| Typ JP | ID | 
|---|---|
| WorkUnitTypeEnum.1 | 101883 | 
Průvodce přírodou poskytuje průvodcovskou činnost a intepretaci přírody v chráněných územích všech typů, zejména v národních parcích a chráněných krajinných oblastech.
| Odborný směr: | Životní prostředí a nakládání s odpady | 
| Odborný podsměr: | nezařazeno do odborného podsměru | 
| Kvalifikační úroveň: | Střední vzdělání s maturitní zkouškou; Střední vzdělání s výučním listem i maturitní zkouškou | 
| Alternativní názvy: | Guide, Ekoprůvodce | 
| Regulovaná jednotka práce: | Ne | 
| Kód podskupiny | Název podskupiny v ESCO | URL - podskupiny v ESCO | 
|---|---|---|
| 5113 | Průvodci v cestovním ruchu | http://data.europa.eu/esco/isco/C5113 | 
| Název | 1 | 2 | 3 | 4 | 
|---|---|---|---|---|
| Zátěž teplem | x | |||
| Zátěž chladem | x | |||
| Zátěž invazivními alergeny | x | x | ||
| Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | x | |||
| Celková fyzická zátěž | x | |||
| Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | x | |||
| Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | x | x | ||
| Práce ve výškách | x | x | ||
| Duševní zátěž | x | |||
| Zvýšené riziko úrazu pracovníka | x | |||
| Zvýšené riziko obecného ohrožení | x | |||
| Pracovní doba, směnnost | x | |||
| Zátěž hlukem | x | |||
| Zátěž vibracemi | x | |||
| Zátěž prachem | x | |||
| Zátěž chemickými látkami | x | |||
| Zátěž ionizujícím zářením | x | |||
| Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | x | |||
| Zraková zátěž | x | |||
| Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | x | |||
| Lokální zátěž jemné motoriky | x | |||
| Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | x | 
                        Nejvhodnější školní přípravu poskytují obory: | 
                    ||||
|---|---|---|---|---|
| Typ | Název | Kód | ||
| RVP | Ekologie a životní prostředí | 16-01-M/01 | ||
| KKOVTypeEnum.1 | Střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) ve skupině oborů ekologie a ochrana životního prostředí | 16xxM | ||
                        Vhodnou školní přípravu poskytují také obory: | 
                    ||||
|---|---|---|---|---|
| Typ | Název | Kód | ||
| KKOVTypeEnum.1 | Střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) v oboru lesní hospodářství | 4146M | ||
| KKOVTypeEnum.1 | Střední vzdělání s maturitní zkouškou v oboru ekologie a ochrana prostředí | 1601L | ||
| KKOVTypeEnum.1 | Střední vzdělání s výučním listem | xxxxE | ||
                    Odborné dovednosti | 
                |||
|---|---|---|---|
| Kód | Název | Úroveň 1-8 | Vhodnost | 
| j42.C.1001 | Příprava a prezentace interpretačních aktivit průvodce přírodou | 4 | CompetenceSuitabilityEnum.2 | 
| f21.D.1013 | Orientace v přírodovědě a v ochraně přírody a krajiny | 4 | CompetenceSuitabilityEnum.2 | 
| f21.Z.5001 | Organizační příprava a zabezpečení exkurze vedené průvodcem přírodou | 4 | CompetenceSuitabilityEnum.2 | 
| f21.A.6120 | Distribuce interpretačních materiálů | 4 | CompetenceSuitabilityEnum.1 | 
| f21.D.3101 | Evaluace interpretačních aktivit po jejich realizaci | 4 | CompetenceSuitabilityEnum.1 | 
| j15.D.1004 | Orientace v terénu a mapách | 4 | CompetenceSuitabilityEnum.2 | 
Popisy úrovní naleznete zde: https://nsp.cz/downloads/Priloha_c2_manualu.pdf
                    Odborné znalosti | 
                |||
|---|---|---|---|
| Kód | Název | Úroveň 1-8 | Vhodnost | 
| f21._.0001 | základy ekologie | 6 | CompetenceSuitabilityEnum.2 | 
| f21._.0011 | ochrana přírody | 6 | CompetenceSuitabilityEnum.2 | 
| f21._.0012 | zachování a tvorba krajiny | 4 | CompetenceSuitabilityEnum.2 | 
| f21._.0013 | řízení národních parků a volného života v přírodě | 4 | CompetenceSuitabilityEnum.1 | 
| j16._.0001 | biologie | 5 | CompetenceSuitabilityEnum.2 | 
| j17._.0001 | botanika | 5 | CompetenceSuitabilityEnum.2 | 
| j18._.0001 | zoologie | 5 | CompetenceSuitabilityEnum.2 | 
| j41._.0001 | obecná pedagogika | 4 | CompetenceSuitabilityEnum.2 | 
| j42._.0001 | didaktika vyučovaného oboru | 4 | CompetenceSuitabilityEnum.2 | 
| g15._.0010 | kartografické informační systémy | 3 | CompetenceSuitabilityEnum.1 | 
| i21._.0023 | státní dozor v oblasti ochrany přírody a krajiny | 3 | CompetenceSuitabilityEnum.1 | 
| f21._.0090 | právní předpisy pro životní prostředí | 3 | CompetenceSuitabilityEnum.2 | 
| j16._.0006 | ochranářská biologie | 6 | CompetenceSuitabilityEnum.2 | 
Popisy úrovní naleznete zde: https://nsp.cz/downloads/Priloha_c2_manualu.pdf
                    Obecné dovednosti | 
                ||
|---|---|---|
| Kód | Název | Úroveň 0-3 | 
| b01 | Počítačová způsobilost | 1 | 
| b02 | Způsobilost k řízení osobního automobilu | 2 | 
| b03 | Numerická způsobilost | 2 | 
| b04 | Ekonomické povědomí | 1 | 
| b05 | Právní povědomí | 2 | 
| b06 | Jazyková způsobilost v češtině | 2 | 
| b07 | Jazyková způsobilost v angličtině | 2 | 
| b08 | Jazyková způsobilost v dalším cizím jazyce | 0 | 
Popisy úrovní naleznete zde: https://nsp.cz/downloads/Priloha_c10_manualu.pdf
                    Měkké kompetence | 
                ||
|---|---|---|
| Kód | Název | Úroveň 0-5 | 
| 2.1 | Kompetence k efektivní komunikaci | 3 | 
| 2.6 | Kompetence k vedení lidí | 0 | 
| 3.3 | Kompetence k objevování a orientaci v informacích | 3 | 
| 1.4 | Kompetence ke zvládání stresu a zátěže | 3 | 
| 4.1 | Kompetence k aktivnímu přístupu | 3 | 
| 1.1 | Kompetence k celoživotnímu vzdělávání | 3 | 
| 4.2 | Kompetence k plánování a organizování práce | 3 | 
| 4.4 | Kompetence k řešení problémů | 3 | 
| 4.5 | Kompetence k samostatnosti | 3 | 
| 4.6 | Kompetence k výkonnosti | 3 | 
| 2.3 | Kompetence k orientaci na zákazníka a uspokojování zákaznických potřeb | 3 | 
| 1.2 | Kompetence k flexibilitě | 3 | 
| 1.3 | Kompetence ke kreativitě | 3 | 
| 2.2 | Kompetence ke kooperaci | 3 | 
| 2.4 | Kompetence k ovlivňování a rozvíjení ostatních | 3 | 
Popisy úrovní naleznete zde: https://nsp.cz/downloads/Priloha_c9_manualu.pdf
Přesné posouzení zdravotního stavu s následným doporučením nebo nedoporučením výkonu tohoto povolání je možné pouze po konzultaci s lékařem.