Otevřená a všem dostupná databáze povolání spravovaná
Ministerstvem práce a sociálních věcí ČR

Díky automatizaci ženy nahrazují muže

čtvrtek 10. května 2018

Firmy, které hledají pracovní sílu v oblasti výroby, skladování či nákladní dopravy, se stále častěji poohlížejí po ženách. Díky automatizaci, častějšímu nasazování strojů a důrazu na ergonomii už totiž zastanou práci, která byla dříve považovaná za typicky mužskou.

Současný domácí pracovní trh se blíží ke stavu plné zaměstnanosti. Jak uvedl Český statistický úřad (ČSÚ), míra nezaměstnanosti v únoru 2018 dosáhla 3,7 procenta. Firmám to působí starosti, protože nedovedou obsadit volná pracovní místa. Navíc musí zvyšovat mzdy, aby udržely stávající zaměstnance. Pro dříve typické mužské pozice včetně průmyslové výroby nebo logistiky tak hledají i mezi ženami.

Tomu nahrává i pokračující automatizace, kdy namáhavou práci nahrazují stroje. Firmy se také více soustředí na ergonomii pracoviště. Úpravou pracovních podmínek se tak těžká práce může značně zlehčit, takže je vhodná i pro ženy.

Mužská pracovní síla došla

Na přepravách zboží a materiálu se tak podílí čím dál více žen. Škála pozic, jež mohou v logistice a dopravě zastávat, je široká. Od skladnic a operátorek výroby přes disponentky a zasilatelky až třeba k vedoucím pozicím.

"V naší operativě a administrativě tvoří ženy polovinu zaměstnanců. Obchodnice, fakturantky, operátorky zákaznické linky, plannerky nebo vedoucí týmů a manažerky. V oboru logistiky našly zalíbení, protože nabízí prostor pro realizaci, adrenalin i kreativitu," říká Jitka Moravcová, personální ředitelka společnosti DB Schenker.

"Vzhledem k legislativním omezením týkajícím se fyzické zátěže zaměstnáváme ženy především v administrativních profesích, v logistice najdou uplatnění hlavně jako řidičky VZV, ale i skladnice," doplňuje René Hilscher, generální ředitel mošnovské firmy Cromodora Wheels.

Podíl na rostoucím zastoupení žen ve skladech má i fakt, že díky technice je práce řidičů a skladníků fyzicky méně náročná. "S manipulací pomáhají moderní stroje, které ženy dovedou obsluhovat stejně dobře jako muži," vysvětluje Lenka Jírovcová, HR manažerka Gefco ČR.

Genderově vyrovnaný obor

"Jako příčinu toho, že v logistických a výrobních provozech už pracují i ženy, vnímáme velmi pozitivní trend ve společnosti, který spočívá v potírání genderových rozdílů napříč všemi pozicemi," objasňuje Alena Kubová, provozní ředitelka společnosti Adecco.

Kromě automatizace logistického prostředí o emancipaci společnosti vypovídá i oblast řízení aut. Třeba ve firmě Gefco ČR se ženy plně uplatňují jako řidičky při skladování hotových vozů. "Jsou pečlivé, opatrné, přitom ale dovedou být stejně rychlé a efektivní jako muži. Manipulace s vozy v rámci skladovacích ploch či v hale, kde se realizují postprodukční úpravy, je u nich v dobrých rukou," konstatuje Jírovcová.

O stírání pracovních hranic mezi oběma pohlavími vypovídá i větší zájem žen o řízení kamionů. Práce řidiče se za uplynulé roky výrazně posunula a už není jen ryze mužskou záležitostí. Kamiony jsou čím dál modernější a jejich řízení snazší. Jeden příklad za všechny. Firma C. S. Cargo před časem uskutečnila kampaň na nábor řidiček (ale i řidičů) kamionů. "Kampaň se podařila a stále přináší své ovoce. Během akce se nám ozvaly stovky žen i mužů. Z toho vážných kandidátů bylo přibližně 80, většina z nich ženy. Mohu říci, že za tu dobu už si ostatní na ženy jako řidičky kamionů zvykli," popisuje Aleš Willert, generální ředitel společnosti, která dnes zaměstnává čtyřicítku řidiček. Kromě obvyklých benefitů ženám nabízí i oblíbené kosmetické balíčky. Samozřejmostí je pracovní oděv ženského střihu.

Nové podmínky pro ženy

Řidičů je nedostatek a ženy pomáhají dopravcům výpadky vykrýt. Dopravní společnosti si ženy-kamioňačky nemohou vynachválit. Dělají vše pro to, aby si je udržely. "Naše řidičky a řidiče nepouštíme ‚do světa‘ bez řádného přeškolení. Z počátku je vede náš odborný školitel, který s nimi projde všechny potenciální situace včetně přípravy na ně," líčí dále Willert. V případě jakýchkoli problémů jsou pracovníci na telefonu schopni na dálku řadu situací vyřešit a okamžitě poradit. Tím, že současný český trh práce určuje nezvykle nízká nezaměstnanost, zaměstnavatelé bojují o každého dobrého zaměstnance.

Nabízí se tak otázka: Budou teď upravovat pracovní podmínky více ženám? "Domnívám se, že ano, umožní-li to legislativa. Aktuálně je nouze téměř o všechny technické profese. V oblasti logistiky není situace tak dramatická, i když i zde došlo v posledních letech k určitým změnám a omezením," míní Hilscher.

Rychlost obsazení volných pozic závisí na aktuálním stavu pracovního trhu v dané zemi. Platí ale, že se některé pozice vykazují vyšší fluktuací. Třeba operátoři skladů často zhruba po roce odcházejí.

"Právě u těchto pozic se nám vyplatila dlouhodobá práce se zaměstnanci, tým je stabilní, sehraný a jednotliví pracovníci si dovedou i vyjít vstříc navzájem," popisuje Jírovcová.

"Primárně naši zaměstnanci chtějí perfektní podmínky ke své práci, aby se mohli realizovat. Spolu s tím nabízíme možnosti směřující k vyvážení work-life balance," říká Moravcová. Na některých pozicích v DB Schenker je tak možná část práce formou home office, jinde lze flexibilně upravit pracovní dobu. "Pro maminky na rodičovské dovolené velmi rádi nabízíme postupný návrat do zaměstnání a tam, kde se dá, i zkrácené úvazky," dodává. Každý zaměstnanec má jiné potřeby, každý nabízí něco jiného.

Úkolem odpovědných manažerů je bezproblémově řídit chod podniku. "Úpravy musí vždy dávat smysl z celkového pohledu a nesmí jimi utrpět nastavení procesů uvnitř firmy," zdůrazňuje Jírovcová.

Ženu hledej v logistice všude

Pokud jde o C. S. Cargo, nedostatek řidičů řeší též spoluprací se školami a autoškolami. Firmě se daří nabírat i řidiče z takzvaných třetích zemí.

"Zájemcům pomáháme s vyřízením potřebných povolení, ale také třeba s ubytováním. Naše řidiče pravidelně školíme a každoročně obnovujeme flotilu," shrnuje Willert.

Také Alena Kubová dalším příkladem z praxe dokazuje, že logistika už není pouze mužský obor. "Zahraniční zaměstnankyně se velmi dobře uplatňují na středních pozicích, například v centrech sdílených služeb, kde není nutná jazyková vybavenost."

Logistika tvoří příležitost pro ženy, které stojí před rozhodnutím změnit dosavadní styl života, nebojí se nových výzev a rády své možnosti posouvají vpřed. "Mezi námi jsou velmi úspěšné dispečerky, disponentky, vedoucí poboček v dopravě, spedici, ale i v logistice. Není snad žádná pracovní pozice či manažerská funkce, ve které by se ženy neuplatnily," uzavírá Aleš Willert.

Zdroj: Bohumír Kotora, Logistika