj | - | - | - | - | 26 300 Kč | 29 857 Kč | 30 347 Kč | 34 929 Kč |
Kraj Vysočina | - | - | - | - | 26 074 Kč | 30 222 Kč | 31 189 Kč | 38 003 Kč |
Jihomoravský kraj | - | - | - | - | 26 098 Kč | 30 544 Kč | 31 710 Kč | 38 489 Kč |
Olomoucký kraj | - | - | - | - | 25 787 Kč | 31 087 Kč | 31 744 Kč | 38 045 Kč |
Zlínský kraj | - | - | - | - | 23 505 Kč | 29 542 Kč | 29 952 Kč | 36 042 Kč |
Moravskoslezský kraj | - | - | - | - | 26 631 Kč | 30 770 Kč | 31 652 Kč | 38 458 Kč |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.