Typ JP ID
WorkUnitTypeEnum.1 15405

Vysokoškolský učitel

Jednotka práce bude aktualizována v souladu s platnou legislativou v průběhu roku 2013 – 2014. Vysokoškolský učitel provádí pedagogické, vědecké, výzkumné a vývojové nebo umělecké činnosti a jejich aplikaci ve výuce studentů a absolventů vysokých škol a při výchově vědeckých nebo uměleckých pracovníků.

Odborný směr: Věda, vzdělávání, sport
Odborný podsměr: vysokoškolské vzdělávání a věda
Kvalifikační úroveň: Magisterský studijní program
Alternativní názvy: Fellow, Don, Tutor, Učitelka, Pedagog
Regulovaná jednotka práce: Ne

Pracovní činnosti

  • Tvorba studijních programů, metodik a učebních postupů a jejich zavádění.
  • Vedení seminárních, ročníkových, diplomových a disertačních prací.
  • Manažérské a koncepční činnosti.
  • Hodnocení rozvojových a pedagogických procesů, tvorba nástrojů a hodnocení výsledků studentů.
  • Studium nových poznatků v oboru a jejich aplikace do vzdělávacích programů a výzkumných úkolů.
  • Vedení řešitelských a pedagogických týmů.
  • Tvorba výzkumných, vývojových nebo uměleckých projektů včetně mezinárodních a řešení vědeckých úkolů v rámci základního a aplikovaného výzkumu.
  • Poskytování vzdělávacích služeb a expertizních služeb.
  • Příprava, rozvíjení a konkretizace vzdělávacích programů a učebních lekcí.
  • Přednášení učební látky, vedení seminářů, cvičení a laboratorních pokusů.
  • Vedení dokumentace výzkumných procesů a výsledků.
  • Poskytování konzultací studentům.
  • Tvorba odborných monografií, studijních textů, vysokoškolských učebnic a programů.
  • Aplikace výsledků výzkumu ve výuce studentů, absolventů vysokých škol, vědeckých pracovníků.
  • Spolupráce se sociálními partnery, zahraničními partnery v oblasti vědy, umění a vzdělávání.
  • Aplikace výsledků výzkumu do praxe ve spolupráci s příslušnými subjekty.
  • Publikační činnost.
  • Expertní a posuzovatelská činnost.
  • Vedení administrativy spojené s evidencí pedagogické činnosti a výsledků studentů.
  • Organizování a vedení účasti studentů na řešení výzkumných a vývojových úkolů.

CZ-ISCO

  • 23102 - Profesoři na vysokých školách
  • 2310 - Učitelé na vysokých a vyšších odborných školách

Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2024

Učitelé na vysokých a vyšších odborných školách (CZ-ISCO 2310)

Mzdová sféra Platová sféra
Kraj Od Medián Do Od Medián Do
Hlavní město Praha 38 364 Kč 58 737 Kč 107 704 Kč 41 101 Kč 50 720 Kč 66 791 Kč
Jihočeský kraj 38 429 Kč 49 600 Kč 79 268 Kč - - -
Kraj Vysočina 44 817 Kč 53 593 Kč 89 820 Kč 42 751 Kč 52 789 Kč 64 698 Kč
Jihomoravský kraj 39 276 Kč 60 158 Kč 114 477 Kč 41 634 Kč 52 183 Kč 69 952 Kč
Olomoucký kraj - - - 42 999 Kč 51 757 Kč 63 767 Kč
Zlínský kraj - - - 40 024 Kč 47 401 Kč 66 023 Kč
Moravskoslezský kraj 36 355 Kč 55 276 Kč 97 210 Kč - - -

Hrubé měsíční mzdy v roce 2024 celkem

Medián za ČR celkem
CZ-ISCO Mzdová sféra Platová sféra
2310 Učitelé na vysokých a vyšších odborných školách 57 251 Kč 51 530 Kč
23102 Profesoři na vysokých školách 92 901 Kč -

Pracovní podmínky

Název 1 2 3 4
Duševní zátěž x x
Zátěž teplem x
Zátěž chladem x
Zátěž hlukem x
Zátěž vibracemi x
Zátěž prachem x
Zátěž chemickými látkami x
Zátěž invazivními alergeny x
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění x
Zátěž ionizujícím zářením x
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů x
Zraková zátěž x
Celková fyzická zátěž x
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) x
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin x
Lokální zátěž jemné motoriky x
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru x
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách x
Práce ve výškách x
Zvýšené riziko úrazu pracovníka x
Zvýšené riziko obecného ohrožení x
Pracovní doba, směnnost x
Legenda:
  • 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
    Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný.
  • 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
    Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka.
  • 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
    Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků.
  • 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
    Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.

Kvalifikace k výkonu povolání

Školní vzdělání

Nejvhodnější školní přípravu poskytují obory:

Typ Název Kód
KKOVTypeEnum.1 Magisterský studijní program xxxxT

Vhodnou školní přípravu poskytují také obory:

Typ Název Kód

Kompetenční požadavky

Odborné dovednosti

Kód Název Úroveň 1-8 Vhodnost
j41.C.6212 Vyučování formou příkladů, problémových situací, vedení k vlastnímu objevování, organizace samostatné činnosti žáků (studentů) 7 CompetenceSuitabilityEnum.2
j41.D.2211 Rozložení učebních osnov a vzdělávacích cílů do jednotlivých témat a úkonů 7 CompetenceSuitabilityEnum.2
j41.D.2212 Rozpracování vyučovacích témat a úkonů do příprav pro jednotlivé vyučovací hodiny 7 CompetenceSuitabilityEnum.2
j41.D.7211 Úpravy obsahu učiva podle změn ve vývoji vědy a techniky, podle zaměření podniků v místě školy, apod. 7 CompetenceSuitabilityEnum.2
j41.C.6211 Provádění výkladu nové látky a její přizpůsobení schopnostem žáků 7 CompetenceSuitabilityEnum.2
j41.C.6221 Motivování k zájmu o učivo, samostatné činnosti a podpora zvídavosti a spolupráce 7 CompetenceSuitabilityEnum.2
j41.C.6311 Zjišťování, jak žáci (studenti) pochopili učivo 7 CompetenceSuitabilityEnum.2
j41.C.6312 Ústní a písemné zkoušení 7 CompetenceSuitabilityEnum.2
j41.C.6321 Příprava písemných prací žáků (studentů) 7 CompetenceSuitabilityEnum.2
j41.C.6322 Zadávání, opravování a hodnocení písemných a domácích prací žáků (studentů) 7 CompetenceSuitabilityEnum.2
j41.C.6411 Řízení diskuzí 7 CompetenceSuitabilityEnum.2
j41.D.1201 Orientace v učebních plánech, osnovách a dalších učebních dokumentech 7 CompetenceSuitabilityEnum.2

Popisy úrovní naleznete zde: https://nsp.cz/downloads/Priloha_c2_manualu.pdf

Odborné znalosti

Kód Název Úroveň 1-8 Vhodnost
j41._.0015 výuka odborných disciplin 7 CompetenceSuitabilityEnum.2
j42._.0001 didaktika vyučovaného oboru 7 CompetenceSuitabilityEnum.2

Popisy úrovní naleznete zde: https://nsp.cz/downloads/Priloha_c2_manualu.pdf

Digitální kompetence

Kód Název Úroveň 1-4
1.1 Prohlížení, vyhledávání a filtrování dat, informací a digitálního obsahu 3
5.3 Kreativní využívání digitálních technologií 2
5.2 Identifikace potřeb a výběr vhodných technologií 2
5.1 Řešení technických problémů 2
4.4 Ochrana životního prostředí 2
4.3 Ochrana zdraví a duševní pohody 2
4.2 Ochrana osobních dat a soukromí 2
4.1 Ochrana zařízení 2
3.3 Autorská práva a licence 3
3.2 Integrace a přepracování digitálního obsahu 3
3.1 Tvorba digitálního obsahu 3
2.4 Netiketa 2
2.3 Spolupráce prostřednictvím digitálních technologií 3
2.2 Sdílení prostřednictvím digitálních technologií 3
2.1 Interakce prostřednictvím digitálních technologií 3
1.3 Správa dat, informací a digitálního obsahu 3
1.2 Hodnocení dat, informací a digitálního obsahu 3
5.4 Identifikace nedostatků v digitálních kompetencích 2

Popisy úrovní naleznete zde: https://nsp.cz/downloads/Priloha_c15_manualu.pdf

Zdravotní podmínky

Onemocnění omezující výkon povolání

  • Duševní poruchy a poruchy chování

Přesné posouzení zdravotního stavu s následným doporučením nebo nedoporučením výkonu tohoto povolání je možné pouze po konzultaci s lékařem.