Typ JP | ID |
---|---|
WorkUnitTypeEnum.1 | 101271 |
Vychovatel provádí výchovně vzdělávací činnost zaměřenou na rozvoj osobnosti dětí a žáků, na rozvoj jejich znalostí, dovedností, postojů a hodnotových orientací, vytváří podmínky pro volnočasové aktivity dětí a žáků, vede jejich zájmové vzdělávání a podílí se na přípravě výchovně vzdělávacích programů (např. školní vzdělávací program školní družiny).
Odborný směr: | Povolání vyřazená z kategorického třídění pro svoji neaktuálnost |
Kvalifikační úroveň: | Bakalářský studijní program; Vyšší odborné vzdělání |
Alternativní názvy: | Vychovatel školní družiny, Vychovatel v dětském domově, Vychovatel v zařízení pro výkon ústavní výchovy, Vychovatel ochranné výchovy, Vychovatel preventivně výchovné péče |
Regulovaná jednotka práce: | Ano |
Předpis regulující výkon povolání: | Povolání je vykonáváno v souladu se zákonem č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících, vyhláškou č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků. |
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Do | Od | Medián | Do |
Hlavní město Praha | - | - | - | 37 178 Kč | 43 456 Kč | 56 822 Kč |
Středočeský kraj | - | - | - | 36 517 Kč | 42 262 Kč | 53 028 Kč |
Jihočeský kraj | - | - | - | 36 763 Kč | 42 066 Kč | 52 728 Kč |
Plzeňský kraj | - | - | - | 37 017 Kč | 43 185 Kč | 56 266 Kč |
Karlovarský kraj | - | - | - | 36 777 Kč | 43 107 Kč | 56 898 Kč |
Ústecký kraj | - | - | - | 35 973 Kč | 42 291 Kč | 53 711 Kč |
Liberecký kraj | - | - | - | 36 760 Kč | 42 449 Kč | 52 734 Kč |
Královéhradecký kraj | - | - | - | 36 946 Kč | 42 140 Kč | 53 820 Kč |
Pardubický kraj | - | - | - | 36 246 Kč | 41 692 Kč | 50 984 Kč |
Kraj Vysočina | - | - | - | 36 318 Kč | 42 589 Kč | 53 082 Kč |
Jihomoravský kraj | - | - | - | 35 639 Kč | 41 899 Kč | 53 028 Kč |
Olomoucký kraj | - | - | - | 36 529 Kč | 42 436 Kč | 52 781 Kč |
Zlínský kraj | - | - | - | 34 966 Kč | 41 504 Kč | 51 707 Kč |
Moravskoslezský kraj | - | - | - | 36 448 Kč | 42 631 Kč | 53 103 Kč |
Medián za ČR celkem | |||
---|---|---|---|
CZ-ISCO | Mzdová sféra | Platová sféra | |
2359 | Specialisté a odborní pracovníci v oblasti výchovy a vzdělávání jinde neuvedení | 43 658 Kč | 42 155 Kč |
23526 | Vychovatelé pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami | - | 46 913 Kč |
23593 | Vychovatelé (kromě vychovatelů pro osoby se speciálními vzdělávacími potřebami) | 45 059 Kč | 41 460 Kč |
Kód podskupiny | Název podskupiny v ESCO | URL - podskupiny v ESCO |
---|---|---|
2359 | Specialisté v oblasti výchovy a vzdělávání jinde neuvedení | http://data.europa.eu/esco/isco/C2359 |
2352 | Učitelé a vychovatelé pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami | http://data.europa.eu/esco/isco/C2352 |
Nejvhodnější školní přípravu poskytují obory: |
||||
---|---|---|---|---|
Typ | Název | Kód | ||
KKOVTypeEnum.1 | Bakalářský studijní program v oboru vychovatelství | 7505R | ||
KKOVTypeEnum.2 | Sociální pedagogika - vychovatelství | 7502R018 | ||
KKOVTypeEnum.2 | Pedagogika - vychovatelství | 7505R002 | ||
KKOVTypeEnum.2 | Vychovatelství | 7505R008 | ||
KKOVTypeEnum.2 | Speciální pedagogika - vychovatelství | 7506R003 | ||
KKOVTypeEnum.2 | Speciální pedagogika pro vychovatele | 7506R029 |
Vhodnou školní přípravu poskytují také obory: |
||||
---|---|---|---|---|
Typ | Název | Kód | ||
RVP | Předškolní a mimoškolní pedagogika | 75-31-N/xx | ||
RVP | Předškolní a mimoškolní pedagogika | 75-31-M/01 | ||
KKOVTypeEnum.1 | Bakalářský studijní program v oboru sociální péče | 7502R | ||
KKOVTypeEnum.1 | Bakalářský studijní program v oboru speciální pedagogika | 7506R | ||
KKOVTypeEnum.1 | Vyšší odborné vzdělání v oboru předškolní a mimoškolní pedagogika | 7531N | ||
KKOVTypeEnum.3 | Pedagogika - vychovatelství | 7531N006 | ||
KKOVTypeEnum.1 | Střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) v oboru předškolní a mimoškolní pedagogika | 7531M | ||
KKOVTypeEnum.3 | Předškolní a mimoškolní pedagogika | 7531M01 |
Poznámka ke vzdělání:
Kromě vysokoškolského vzdělání lze získat odbornou kvalifikaci též vyšším odborným vzděláním nebo středním vzděláním s maturitní zkouškou dle § 16 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících.
Odborné dovednosti |
|||
---|---|---|---|
Kód | Název | Úroveň 1-8 | Vhodnost |
j41.C.6025 | Výchova dětí zaměřená na jejich celkový rozvoj, získávání vědomostí a dovedností | 6 | CompetenceSuitabilityEnum.2 |
j31.C.6221 | Vedení výcvikových a dalších programů osobnostního rozvoje a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže | 6 | CompetenceSuitabilityEnum.2 |
j41.C.1022 | Zjišťování potřeb dětí a mládeže | 6 | CompetenceSuitabilityEnum.2 |
j41.Z.5312 | Organizace volnočasových aktivit pro děti | 6 | CompetenceSuitabilityEnum.2 |
j41.D.2511 | Tvorba obecných metod ve výchově a vzdělávání v oblasti volného času dětí a mládeže | 6 | CompetenceSuitabilityEnum.2 |
j41.D.1138 | Sestavování obsahu a struktury výchovně vzdělávací aktivity na základě stanovených vzdělávacích cílů | 6 | CompetenceSuitabilityEnum.2 |
j41.D.1084 | Provádění krizové intervence při práci s dětmi a mládeží | 6 | CompetenceSuitabilityEnum.2 |
j41.C.6130 | Komunikace s rodiči (zákonnými zástupci), zaměstnavateli | 6 | CompetenceSuitabilityEnum.2 |
j41.Z.1098 | Vedení administrativy spojené s evidencí pedagogické činnosti | 6 | CompetenceSuitabilityEnum.2 |
j41.D.1083 | Tvorba a vedení výchovně vzdělávacích aktivit pro děti a mládež s ohledem na speciální vzdělávací potřeby, prevenci rizikového chování a zásady multikulturní a environmentální výchovy | 6 | CompetenceSuitabilityEnum.1 |
j41.C.6813 | Podpora rozvoje osobnosti postiženého dítěte rozvíjením těch jeho schopností a dovedností, v nichž je předpoklad, že by mohl být úspěšný | 6 | CompetenceSuitabilityEnum.1 |
j41.C.6811 | Používání speciálních metod pro kompenzaci příslušného postižení | 6 | CompetenceSuitabilityEnum.1 |
Popisy úrovní naleznete zde: https://nsp.cz/downloads/Priloha_c2_manualu.pdf
Odborné znalosti |
|||
---|---|---|---|
Kód | Název | Úroveň 1-8 | Vhodnost |
j41._.0001 | obecná pedagogika | 6 | CompetenceSuitabilityEnum.2 |
j31._.0007 | metody a formy práce podporující rozvoj osobnosti dítěte | 6 | CompetenceSuitabilityEnum.2 |
j41._.0021 | řešení výchovných problémů | 6 | CompetenceSuitabilityEnum.2 |
j41._.0023 | protidrogová prevence | 6 | CompetenceSuitabilityEnum.2 |
j41._.0025 | výchova proti šikaně | 6 | CompetenceSuitabilityEnum.2 |
j41._.0022 | řešení studijních problémů | 6 | CompetenceSuitabilityEnum.2 |
j41._.0062 | psychopedie | 6 | CompetenceSuitabilityEnum.2 |
j41._.0063 | somatopedie | 6 | CompetenceSuitabilityEnum.2 |
j31._.0021 | pedagogická psychologie | 6 | CompetenceSuitabilityEnum.2 |
k15._.0006 | zásady bezpečnosti zdraví a prevence úrazů | 6 | CompetenceSuitabilityEnum.2 |
j42._.0005 | sociální pedagogika | 6 | CompetenceSuitabilityEnum.1 |
j42._.0007 | speciální pedagogika | 6 | CompetenceSuitabilityEnum.1 |
j41._.0065 | výchova a vzdělávání dětí se smyslovými vadami | 6 | CompetenceSuitabilityEnum.1 |
j41._.0061 | výchova a vzdělávání zvlášť nadaných dětí | 6 | CompetenceSuitabilityEnum.1 |
Popisy úrovní naleznete zde: https://nsp.cz/downloads/Priloha_c2_manualu.pdf
Obecné dovednosti |
||
---|---|---|
Kód | Název | Úroveň 0-3 |
b01 | Počítačová způsobilost | 2 |
b02 | Způsobilost k řízení osobního automobilu | 0 |
b03 | Numerická způsobilost | 2 |
b04 | Ekonomické povědomí | 1 |
b05 | Právní povědomí | 2 |
b06 | Jazyková způsobilost v češtině | 3 |
b07 | Jazyková způsobilost v angličtině | 0 |
b08 | Jazyková způsobilost v dalším cizím jazyce | 0 |
Popisy úrovní naleznete zde: https://nsp.cz/downloads/Priloha_c10_manualu.pdf
Digitální kompetence |
|||
---|---|---|---|
Kód | Název | Úroveň 1-4 | |
1.1 | Prohlížení, vyhledávání a filtrování dat, informací a digitálního obsahu | 3 | |
5.3 | Kreativní využívání digitálních technologií | 1 | |
5.2 | Identifikace potřeb a výběr vhodných technologií | 1 | |
5.1 | Řešení technických problémů | 1 | |
4.4 | Ochrana životního prostředí | 1 | |
4.3 | Ochrana zdraví a duševní pohody | 1 | |
4.2 | Ochrana osobních dat a soukromí | 2 | |
4.1 | Ochrana zařízení | 1 | |
3.3 | Autorská práva a licence | 1 | |
3.2 | Integrace a přepracování digitálního obsahu | 2 | |
3.1 | Tvorba digitálního obsahu | 2 | |
2.4 | Netiketa | 2 | |
2.3 | Spolupráce prostřednictvím digitálních technologií | 2 | |
2.2 | Sdílení prostřednictvím digitálních technologií | 2 | |
2.1 | Interakce prostřednictvím digitálních technologií | 2 | |
1.3 | Správa dat, informací a digitálního obsahu | 2 | |
1.2 | Hodnocení dat, informací a digitálního obsahu | 3 | |
5.4 | Identifikace nedostatků v digitálních kompetencích | 1 |
Popisy úrovní naleznete zde: https://nsp.cz/downloads/Priloha_c15_manualu.pdf
Měkké kompetence |
||
---|---|---|
Kód | Název | Úroveň 0-5 |
1.1 | Kompetence k celoživotnímu vzdělávání | 3 |
4.5 | Kompetence k samostatnosti | 2 |
4.4 | Kompetence k řešení problémů | 3 |
4.3 | Kompetence k podnikavosti | 0 |
4.2 | Kompetence k plánování a organizování práce | 2 |
4.1 | Kompetence k aktivnímu přístupu | 3 |
3.3 | Kompetence k objevování a orientaci v informacích | 3 |
3.2 | Kompetence ke koncepčnímu myšlení | 3 |
3.1 | Kompetence k analytickému myšlení | 3 |
2.6 | Kompetence k vedení lidí | 1 |
2.5 | Kompetence k sebepoznání a porozumění druhým | 4 |
2.4 | Kompetence k ovlivňování a rozvíjení ostatních | 3 |
2.3 | Kompetence k orientaci na zákazníka a uspokojování zákaznických potřeb | 0 |
2.2 | Kompetence ke kooperaci | 4 |
2.1 | Kompetence k efektivní komunikaci | 4 |
1.4 | Kompetence ke zvládání stresu a zátěže | 3 |
1.3 | Kompetence ke kreativitě | 2 |
1.2 | Kompetence k flexibilitě | 3 |
4.6 | Kompetence k výkonnosti | 2 |
Popisy úrovní naleznete zde: https://nsp.cz/downloads/Priloha_c9_manualu.pdf
Poznámka ke zdravotním podmínkám:
Zdravotní způsobilost pro výkon povolání je stanovena podle zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhlášky č. 79/2013 Sb., o pracovnělékařských službách a některých druzích posudkové péče, popřípadě psychická způsobilost podle § 18 zákona č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů.
Přesné posouzení zdravotního stavu s následným doporučením nebo nedoporučením výkonu tohoto povolání je možné pouze po konzultaci s lékařem.