povolání
Hlavní vedoucí zotavovacích akcí dětí a mládeže
Odborný směr: |
Věda, vzdělávání, sport |
Odborný podsměr: |
výchova předškolní a mimoškolní |
Kvalifikační úroveň: |
Bakalářský studijní program; Vyšší odborné vzdělání (NSP 6) |
Alternativní názvy
Hlavní vedoucí letního tábora
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
102770
Datum zveřejnění
1. 6. 2015
Datum poslední aktualizace
22. 11. 2017
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Řízení zaměstnanců a pracovníků, stanovení rozsahu jejich rolí, kompetencí a odpovědností, definice pracovních pozic a jejich náplně.
- Organizování a plánování zotavovacích akcí pro děti a mládež (Zotavovací akce je organizovaný pobyt 30 a více dětí ve věku do 15 let na dobu delší než 5 dnů, jehož účelem je posílit zdraví dětí, zvýšit jejich tělesnou zdatnost, popřípadě i získat specifické znalosti nebo dovednosti).
- Spoluvytváření a dodržování rozpočtu.
- Monitorování průběhu zotavovacích akcí pro děti a mládež.
- Zajišťování výchovných činností se specifickými cíli (např. environmentální, ke zdraví, osobně sociální rozvoj apod.).
- Zapojování účastníků (dětí, mládeže a svých spolupracovníků) do řízení aktivit, do výběru vhodných aktivit (metod), účast na společných činnostech.
- Aplikování pedagogických postupů, využívání variantních výchovných metod, nových výchovných metod s ohledem na aktuální potřeby.
- Komunikace se skupinou i s jednotlivci k dosažení jednotlivých cílů.
- Řízení diskuse a komunikace skupiny.
- Komunikace vně výchovné skupiny (s vlastním organizačním zázemím, rodiči, úřady).
- Motivování jednotlivců (i skupin) k dosažení vymezených cílů, poskytování zpětné vazby.
- Posuzování a ovlivňování bezpečnostních rizik, krizové řízení.
- Provádění preventivních opatření pro zajištění bezpečnosti při práci s dětmi a mládeží.
- Zajišťování a provádění prevence společensky nežádoucích jevů.
- Péče o zdraví dětí a mládeže.
- Vedení dokumentace v listinné i elektronické podobě.
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Bakalářský studijní program v oboru vychovatelství | KKOV | 7505R | nejvhodnější |
Vyšší odborné vzdělání ve skupině oborů pedagogika, učitelství a sociální péče | KKOV | 75xxN | vhodná |
Bakalářský studijní program ve skupině oborů pedagogika, učitelství a sociální péče | KKOV | 75xxR | vhodná |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) ve skupině oborů pedagogika, učitelství a sociální péče | KKOV | 75xxM | vhodná |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) v oboru předškolní a mimoškolní pedagogika | KKOV | 7531M | vhodná |
Vyšší odborné vzdělání v oboru pedagogické asistentství | KKOV | 7533N | vhodná |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) v oboru lyceum | KKOV | 7842M | vhodná |
Předškolní a mimoškolní pedagogika | RVP | 75-31-M/01 | vhodná |
Pedagogika pro asistenty ve školství | RVP | 75-31-M/02 | vhodná |
Pedagogické lyceum | RVP | 78-42-M/03 | vhodná |
Kompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Zjišťování potřeb dětí a mládeže | ||||||||
Sestavení obsahu a struktury výchovně vzdělávací aktivity na základě stanovených vzdělávacích cílů | ||||||||
Rozpracování obsahu výchovně vzdělávací aktivity do časového scénáře | ||||||||
Hodnocení výchovně vzdělávací aktivity a dosažení nastavených vzdělávacích cílů a požadovaných kompetencí | ||||||||
Tvorba a vedení výchovně vzdělávacích aktivit pro děti a mládež s ohledem na speciální vzdělávací potřeby, prevenci rizikového chování a zásady multikulturní a environmentální výchovy | ||||||||
Provádění krizové intervence při práci s dětmi a mládeží ve volném čase | ||||||||
Orientace v právním a ekonomickém rámci při práci s dětmi a mládeží ve volném čase | ||||||||
Posuzování bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární ochrany při práci s dětmi a mládeží | ||||||||
Sestavení rámcového programu zotavovací akce pro děti a mládež | ||||||||
Řízení realizačního týmu při zotavovací akci pro děti a mládež | ||||||||
Organizační a finanční zajištění zotavovací akce pro děti a mládež | ||||||||
Orientace v právním rámci pořádání zotavovací akce pro děti a mládež |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
zásady vedení pracovního kolektivu | ||||||||
zásady vedení porad | ||||||||
personální management | ||||||||
ekonomický (finanční) management, controlling | ||||||||
projektový management | ||||||||
krizový management | ||||||||
obecná pedagogika | ||||||||
řešení výchovných problémů | ||||||||
protidrogová prevence | ||||||||
multikulturní výchova | ||||||||
výchova proti šikaně | ||||||||
management rizik | ||||||||
time management |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Počítačová způsobilost | |||
Způsobilost k řízení osobního automobilu | |||
Numerická způsobilost | |||
Ekonomické povědomí | |||
Právní povědomí | |||
Jazyková způsobilost v češtině | |||
Jazyková způsobilost v angličtině |
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Osobnostní kompetence | |||||
Kompetence k flexibilitě | |||||
Kompetence ke zvládání stresu a zátěže | |||||
Interpersonální kompetence | |||||
Kompetence k efektivní komunikaci | |||||
Kompetence ke kooperaci | |||||
Kompetence k orientaci na zákazníka a uspokojování zákaznických potřeb | |||||
Kompetence k vedení lidí | |||||
Výkonové kompetence | |||||
Kompetence k samostatnosti | |||||
Kompetence k řešení problémů | |||||
Kompetence k plánování a organizování práce |
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Celková fyzická zátěž | ||||
Duševní zátěž | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Pracovní doba, směnnost | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Zraková zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Duševní poruchy
- Poruchy chování